Elke auto is gebaat bij regelmatig onderhoud. En als hij kapot gaat, moet hij naar de garage voor reparatie. Als u één of twee auto’s heeft, is dat nog wel te overzien. Maar voor een ondernemer met een stuk of tien, twintig auto’s wordt het al lastiger om het overzicht te bewaren. Daar is dan opeens een hoop administratie voor nodig.
Factuur
Dat kan natuurlijk ook anders. Wanneer u uw wagenpark opbouwt met auto’s van eenzelfde merk, dan kan het aantrekkelijk zijn om een contract voor reparatie en onderhoud van al die auto’s te sluiten met uw dealer. Veel merkorganisaties bieden landelijk georganiseerde onderhoudscontracten. U ontvangt één factuur voor alle onderhoud en reparaties die u uit laat voeren.
Vast bedrag
Roel Hindriks, directeur van adviesbureau Lease Consult: “Een onderhoudscontract biedt de zekerheid van een vast bedrag per kilometer voor reparatie en onderhoud. Ook als er een auto tussenzit die onverhoopt veel reparatie nodig heeft, krijgt u niet opeens te maken met veel hogere kosten dan vooraf geraamd.”
Schatting
Overigens adviseert Hindriks om het onderhoudscontract af te sluiten op basis van het werkelijk gereden aantal kilometers. “De standaard is om de prijs per kilometer te berekenen op basis van een schatting van het aantal kilometers. Dat betekent dat u doorbetaalt voor onderhoud wanneer een auto stil staat.”
Leasemaatschappij
Indien uw wagenpark bestaat uit meerdere merken wordt het lastiger. U kunt zaken doen met dealers van de verschillende merken. Daardoor krijgt u te maken met verschillende voorwaarden en meerdere facturen. Niet zo overzichtelijk. In zulke gevallen kan het aantrekkelijk zijn om zaken te doen met een leasemaatschappij die onderhoudscontracten aanbiedt.
Banden
Bij het afsluiten van een onderhoudscontract loont het de moeite om twee prijsopgaven te vragen, aldus Hindriks. “In de meeste gevallen moeten de banden tijdens de economische levensduur van een auto wel eens vervangen worden. Dealers bieden vaak aan om banden in het contract op te nemen. Door te vragen om een prijsopgave met én zonder banden, kunt u nagaan of u niet teveel betaalt voor uw banden. Een bandenspecialist doet het soms goedkoper en vakkundiger.”
Vervangend vervoer
Een laatste punt om op te letten bij het sluiten van een onderhoudscontract is of er afspraken zijn over vervangend vervoer. Hindriks: “Voor sommige ondernemers zal het geen problemen opleveren wanneer een auto een dag of twee buiten gebruik is. Voor anderen kan het belangrijk zijn dat er vervangend vervoer is inbegrepen in het contract. Dat kost vaak niet meer dan een halve cent per kilometer.”
Risico-opslag
Kortom: een onderhoudscontract biedt u comfort. U weet waar u aan toe bent met uw autokosten en kunt rekenen met een vaste prijs per kilometer. Ook de administratie blijft overzichtelijk. Die voordelen beginnen echter pas gewicht te krijgen als uw wagenpark wat groter wordt. Hindriks: “Voor de twee auto’s in mijn bedrijf heb ik geen onderhoudscontract. Dat zou erg duur uitvallen, omdat er een risico-opslag inzit voor het geval er een auto tussen zit die meer reparaties nodig heeft dan gemiddeld. In een klein wagenpark wordt dat risico gespreid over weinig auto’s. Pas bij een park van acht à tien auto’s wordt een onderhoudscontract interessant.”
Onderhoudsmeter
Wie minder auto’s in zijn onderneming heeft, is heus niet aangewezen op zuiver giswerk. Zo is er de ANWB Onderhoudsmeter. Die geeft een indicatie voor de te verwachten kosten voor onderhoud voor de komende drie jaar, op basis van kenteken, kilometerstand en jaarkilometrage. Daarmee kunt u zich een indruk vormen van wat u te wachten staat.