Hij biedt een laag, maar verbluffend groot en comfortabel passierscompartiment. Een R&D technicus vertelde ons op de show dat hij tegen die tijd erg ver op één acculading kan rijden: “Meer dan 500 kilometer actieradius.” Eat your heart out Tesla!
Het IDS Concept is licht – voor een groot deel uit koolstofvezel opgetrokken – en volgens onze zegsman zal dat voor een deel in toekomstige productiemodellen terugkomen. Evenals de extreem gunstige stroomlijnvorm.
“Hoe lager de rijweerstand en -het gewicht, des te groter de range van de auto.”
Nissan lanceert in Japan volgend jaar al een deels zelfrijdende auto, maakten ze in Tokyo bekend. Stap één wordt een soort hele slimme cruise-control voor de grote weg. In 2018 komen er meer automatische functies bij – inhalen bijvoorbeeld – en in 2020 komt de eerst écht zelfrijdende auto.
Het IDS Concept heeft dat allemaal al aan boord. Sterker nog: in de automatische stand zinkt het racestuurtje in het dashboard weg. De Japanners beloven dat zulke auto’s gaan leren om jouw rijstijl toe te passen – zodat je je prettig voelt – en via tekstbalken aan de buitenkant ook nog met voetgangers gaan communiceren. Zo van: “Ga je gang,” bij een oversteekplaats of fietspad.
Het moet niet veel gekker worden…
Nieuw accupakket
Dat het allemaal een serieuze ondertoon heeft, wordt echter duidelijk als je weet dat in de ontwikkelingsafdeling de afgelopen weken een handzaam experimenteel accupakket is gesignaleerd dat twee keer zoveel energie kan opslaan dan nu. Inderdaad: voor die ruim 500 kilometer waar de techneut het over had.
De net gelanceerde long range Nissan LEAF 30kWh doet het dus al aanzienlijk beter, zoals we enkele weken geleden al in een testverslag hebben gemeld, maar er zit op langere termijn meer in het vat. Elektrisch rijden en zelfrijdende techniek beleeft binnen een paar jaar een echte doorbraak. Soepel zonder laden en zonder te sturen naar Parijs of Berlijn zoeven? Over een paar jaar is het geen sciencefiction meer maar kan het werkelijkheid zijn.