U gebruikt de internetverbinding van uw mobiele apparaat om het parkeren te betalen. U start en stopt uw parkeren meestal vanuit de auto. Handig, aangezien de meeste apps al weten in welke parkeerzone u zich bevindt. Maar het kan ook op afstand, via een app, telefonisch of via internet.
In parkeergarages gebruikt u meestal een (credit)card die bij het abonnement met de parkeerprovider hoort. De parkeerwacht herkent uw auto via het kenteken of aan een transponderkaartje in uw auto. Uw provider betaalt uw parkeren en rekent die met u af of via een maandelijkse factuur. Voor hun diensten betaalt u een toeslag en/of abonnementskosten.
Geen landelijke dekking
Het is bijna ideaal. Bijna, omdat u met het abonnement van aanbieder A niet altijd kunt parkeren in stad B. Gelukkig zie je dit wat betreft straatparkeren steeds minder. Voor garageparkeren gelden vaker beperkingen: providers bieden niet in iedere stad garageparkeerplekken aan. Bezoek de websites van de afzonderlijke aanbieders voor details. We hebben dit ‘landjepik’ eerder gezien bij mobiele telefonie en op den duur zal er vast landelijke dekking ontstaan. Tot die tijd is het verstandig zorgvuldig uw aanbieder te kiezen.
Analyse parkeergedrag
Een korte analyse van uw parkeergedrag (en dat van uw medewerkers) brengt u dichterbij het juiste abonnement. Geef antwoord op deze vragen:
- Werkt mijn toestel of tablet (iPhone, Android, Blackberry of Windows) met de gewenste app?
- Heeft mijn telefoon het juiste abonnement voor een betrouwbare internetverbinding?
- Parkeer ik vaker in grote steden of juist in de regio?
- Parkeer ik vaak in de straat of kies ik liever voor een garage?
- Is mijn voorkeurs-provider ook actief in de gemeenten waar ik vaak parkeer?
- Wil ik per parkeertransactie betalen of is een abonnement met maandfactuur handiger?
- Wil ik extra’s, zoals het betalen van parkeerkosten voor mijn klanten of medewerkers?
Valkuilen
Elke mobiele internetverbinding kent korte storingen door hoge gebouwen of apparaten in de omgeving. Dat hoeft geen probleem te zijn voor mobiel parkeren, maar zorg wel dat u zich dan telefonisch aanmeldt. Per sms aanmelden kan soms ook, bijvoorbeeld bij Parkline.
- Controleer dus altijd of u het juiste parkeerzonenummer gebruikt. Soms verschijnen er meer zonenummers op uw beeldscherm of zit de app er (even) naast. Voer het nummer anders handmatig in. De dichtstbijzijnde parkeermeter moet zo’n vijfcijferig nummer hebben.
- Check of uw telefoon uw opdracht tot parkeren ook heeft verzonden. Die controle is meestal makkelijk. Yellowbrick, Parkline, Parkmobile en ANWB Parkeren tonen een lopende teller zodra de parkeertijd is begonnen. Verschillende apps vragen ook om extra bevestiging van uw opdracht.
- Besteed meer aandacht aan het stoppen van de parkeertijd. Sommige apps verdwijnen naar de achtergrond. Handig is om een sms- of mailalert aan te zetten, dit kan bij de meeste aanbieders. Om de zoveel uur krijgt u dan een mailtje of sms met de melding dat uw opdracht nog actief is. Zo voorkomt u dat u nog uren doorbetaalt terwijl u allang weer op de weg zit.
- Geeft de app steeds foutmeldingen, dan is telefonisch aanmelden altijd een mogelijkheid. U start en stopt de parkeerapp dan gewoon op die manier.
- Gebruikt u meerdere kentekens in uw app? In dat geval wordt meestal de laatste automatisch ‘opgehaald’ door de applicatie. Controleer daarom altijd of u parkeert op het juiste kenteken.