In samenwerking met
Bied je als werkgever bedrijfswagens aan, of heb je als werknemer een bedrijfswagen? Dan was het vroeger heel simpel: met je tankkaart wist je bij welke stations je terecht kon en de prijs stond daar altijd duidelijk aangeduid. Met de opkomst van de hybride en EV-bedrijfswagens wordt het echter wat ingewikkelder: het netwerk van openbare palen en snelladers (en de tarieven) is minder overzichtelijk en bovendien wordt er ook veel thuis geladen (met privé-elektriciteit dus).

Inhoudsopgave

Eén factuur, één tankpas en nooit meer bonnetjes? Ontvang via De Zaak jouw kortingscode voor een zakelijke tankpas en ontdek het gemak.

In dagelijkse gesprekken met klanten merken we dat er vooral geworsteld wordt met dat laatste. Dus laat ons beginnen met een geruststelling: het is veel minder moeilijk dan het lijkt, en dat lichten we graag toe. 

Thuisladen vergoeden in 3 stappen 

In principe geldt dat de werkgever de werknemer zo precies mogelijk het thuisverbruik voor de bedrijfswagen terugbetaalt. Dat gaat als volgt: 

1. Laadpunt installeren

Is er thuis plaats om te laden, maar nog geen laadpunt? Dan kan je als werknemer zo’n laadpunt laten installeren. Dat kan in veel gevallen door de werkgever worden vergoed of in het geval van een lease-auto binnen het leasecontract worden afgesproken. 

2. Prijs afspreken

Je stelt een prijs per kWh in op de privé-laadpaal, vaak gewoon dezelfde prijs die de energieleverancier aanrekent binnen het lopende energiecontract. Betaal je als werknemer thuis voor je elektriciteit 35 cent per kWh, dan zal de werkgever het autoverbruik aan dezelfde prijs terugbetalen.

Let op: Als het energietarief wijzigt, bijvoorbeeld omdat een nieuw contract ingaat, dan kan er in overleg een nieuw tarief gekoppeld worden aan de privé-laadpaal. 

Let op: Of geldt thuis een dynamisch of variabel tarief? Dan wordt er een ‘gemiddeld’ bedrag afgesproken per geladen kWh: dat zal niet altijd exact de reële kost dekken, waardoor je als werknemer soms een beetje meer, en soms een beetje minder terugkrijgt.   

3. Betaling regelen

Hiervoor kan je onder andere de Travelcard gebruiken, wanneer je die koppelt aan de privélaadpaal (dat gebeurt op basis van het NL-TCE-nummer) worden alle geladen kilowatturen geregistreerd.De laadpuntbeheerder factureert aan de laadpasaanbieder, de laadpasaanbieder factureert door aan de werkgever. De laadpuntbeheerder maakt dat bedrag dan weer over aan de eigenaar van het laadpunt (de werknemer dus).  
 
Dat klinkt misschien als gedoe, maar het maakt het leven juist heel makkelijk: als werknemer hoef je helemaal niks te doen en als werkgever betaal je enkel de factuur aan de laadpasaanbieder. De rest gebeurt door de energieleverancier en de laadpas.  

Gaat het om een hybride auto? Kies dan zeker een laadpas die zowel elektrisch laden als traditioneel tanken mogelijk maakt. 

Conclusie

Thuisladen is makkelijker te regelen dan je denkt. En een laadpas maakt zowel het leven van de werkgever als werknemer veel eenvoudiger. Dat geldt ook voor het openbaar laden, zowel in Nederland als het buitenland.

Ben je klaar met alle losse bonnetjes en ingewikkelde btw-terugvorderingen? Ervaar het gemak van een tankpas.

Travelcard logo

Travelcard, partner van De Zaak

Travelcard heeft meer dan 35 jaar ervaring in tankoplossingen en 10 jaar in laadoplossingen. Maar Travelcard gaat verder dan alleen tanken en laden. Zo kan je ook je parkeersessies, ritjes naar de wasstraat en onderhoud afnemen met Travelcard. Via het online portaal kan je gemakkelijk passen bestellen en blokkeren, limieten beheren, facturen downloaden en rapportages uitdraaien.

Bekijk alle artikelen van Travelcard >

Lees ook…
i.s.m.
Wanneer we nadenken over toekomstbestendige auto’s, denken we al snel aan elektrische voertuigen (EV). Logisch, gezien de groeiende populariteit en…
i.s.m.
Dat is balen! Je bent gisteravond vergeten om bij te laden, en dit is het gevolg: je staat op een verlaten snellaadstation aan de A1. Wat doe je in dat…
i.s.m.
Elektrische auto’s zijn niet langer alleen een zeldzaam gezicht op de weg. In 2022 reden elektrische auto’s gemiddeld bijna net zoveel kilometers per…
i.s.m.
To EV or not to EV? Steeds meer mensen overwegen een elektrische auto, maar twijfelen nog door de nadelen die aan elektrisch rijden kleven. Ze kiezen…
i.s.m.
Heb je een elektrische auto en heb je de mogelijkheid om thuis een laadpaal te installeren? Dan wil je natuurlijk graag weten hoe het zit met de…