MONTE-CARLO – Raar oord dat Monaco. Je struikelt er over de supercars en dikke limo’s. Komt tot je eigen verbijstering op het terras van je hotel Formule 1-rockster Ricciardo tegen, terwijl je even later op zee Max Verstappen capriolen ziet maken op zijn in Red Bull-kleuren gespoten jetski.
Lekkere opwarmer naar de introductie van de nieuwe Peugeot 508. Over smaak valt niet te twisten, maar hij heeft – kan ik vast melden – absoluut karakter gekregen. Zijn design en zéker het interieur doen sterk denken aan de ‘Exalt’ concept car die de Fransen een paar jaar geleden op shows presenteerden. Zo’n prototype waarvan je denkt: waarom bouwen ze die niet gewoon?
Dat dachten ze zelf kennelijk ook. Gesoigneerd afgewerkt, voor de behoudende zakenrijder misschien een tikje ondeugend gedurfd, maar in elk geval met een gespierde uitstraling. Dringt zich wèl meteen de vraag op of de businessclass zit te wachten op deze 508? Een autro die frontaal de concurrentie aangaat met vooral Duitse limousines? Die zijn veelal wat saaier van snit, maar hebben natuurlijk wel een enorme fan base. Zeg nou zelf: wie kent er iemand met een 508?
Nog geen zakelijke tankpas? probeer nu de tankpas van MoveMove 3 maanden gratis.
508 was saai
Een tamelijk hoog Don Quichot-gehalte wellicht? Opmerkelijk genoeg vindt productmanager Bernard Hesse dat niet eens zo’n rare vraag. Zoveel realisme kom je in autoland zelden tegen.
“Dit was dringend nodig. Klassieke limousines hebben hun tijd gehad. Zelfs de bestaande rijders vinden de 508 saai. Bovendien is hun gemiddelde leeftijd 61 jaar. Met deze niéuwe 508 willen we dan ook andere, jongere doelgroepen bereiken.
“We mikken nadrukkelijk op B2B – lease en fleetowners – en user choosers. Ondernemers die zelf hun keuze bepalen en veelal kopen. Toch al gauw een kwart van de zakenautomarkt. Daarom is de auto veel dynamischer geworden, zowel in design als rijprestaties. Hij is vooral ook kwalitatief flink opgewaardeerd en moet na enkele jaren nog als nieuw ogen en functioneren. Dat schroeft de restwaarde op en de lease- of totaalkosten omlaag.”
TEST |
Peugeot 508 Blue Lease Allure 180 EAT |
Aandrijving: | 1,6-liter viercilinder turbo, 8V-automaat |
Motor: | 180 pk, 250 Nm |
Prestaties: | 230 km per uur, 0-100 in 7,9 sec |
Testverbruik: | circa 8,5 liter op 100 km |
Prijs: | 43.750 euro (prijzen vanaf 37.690 euro) |
Leaseprijs: | circa 698 euro (48 mnd/120.000 km) |
De sedan is dood…
Peugeot komt met twee versies. Ik reed op de Rally Monte-Carlo routes met de ‘semi’ coupéversie. Geen sedan dus, maar een semi-coupé met een enorme elektrisch bedienbare achterklep. Nooit weg, want je kunt door de veel grotere opening en bijpassend lage tilrand optimaal bij de bagageruimte komen.
Later dit jaar onthult Peugeot de ‘Sport Break’ stationwagenversie, die dat allemaal nog beter doet. Waarschijnlijk heb je vanwege zijn minder ‘scherpe’ daklijn dan meer hoofdruimte voor passagiers. Nu zitten wat langere mensen in de 508 achterin met hun kruin shocking klem tegen het dak. Pakweg boven de 185 lengte.
Voor de rest is het top geregeld. Het interieur ziet eruit alsof je in een twee keer zo dure sportbolide zit. De designers nemen veel van het ‘Exalt’ prototype over, zoals zijramen zonder omlijsting en middenstijl, maar bijvoorbeeld ook de ‘klavier toetsen’ op het dashboard.
Over zitten gesproken: er staan afhankelijk van de uitvoering een of twee AGR-stoelen in. Multi-verstelbare meubels die optimaal steun geven en rugproblemen bij veelrijders tegengaan. Vet pluspunt.
Of de zakelijke medemens ook zo blij wordt van de Peugeot i-Cockpit is weer een kwestie van smaak. Het kleine afgeplatte stuurwiel geeft in elk geval vrij zicht op het virtuele dashboard. De beeldschermen zijn instelbaar gemaakte, ook voor het instrumentenpaneel. Het is wel wennen dat je het stuur zo laag hebt staan.
Allure
Kies je bijvoorbeeld voor de Blue Lease Allure – een mille of 43 – dan trekken de Fransen een bijna verwarrend groot blik vol snufjes open. Tip: gooi er 700 euro extra tegenaan voor het Focal geluidssysteem. Een hebbeding. Alles bij elkaar heb je dan een auto die het op kan nemen tegen premium-klasse modellen uit andere landen.
Zelf zou ik voor een PureTech 180 pk-benzineversie gaan. Opmerkelijk stil en aardig gespierd. Wat absoluut meehelpt: dan heb je een variabel geregeld onderstel en een 8-versnellingsautomaat standaard.
Kennelijk hebben ze aan die laatste zaken trouwens flink gewerkt, want het werkt merkbaar geraffineerder dan in de DS7 Crossback die we eind vorig jaar reden. Al mag je aannemen dat die inmiddels ook wel bijgepunt is. De 508 is geen scheurneus, maar ‘ze’ geven hem net een mooi combinatie van comfort en dynamiek mee.
Daarbij helpen aspecten als het lagere gewicht, de bijna coupéachtige dakhoogte en een relatief compacte bouw. Lees: lage luchtweerstand. De Fransoos is 475 centimeter lang. Het zijn volgens Bernard Hesse – uiteraard gehéél objectief in deze – troefkaarten in een veranderend zakelijk autolandschap. Waar de SUV-bubbel wel eens kon worden doorgeprikt.
“Met dit concept is de auto lichter, lager en veel gestroomlijnder. Terwijl de motor relatief klein is voor een zakenauto. Maximaal 1,6-liter. Vergis je niet: dat scheelt naast een SUV zeker tien tot twintig procent in het verbruik. Dat wordt echt een ding de komende jaren, wanneer de EU de milieutouwtjes nog verder aantrekt.” Zit iets in…
Hebben de diesels ook toekomst?
“Ze zijn er. Ook vanwege fiscaal voordeel in landen als Frankrijk. Dat eindigt bij ons eind volgend jaar en daarom komt er rond die tijd ook een plug-in hybride met een elektrische range van 50 kilometer. Die heeft een zeer laag normverbruik, ook wel als alternatief voor dieselrijden.”