Tijdens de Tokyo Motor Show gunde Nissan ons een kijkje in de toekomst. Meest opvallend was wat ons betreft hun futuristische IDS Concept. Het zal een paar jaar duren, pakweg 2018 of 2019, maar volgens insiders krijgt de volgende generatie LEAF veel designaccenten van dit studiemodel mee.

Inhoudsopgave

Rijd jij als DGA in een zakelijke auto? Voorkom onverwachte belastingaanslagen en maak slimme keuzes. Download nu het gratis whitepaper!

Hij biedt een laag, maar verbluffend groot en comfortabel passierscompartiment. Een R&D technicus vertelde ons op de show dat hij tegen die tijd erg ver op één acculading kan rijden: “Meer dan 500 kilometer actieradius.” Eat your heart out Tesla!
Het IDS Concept is licht – voor een groot deel uit koolstofvezel opgetrokken – en volgens onze zegsman zal dat voor een deel in toekomstige productiemodellen terugkomen. Evenals de extreem gunstige stroomlijnvorm.

“Hoe lager de rijweerstand en -het gewicht, des te groter de range van de auto.”

Nissan lanceert in Japan volgend jaar al een deels zelfrijdende auto, maakten ze in Tokyo bekend. Stap één wordt een soort hele slimme cruise-control voor de grote weg. In 2018 komen er meer automatische functies bij – inhalen bijvoorbeeld – en in 2020 komt de eerst écht zelfrijdende auto.

Het IDS Concept heeft dat allemaal al aan boord. Sterker nog: in de automatische stand zinkt het racestuurtje in het dashboard weg. De Japanners beloven dat zulke auto’s gaan leren om jouw rijstijl toe te passen – zodat je je prettig voelt – en via tekstbalken aan de buitenkant ook nog met voetgangers gaan communiceren. Zo van: “Ga je gang,” bij een oversteekplaats of fietspad.
Het moet niet veel gekker worden…

Nieuw accupakket

Dat het allemaal een serieuze ondertoon heeft, wordt echter duidelijk als je weet dat in de ontwikkelingsafdeling de afgelopen weken een handzaam experimenteel accupakket is gesignaleerd dat twee keer zoveel energie kan opslaan dan nu. Inderdaad: voor die ruim 500 kilometer waar de techneut het over had.

De net gelanceerde long range Nissan LEAF 30kWh doet het dus al aanzienlijk beter, zoals we enkele weken geleden al in een testverslag hebben gemeld, maar er zit op langere termijn meer in het vat. Elektrisch rijden en zelfrijdende techniek beleeft binnen een paar jaar een echte doorbraak. Soepel zonder laden en zonder te sturen naar Parijs of Berlijn zoeven? Over een paar jaar is het geen sciencefiction meer maar kan het werkelijkheid zijn.

Lees ook…
Een (bestel)auto kopen voor je bedrijf is een flinke investering. Gelukkig zijn er verschillende fiscale regelingen en subsidies die deze kosten wat…
De belastingvrije kilometervergoeding blijft in 2025 hetzelfde: 23 cent per kilometer. Ondanks stijgende brandstofprijzen is er geen verhoging…
Rijd je zakelijk een auto of overweeg je dat? Of je nu kiest voor een auto van de zaak of je privéauto zakelijk inzet: elke keuze heeft fiscale…
Rij je zakelijk? Let dan goed op de regels voor bijtelling van je bedrijfsauto. In dit artikel duiken we in de wereld van bijtelling voor elektrische…
Vanaf 1 januari 2025 is het gedaan met de BPM-vrijstelling voor bedrijfswagens met een verbrandingsmotor. Deze maatregel maakt bedrijfswagens die op…
De kosten van bedrijfsauto’s rijzen de pan uit, terwijl deelmobiliteit snel in populariteit groeit. Veruit de meeste Nederlandse ondernemers overwegen…