Ruim 800 eigenaren van ‘klassieke’ auto’s reden begin maart demonstratief door Rotterdam naar de Coolsingel. Daarmee protesteerden ze tegen de invoering van een verbod om met oudere auto’s – benzine én diesel – in de binnenstad te rijden. Ook in steden als Utrecht en Amsterdam speelt dat probleem voor de liefhebbers en de groep zakelijke rijders die voor een Youngtimer hebben gekozen. Tamelijk lastig, als je je fraaie BMW 7-serie of Eend buiten de stad moet parkeren om een boete te vermijden.
Leuke details…
Zijn Youngtimers dan nog steeds het bekijken waard als zakenauto? Absoluut. Op auto’s ouder dan vijftien jaar betaal je weliswaar 35 procent bijtelling, maar een belangwekkend detail is daarbij dat het over de actuele waarde wordt geheven. Dat is een tamelijk – laten we zeggen – flexibel begrip, zodat je al voor kleine bedragen heel aardige auto’s rijdt. Van Eend tot Volkswagenbus, van oude Porsche tot Amerikaan.
Voor tussen de 10 en 20 mille zit je zelfs in het segment van de S- en E-klasse, dikke BMW’s en ander prettig rollend materieel. Zo zagen we bij een gespecialiseerd bedrijf recent een fully loaded BMW B10 4,6 liter V8 en een CL550 AMG staan voor onder de 19 mille. Oké, het zal een slokje lusten, maar neem er een geinige Golf Cabrio bij voor de boodschappen en je rijdt voor pakweg 232 euro bijtelling op de pretmomenten aardig gesoigneerd rond.
Waarbij de autokosten voor de zaak zijn.
Nog een paar praktische details: laat zo’n auto even taxeren om geen discussie met de fiscus te krijgen. Doe dat regelmatig, want auto’s ouder dan vijftien jaar zullen jaarlijks lager worden aangeslagen omdat de actuele waarde immers terugloopt. Leuk detail is dat echt zuinige spaarmodellen van weleer – denk aan een Audi A2 1.2 TDI en de VW Lupo – ook een wat lagere bijtelling kunnen scoren.
Verdiep je erin
Iets anders om rekening mee te houden: ook bij Youngtimers geldt een forfait van een – klein – percentage van de btw over de catalogusprijs. Voor privégebruik. Hoeveel is afhankelijk van de vraag of de auto al dan niet een ‘marge-auto’ is. In elk geval kan het nog aardig oplopen als je in je enthousiasme een S-klasse 12-cilinder of een pk-monster op de kop tikt die ooit 2,5 ton kostte.
Jan Rolleman van AMD automotive fiscalisten tipt: ‘Die heffing mag je ook op basis van de werkelijke kosten en werkelijke kilometers doen. Dan is een hoge oorspronkelijke catalogusprijs niet meer zo problematisch. Maar je moet dan dus wel kilometers bijhouden…’ Kortom: interessante materie, maar verdiep je wél even in de details voor je de sprong naar de Youngtimer waagt.
BMW lanceert nieuwe e-bike BMW komt met een nieuwe Cruise-fietsenlijn en haakt met een nieuwe fiets in op zijn elektrische en hybride i-modellen. Binnenkort te koop op internet en natuurlijk bij de dealer. Voor pakweg 3 mille weet je alles en dan heb je een speciaal voor BMW gebouwde mountainbikeachtige Cruise e-bike met de performance-versie van de bekende e-motor van Bosch. Lees: extra veel trekkracht. |