Langzaam maar zeker verschijnt Kia op de radar bij ondernemers en andere zakenautorijders. Daar heeft de troefkaart van zeven jaar garantie iets mee te maken, met bijpassende effecten op het kostenplaatje en restwaarde – maar zeker ook het design en het bij elke nieuwe generatie zichtbaar opgewaardeerde kwaliteitsniveau. Dat haakt inmiddels aan bij premium Europese en Japanse merken.
Design… Een verhaal apart, want de Koreanen pakken dat doortastend aan. Hun ontwerptopman Peter Schreyer heeft in een vorig leven gewerkt aan onder andere de Audi TT Coupé en de VW New Beetle. De laatste berichten zijn dat de Duitser de komende jaren de Belg Luc Donderwolke inwerkt als zijn opvolger. Nota bene: voorheen chef-designer van Bentley en Lamborghini. De man die de Gallardo en Muciélago tekende. Het geeft aan hoe ambitieus de Koreanen denken en hoe nadrukkelijk ze de Europese koers varen.
Dat vind je terug in de nieuwe Kia cee’d Sportswagon. De tijd is voorbij dat het merk het puur op prijs moest maken. Onze 1.6 CRDi DCT7 GT-Line testauto staat te boek voor 31.695 euro. Waarom ook niet? Hij ziet er strak en sportief uit, staat op 17 inch lichtmetalen wielen en valt onder andere op door zijn LED- en Xenon-verlichting.
Het onderstel is afgeleid van de GT sportversie, maar is deels – de voorwielophanging om precies te zijn – toch zo comfortabel gehouden dat hij banzai-acties in een bocht wat onrustig verwerkt. Het goede nieuws: een nieuw geavanceerd systeem in aandrijving en remmen helpt om de cee’d zelfs dán op koers te houden.
Kortom: wel vlot en voorspelbaar, geen scheurneus.
Tapdansen
Het interieur straalt de kwaliteit van businessclass uit en voelt ook zo aan wanneer je iets bedient of opent en sluit. In de GT-Line vind je onder andere comfortstoelen met speciale stiksels – net als het stuurwiel – en een uitrusting die zo ongeveer alles meekrijgt wat je zelfs in de Audi-klasse kunt bedenken.
Hoewel? Aan automatische city-brake noodstoptechniek wordt in de ontwikkelingsafdeling kennelijk nog gewerkt. Een verrassende omissie als je nagaat dat die techniek zelfs in budgetmodellen al gewoon begint te worden. Komt eraan, mag je aannemen, want de net onthulde Kia Sportage SUV heeft het al wel aan boord.
Maar verder kan de auto dus zo ongeveer tapdansen, zoals we het in de gefilmde ondernemerstest (bezoek om de video te zien dezaak.nl/auto) hebben aangeduid. Een greep: een navigatiesysteem met TomTom Traffic-fileherkenning, indraaiende bochtverlichting op de Xenon-koplampen, links en rechts instelbare klimaatregeling mét gekoeld dashboardkastje, verwarmde stoelen en stuurwiel, achteruitrijcamera, regensensor op de wissers en DAB+ (digitale radio) in het infotainmentsysteem.
Getest
De Sportswagon is een opvallend ruime auto, ook achterin, met een joekel van een bagageruimte. Je schuift er probleemloos meerdere sets golfstokken in. Of wat je verder zoal aan onhandig grote zaken of vakantiebagage wilt vervoeren.
Met de 1.6 CRDi valt de Sportswagon in de 20-procentbijtelling. De DCT-7-versnellingsbak is trouwens een aanrader, want de ‘dubbele koppeling’ zevenversnellingsbak schakelt flitsend snel. Kennelijk is hij ook sterker, want in die uitvoering krijgt de motor nóg meer trekkracht mee.
Rondom de motor is extra isolatie aangebracht, maar onder volle acceleratie is hij zeker nog hoorbaar aan het werk. Eenmaal op cruisetempo keert de rust in het interieur terug. De dieselversie loopt tegen de 200 en komt gespierd uit de startblokken. Reken op een praktijkverbruik rond 1 op 20.
Mag het motorisch gesproken wel iets minder zijn? Dan is het nuttig om te weten dat ook Kia aanhaakt bij de trend van kleine driecilindermotoren. In een tweetal ‘ecodynamics’-uitvoeringen bieden die trouwens ook 20 procent bijtelling. Rond de 20 mille geprijsd en het moet gezegd: ook dan trekt Kia qua uitrusting een stevig blik open.