5 slimme boekhoudtips

Een administratie bijhouden is voor sommigen een noodzakelijk kwaad. 
5 slimme boekhoudtips
Het belang van een goede administratie 
Zoals gezegd, is buiten de verplichting tot degelijk boekhouden, boekhouden 
voor u ook van belang omdat het een schat aan informatie levert over uw 
bedrijf. Als u uw administratie goed bijhoudt, dan kunt u eerder bijsturen als 
er in de onderneming iets mis dreigt te gaan. Zo kunt u bijvoorbeeld op tijd 
ingrijpen als debiteuren niet (tijdig) betalen, kijken of u de huidige kostprijs 
van uw product moet aanpassen enzovoorts. De ervaring leert dat 
ondernemers met een goed bijgewerkte administratie minder risico lopen 
om failliet te gaan. Nog een reden dus om uw administratieve zaken goed op 
orde te hebben! 
 
Davilex heeft voor u 15 nuttige tips verzameld die u kunt raadplegen als u 
uw administratie gaat opzetten. U krijgt er hier 5, wilt u er meer? Download dan kosteloos alle 15 tips!
 
Tip 1: Houd rekening met de bewaartermijn
Iedere ondernemer moet zijn administratie zeven jaar lang bewaren. Dat is 
wettelijk verplicht. Alles wat financiële gevolgen heeft voor de onderneming 
moet u systematisch vastleggen in een administratie. 
Denk aan basisgegevens zoals: 
- de debiteuren- en crediteurenadministratie 
- het grootboek 
- de in- en verkoopadministratie 
- de voorraadadministratie 
- de loonadministratie. 
Op de bewaartermijn bestaan uitzonderingen. Gegevens over onroerende 
zaken moet u tien jaar bewaren. 
 
Tip 2: Bewaar alle zakelijke documenten
Alle gegevens die u voor uw bedrijf elektronisch of op papier vastlegt, maken 
deel uit van uw bedrijfsadministratie en dient u te bewaren. U moet denken aan; 
kasadministratie en kassabonnen, inkoop- en verkoopboek, bankafschriften, 
contracten, overeenkomsten, software en databestanden, maar ook aan 
(digitale) agenda's etcetera. 
 
Tip 3: Maak duidelijke BTW-overzichten
Uw administratie moet inzicht geven in hoeveel BTW u moet betalen. Daartoe 
moet u de volgende informatie bijhouden: facturen die u uitschrijft en 
facturen die u moet betalen, uitgaven en ontvangsten en het privégebruik van 
goederen en diensten. Als u ook handel drijft met het buitenland, dan zult u ook 
de uitvoer en invoer van goederen moeten bijhouden. Een geautomatiseerde 
boekhouding kan u hierbij een hoop werk uit handen nemen.
 
Tip 4: Vraag hulp bij het inrichten van uw administratie
Het opzetten van een administratie vraagt om enige boekhoudkundige 
kennis. Zonder deze voorkennis een administratie inrichten, raden wij 
daarom af. Bij de inrichting wordt namelijk een aantal elementen van de 
administratie vastgelegd die daarna moeilijk zijn terug te draaien. 
 
Tip 5: Leer zelf de administratie bij te houden
Het bijhouden van de financiële administratie is routinewerk en redelijk snel 
aan te leren. Met een training die toegesneden is op uw situatie leert u hoe 
u dit efficiënt en effectief doet. Hoe beter u uw boekhouding op orde heeft, 
hoe groter de informatiewaarde voor uzelf. Daarnaast bespaart u op 
accountantskosten wanneer u een goede administratie aanlevert.
 
 

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming