Altijd al Jaguar willen rijden, maar geen trek in het ‘klassieke’ slag Britse limousine? Er is hoop! Jaguar had al een dikke SUV in huis en die krijgt nu gezelschap van een de handzamer formaat, E-Pace. Elektrisch dus? Nope, die komt er wel aan, maar heet – om het allemaal lekker overzichtelijk te houden – dan I-Pace. Op die Tesla-beater kom ik binnenkort zeker snel terug, maar nu ga ik op pad met een auto die zonder twijfel een bestseller wordt.
Eigen karakter
Noem de E-Pace een Junior Jag’. Hij neemt het op tegen auto’s als de X1, Q3, GLA en in zekere zin ook wel de kersverse Zweedse XC40. Je voelt: de Brit is een SUV met een redelijk handzaam formaat. Plus het bijbehorende prijsplaatje, want dat veroorzaakt nu eens géén tsunami door je bankrekening. Voor vijftig-, zestig mille ben je helemaal in business.
Een eigen karakter? Dacht het wel! Designchef Ian Callum vertelt glimlachend dat ze hem tijdens de ontwikkeling het ‘Jaguar welp’ noemden en inderdaad heeft de E-Pace wel iets van een speels roofdier. Nou ja, je begrijpt wat ik bedoel. Het overdadig statige van de grote Jag’s is er een beetje af.
Cockpitgevoel
Door zijn formaat voelt hij mooi handelbaar en beweeglijk aan en op een of andere manier heb je niet het gevoel overmatig hoog boven de weg te zweven. Je zit ‘in’ de E-Pace en niet zogezegd er bovenop, zoals het in veel andere SUV’s vaak aanvoelt. De zithouding is – om het mooi te zeggen – lekker dynamisch. Het design en de indeling van het dashboard zorgen dat je het cockpitgevoel hebt. Alles is letterlijk op de rijder gericht. Een ruim snufje Alfa Romeo kruiden feitelijk.
Dat wordt nog eens onderstreept door de uitgekiende werking van de ‘HUD’ voorruit projectie, waar je ziet welke van de acht versnellingen in actie is, maar ook hoever een virtuele toerentellernaald naar rechts zwiept. Dat hoort bij de Sport-stand. Schakelen doe je dan door het pookje voor- en achteruit te drukken.
Welke aanbieder kies jij? Vergelijk de verschillende tankpas aanbieders via De Zaak.
Enorme trekkracht
In de D180 AWD testauto heb je – even voor de kenners – een gigantische 430 Nm trekkracht beschikbaar en dat betekent dat hij zeer gespierd van de plek komt en berensnel een hoek uit accelereert. Op zijn nieuw ontwikkelde onderstel stuurt de E-Pace heel behoorlijk. Het enige dat je hem aan kunt wrijven is wat overgewicht, want met 1,8 ton is het niet bepaald een gevalletje Muhammad Ali – lichtvoetige bewegen á la ‘floats like a butterfly’. Al steekt hij zeker wel als de spreekwoordelijke bij.
Elk nadeel heeft zijn voordeel. Ondanks zijn ingetogen en eerder sportieve postuur is de E-Pace verrassend genoeg ook een talent als trekauto. Juist door de trekkracht en massa die hij in huis heeft mag er 1,8 ton achter hangen. Déze Junior Jag’ heeft geen moeite met een trailer of – niet doorvertellen – de caravan in de vakantie. Goed excuus richting thuisfront?
Praktische kanten
Nu ik toch door de praktische bril kijk… in een versie met het sportonderstel en grote 20-inch wielen is het E-Pace onderstel naar mijn smaak wel erg aan de harde kant. Doe maar gewoon, zou ik zeggen. Ondanks zijn sportieve uitstraling is hij namelijk geen pure ‘liefhebbersauto’ – een mooi woord voor ‘een eigenzinnige financiële draaikolk’ – maar juist heel fatsoenlijk te gebruiken voor de zakelijke rijder. Inclusief een kloeke bagageruimte en een heel fatsoenlijk zitcomfort achterin, zolang je geen al te ange mensen wilt meenemen. Dan wreekt die aflopende daklijn zich.
De compacte Jag’ is iets voor mensen die in stijl willen rijden, maar misschien zijn uitgekeken op auto’s van het slag X1, Q3 of GLA. Wil je meer op ‘veilig’ spelen dan is de nieuwe Volvo XC40 ook wel iets om te bekijken, maar als het op karakter en uitstraling aankomt… rij eens proef met deze nieuwe Brit.
Nou ja, Brit? Ze laten hem bij specialist Magna in Graz produceren. Daar zal volgens welingelichte bronnen ook die elektrische I-Pace vandaan komen. Neemt Jaguar vast slim een voorschot op de Brexit? Er is duidelijk veel veranderd in ‘Albion’!
JAGUAR E-PACE | |
---|---|
Testversie: | D180 AWD, Automaat |
Aandrijving: | 2-liter viercil. diesel, 8V-automaat, 4WD |
Motor: | 180 pk, 430 Nm |
Prestaties: | 205 km per uur, 0-100 in 9,3 sec. |
Testverbruik: | 7,5 liter op 100 km |
Prijs: | 60.750 euro (E-Pace vanaf 48.300 euro) |