- Lease een mobiliteitspakket
- Mobiliteitskaart als betaalmiddel
- Taxi! Maar welke?
- Fietsen fiscaal voordelig
- Carpooling
- Laat u chaufferen
- De oproepauto
Lease een mobiliteitspakket
Een Smart voor het woon-werkverkeer, een Opel Vectra voor de vakanties en met de trein (1ste klas) naar een afspraak in Amsterdam. Ziehier een mobiliteitspakket. Aangeboden door Mobilflex, een ‘leaseconcept’ van WisselWerk Nederland.
Het bedrijf heeft een drietal mobiliteitspakketten in de aanbieding. Alle pakketten kennen een zuinige compacte auto voor het woon-werkverkeer, een ruimere auto voor privé-gebruik en een NS business Card voor stedentrips. Daarnaast kan er gratis worden geparkeerd bij stations en gebruik worden gemaakt van de treintaxi.
Voorbeeld: Mobiliteitspakket 2. Basisauto: een Smart. Recht op 30 dagen huur van een BMW 3-serie. 10 dagen gebruik van een 1ste klas treinabonnement. Kosten: tussen de € 520,- en € 550,- per maand.
De voordelen
- Lager maandbedrag. Kan besparing opleveren van enkele duizenden euro’s per jaar;
- Lagere brandstofkosten;
- Lagere bijtelling voor berijder;
- Vermindering van CO2 uitstoot;
- Misschien dan toch maar die reclame op de bedrijfsauto?
De nadelen
- Plannen van mobiliteitsbehoefte vooraf;
- Minder flexibel;
- Wisselen van auto.
Mobiliteitskaart als betaalmiddel
Zakelijk reizen nieuwe stijl. Onder die noemer presenteert zich Mobility Mixx, een initiatief van OV-bedrijf Connexxion. Het combineren van vervoermiddelen staat hierbij centraal. Vooral de combinatie trein, taxi en huurauto. Een van de diensten is de zogenaamde mobility-card. Voor kleinere bedrijven en zelfstandigen het meest interessant. Het kan worden gebruikt ter aanvulling op de lease-auto of op het wagenpark.
Voordeel van de card is dat je er mee kan betalen, zowel voor de trein als voor de (trein)taxi, bus en huurauto. Bovendien kan er via één centraal telefoonnummer taxi, huurauto’s en OV-info worden geregeld. Alle kosten worden dan maandelijks op één factuur gefactureerd. Wel zo overzichtelijk. Overigens worden alleen de werkelijke gereisde kilometers gefactureerd. U zit dus niet meteen vast aan (dure) abonnementen.
Taxi! Maar welke?
De nieuwe taxiwet heeft voor flink wat nieuwe bedrijvigheid gezorgd. Als u of uw klanten regelmatig gebruikt maakt van de taxi, denk dan niet meteen aan een ‘gewone’ taxi. Gaat u bijvoorbeeld regelmatig per taxi naar Schiphol, surf dan eerst naar de website van Taxi-online.
- Smallcabb. Biedt de taxireiziger per Smart eenpersoons vervoer. Alleen in de regio Amsterdam. Ook voor contractvervoer. Instaptarief: € 2,-. Kilometertarief: € 1,-
- Women on Wheels. Gegarandeerd altijd een vrouwelijke chauffeur! Eveneens in Amsterdam. Tarieven: start € 2,- per kilometer € 1,75 (korting na 25km). Ook voor contractvervoer.
– Taxi-online. Voor Schiphol-vervoer vanuit heel Nederland. Online reserveren waarbij de ritprijs direct duidelijk wordt. - MaxiTaxi. Project in samenwerking met de gemeente Rotterdam. Verbind de buitenwijken van Rotterdam met NS-station via vaste verbindingen en rijtijden.
Fietsen fiscaal voordelig
De fiets wordt in het belastingplan 2004 niet anders behandeld dan de auto. Dat betekent dus een belastingvrije vergoeding van € 0,17 per kilometer. De regeling geldt voor zowel woon-werkverkeer als zakelijk verkeer. In het verleden kregen zakelijke fietsers 5 eurocent.
Ook zijn er tal van fiscaal gunstige fietsplannen. Deze zijn te vergelijken met de zogenaamde PC-privéplannen. Ofwel: de fiscus betaalt vorstelijk mee aan uw nieuwe fiets (tot € 749,-) of die van uw medewerkers.
Er zijn veel bedrijven die zich bezighouden met het ontwikkelen, presenteren en implementeren van dergelijke privé fietsplannen. Kijk bijvoorbeeld op www.fietsenplan.nl of bij www.fietsersbond.nl
Carpooling
De fiscale carpoolregelingen vervallen in 2004, iedereen heeft tenslotte recht op een belastingvrije vergoeding van € 0,17 per kilometer. Maar met carpoolen valt er wel degelijk geld te besparen, al is het maar omdat u minder parkeerplekken nodig heeft. Dus baat het niet, dan schaadt het niet. Zorg daarom voor een carpoolpool-matchingprogramma.
Op internet zijn er diverse websites die carpoolkandidaten met elkaar proberen te matchen. Denkt u op weerstand te stuiten bij het personeel? De ervaring leert dat veel carpoolers er zo’n lol in krijgen dat ze ploegen of diensten wisselen om met elkaar mee te kunnen rijden.
U kunt natuurlijk ook een mobiliteitsbureau inschakelen. Sommige van die bureaus garanderen de thuiskomst van uw medewerkers. Als ze onverhoopt niet met hun ploeg kunnen meerijden, regelt en betaalt het bureau de thuisreis.
Laat u chaufferen
Als u niet om de file heen kunt: gebruik de file! Om te werken bijvoorbeeld. Comfortabel vanaf de achterbank. Nederland kent enorm veel chauffeursdiensten. Het zijn meestal studenten die zich voor enkele euro’s per uur als chauffeur laten inhuren. Uw eigen auto wordt als vervoermiddel gebruikt. Ideaal voor ondernemers die op een dag bijvoorbeeld meerdere vestigingen of klanten in het land afmoeten.
Hoewel het studentikoze gehalte van de chauffeursdiensten groot is, zijn enkele dat stadium ontgroeid. Zoals Brussaard Chauffeursdiensten. Opgezet in 1989 door Paul Brussaard, destijds heao-student. Niets lijkt meer op het bedrijfje van vroeger. Nu is hij naar eigen zeggen de helpende hand voor de manager en directeur om het fileleed direct te verzachten. De chauffeur rijdt ook bij Brussaard doorgaans in de auto van klant, wat direct geld bespaart ten opzichte van de taxi. De reistijd wordt bovendien declarabel. De firma uit Maarssen heeft inmiddels 19 standplaatsen voor chauffeurs-op-afroep. Met meer dan 475 chauffeurs (HBO en Universiteitsstudenten) bedient Brussaard naar eigen zeggen meer dan 4.500 directeuren en managers.
De oproepauto
Dé smoes om met de auto naar het werk te komen, is dat er later op de dag nog een zakelijke rit gemaakt moet worden. Kan heel goed kloppen, maar ook daar is een mouw aan te passen. Bijvoorbeeld door aan de autoloze medewerker een oproepauto beschikbaar te stellen.
Er zijn verschillende varianten. Een echte oproepauto wordt door uw vervoersmanager geregeld bij een lokaal verhuurbedrijf. Als het dichtbij is, wordt de auto zelfs bij u voor de deur afgeleverd en weer gehaald. De kosten vallen enorm mee: zo rond de 25 à 30 cent per kilometer.
Met Greenwheels kan een bedrijfsabonnement worden gesloten. De leenauto staat op een vaste parkeerplaats en wordt met een pasje geopend. Reserveren kan via internet en voor bedrijven wordt aan het eind van de maand afgerekend. Nadeel: Greenwheels bestaat alleen nog maar in de grote steden en de teller tikt door als de auto stil staat.