Thema's
In samenwerking met
To EV or not to EV? Steeds meer mensen overwegen een elektrische auto, maar twijfelen nog door de nadelen die aan elektrisch rijden kleven. Ze kiezen dan vaak alsnog voor fossiel, terwijl dit voor hen voelt als een ‘negatieve’ keuze: ze weten dat elektrisch rijden de toekomst heeft. En de nadelen waardoor ze aan het twijfelen zijn gebracht? Die blijken meestal allang verouderd. Wij zetten de zeven meest genoemde ‘nadelen’ voor je op een rij en kijken of ze nog wel kloppen...

Inhoudsopgave

Eén factuur, één tankpas en nooit meer bonnetjes? Ontvang via De Zaak jouw kortingscode voor een zakelijke tankpas en ontdek het gemak.

Nadeel’ 1: het bereik is te klein 

Nog niet zo lang geleden klopte dit als een bus: je had er alleen geen last van als je vooral korte afstanden rijdt met je elektrische auto. EV’s met een effectief bereik van meer dan 200 kilometer waren zeldzaam en onbetaalbaar. Maar nu is 350 kilometer eerder de norm dan de uitzondering en zitten sommige modellen al boven een bereik van 600 kilometer – gelijkwaardig aan benzine- en dieselauto’s. Bovendien gaat de EV-revolutie razendsnel. Eén groot nadeel blijft: in de winter gaat je actieradius fors omlaag onder invloed van de kou.

Rij je niet zoveel en vooral korte routes? Dan is de elektrische auto een goed alternatief. Leg je vaak afstanden af van meer dan 400 kilometer, of ga je elke zomer met de auto op vakantie? Dan kan het bereik van de gemiddelde (betaalbare) EV nog een probleem zijn. 

Conclusie: het vooroordeel speelt (nu nog) gedeeltelijk een rol en is sterk afhankelijk van hoeveel je rijdt en in welke periode.


‘Nadeel’ 2: het laadnetwerk is ontoereikend

Dat is inderdaad lang een probleem geweest, en speelt in sommige gebieden nog steeds. Maar… vandaag kan je met deze laadpas in Europa laden aan 785.000 laadpunten, waarvan meer dan 170.000 in Nederland – en dat aantal stijgt elk jaar fors. 

Conclusie: niet waar, behalve misschien in sommige landelijke gebieden


‘Nadeel’ 3: het laden is een gedoe 

Het is heel even wennen, maar eigenlijk gaat laden aan reguliere palen op straat heel eenvoudig en snel. Kaart swipen en inpluggen maar: de actie zelf is véél sneller gepiept dan een tankbeurt. Het laden duurt uiteraard langer, maar dat kost je enkel extra reistijd wanneer je onderweg bent. 

In sommige gevallen is het proces iets ingewikkelder. Bijvoorbeeld als je gebruik wil maken van snelladers langs de snelweg, maar ook daar ben je snel aan gewend. 

En als je (bijna) altijd thuis laadt, dan ben je het beste uit: dan hoef je helemaal niet meer te wachten tot het einde van een laadbeurt voor je verder kunt rijden.

Conclusie: bewering is niet waar; in veel gevallen zelfs het tegengestelde.


‘Nadeel’ 4: het rijdt zo raar…

Eerst even puur technisch: voor gewoontedieren is het inderdaad even wennen, maar ook niet lang – het rijden in een elektrische auto lijkt namelijk heel erg op rijden in een klassieke automaat.

En dan over het gevoel: dat blijft een kwestie van persoonlijke voorkeur. Sommigen houden van het geluid en het herkenbare gevoel van een verbrandingsmotor, anderen zijn na een eerste elektrische trip meteen verkocht. 

Die laatste categorie mensen ervaart elektrisch rijden vaak vooral als prettig door de kenmerkende stilte van de motor – er is hoogstens een zachte zoem te horen. Ook vinden mensen vaak dat de auto snel reageert, zoals bij optrekken. Sommige mensen vinden dit niet per se fijn: ze krijgen een gek gevoel in hun buik. Maar snelheidsliefhebbers vinden het heerlijk: dat je zelfs elektrische Porches hebt, zegt genoeg…

Conclusie: elektrisch rijden kan inderdaad anders voelen, maar dit is niet per se een nadeel                   


‘Nadeel’ 5: het is helemaal niet duurzamer dan fossiel 

Je hoort dat wel eens, maar het klopt niet. Wat wél waar is, is dat de productie van een elektrische auto op dit moment meer CO2-uitstoot veroorzaakt dan de productie van een benzine- of dieselauto, maar… die achterstand werkt de elektrische auto ruimschoots weg tijdens het rijden – zeker als je veel op groene stroom rijdt. Is duurzaamheid voor jou dé doorslaggevende factor? Dan is een elektrische auto echt ‘the way to go’.

Conclusie: De productie is niet duurzamer, maar dat maakt de auto meer dan goed bij het rijden. 


‘Nadeel’ 6 – Het is nog te duur

Ook hier ligt het anders voor aankoop dan voor verbruik. Een elektrische auto kopen kost nog altijd opvallend meer dan vergelijkbare benzine- en dieselauto’s. Maar met de hoge brandstofprijzen aan de pomp van tegenwoordig – die we voorlopig ook niet snel zien dalen, integendeel – is elektrisch laden veel voordeliger dan benzine of diesel tanken. Wie veel kilometers rijdt en grotendeels met zonnestroom laadt, kan daar flink besparen.

Het klopt wel dat de terugverdientijd van de hogere aanschafwaarde behoorlijk lang kan zijn. Die is erg afhankelijk van afstanden en laadmethode: als je veel kilometers rijdt en grotendeels thuis op zonnepanelen laadt, verdien je het verschil uiteraard sneller terug.

Ook belangrijk in de afweging: een EV gaat langer mee dan een benzine- of dieselauto en zowel de onderhoudskosten als fiscale lasten liggen lager. 

Conclusie: Is je portemonnee de belangrijkste overweging? Dan is het ‘t beste om op basis van actuele gegevens en jouw situatie te berekenen wat voor jou de goede keuze is. 


‘Nadeel 7’ – Het zijn van die kleine auto’s?

Er zijn al verschillende ruime modellen op de markt (voorbeeld de Hyundai Ioniq 5). Maar voor de echt grote (familie)auto, die wordt gekenmerkt door veel extra laad- en beenruimte, is er inderdaad nog geen elektrisch alternatief. Maar ook hier zal de komende jaren snel verandering in komen.

Conclusie: Is extra ruimte belangrijk voor je? Dan valt er op het gebied van auto’s met verbrandingsmotoren nu nog meer te kiezen voor je. 


Conclusie 

Pas de informatie in deze blog vooral toe op jouw  situatie: wat vind jij  belangrijk aan een auto? Hoeveel rijd je? Heb je kinderen en hoeveel? Ga je vaak op autovakantie? Kan je thuis laden? En doe je dat met of zonder zonne-energie? Al deze vragen brengen je tot jouw keuze. En vergeet – behalve de ‘nadelen’ – ook de klassieke voordelen van elektrisch rijden niet, die we in deze blog niet behandelen, zoals de beperkte toegang tot steden voor vervoersmiddelen met brandstof- en dieselmotoren. 

Tot slot: hoe dringend is je aankoop? Heb je nu  een nieuwe auto nodig? Dan is een elektrische auto op veel punten al een waardig alternatief. Kan je huidige auto nog even mee? Dan kan je ook wachten tot je voor minder geld een ruimere auto met een groter bereik kan kopen. 

Ben je klaar met alle losse bonnetjes en ingewikkelde btw-terugvorderingen? Ervaar het gemak van een tankpas.

Travelcard logo

Travelcard, partner van De Zaak

Travelcard heeft meer dan 35 jaar ervaring in tankoplossingen en 10 jaar in laadoplossingen. Maar Travelcard gaat verder dan alleen tanken en laden. Zo kan je ook je parkeersessies, ritjes naar de wasstraat en onderhoud afnemen met Travelcard. Via het online portaal kan je gemakkelijk passen bestellen en blokkeren, limieten beheren, facturen downloaden en rapportages uitdraaien.

Bekijk alle artikelen van Travelcard >

Lees ook…
i.s.m.
Als ondernemer streef je naar gemak en zo min mogelijk administratieve handelingen. Een zakelijke tankpas is een middel om je werk uit handen te nemen….
i.s.m.
Heb je een elektrische auto en heb je de mogelijkheid om thuis een laadpaal te installeren? Dan wil je natuurlijk graag weten hoe het zit met de…
i.s.m.
Dat is balen! Je bent gisteravond vergeten om bij te laden, en dit is het gevolg: je staat op een verlaten snellaadstation aan de A1. Wat doe je in dat…
i.s.m.
Elektrische auto’s zijn niet langer alleen een zeldzaam gezicht op de weg. In 2022 reden elektrische auto’s gemiddeld bijna net zoveel kilometers per…
i.s.m.
Wanneer we nadenken over toekomstbestendige auto’s, denken we al snel aan elektrische voertuigen (EV). Logisch, gezien de groeiende populariteit en…