Als ondernemer krijgt u te maken met flink wat administratieve verplichtingen. Voor veel starters vormt dat vaak het grootste struikelblok. Daarom bij deze: vijf veelgestelde vragen én antwoorden over administratie.

Hoe staat het met jouw boekhouding? Via De Zaak krijg je 15 maanden gratis boekhouden met e-Boekhouden.nl. Ook wanneer je al gebruikmaakt van een boekhoudpakket. Je zet de gegevens van je oude boekhouding in een handomdraai over en je hebt geen dubbele kosten.

Inhoudsopgave

Vraag 1: Wat zijn de wettelijke verplichtingen?

Een administratie bestaat uit alle bedrijfsgegevens die je op papier of elektronisch vastlegt. Van je (in- en verkoop-)facturen, bonnetjes en agenda’s tot software en database-bestanden. Je bent als ondernemer verplicht een degelijke administratie te hanteren die bij de aard van je bedrijfsactiviteiten past.

Daarnaast ben je verplicht om de administratie minimaal 7 jaar te bewaren, ook na het stoppen van je bedrijf. De administratie vormt de basis voor je aangiftes. Als deze onvolledig is of niet te controleren is door de Belastingdienst, kan dat vervelende gevolgen hebben.

Vraag 2: Hoe zet ik een goede boekhouding op?

Een boekhouding is een geordende weergave van alle inkomsten en uitgaven van een persoon of bedrijf. Daaronder vallen enkele basisgegevens onder, zoals het grootboek, de debiteuren- en crediteurenadministratie, de voorraadadministratie, de in- en verkoopadministratie en eventueel de loonadministratie.

Vraag 3: Moet ik alles zelf doen of uitbesteden? En doe ik dat online of offline?

Als je bedrijf niet al te groot of complex van aard is, kun je overwegen je administratie zelf te doen. Het opzetten hiervan vergt even tijd, daarna gaat het om regelmatig bijhouden. Een tip hierbij: de Belastingdienst bezoekt op verzoek ook startende ondernemers. Geen controle, maar een (gratis) bezoek om te zien of je nog vragen heeft, bijvoorbeeld of je administratie correct is opgezet.

Leg je je liever toe op je kernkwaliteiten als ondernemer, dan kan uitbesteden van je administratie ook een optie zijn. Dit kan in z’n geheel of gedeeltelijk, en eventueel online. Wie graag cijfert of weinig geld wil uitgeven, doet het inboeken zelf; een administrateur stelt de jaarstukken op en is stand-by voor ingewikkelde vragen. Kies je voor een uitgebreider pakket, dan maakt hij ook periodiek rapportages van omzet, winst en btw, en verzorgt hij belastingaangiften en eventuele bezwaarschriften.

Vraag 4: Moet ik een urenadministratie bijhouden?

Om in aanmerking te komen voor fiscale voordelen zoals de zelfstandigenaftrek, is het bijhouden van een urenadministratie verplicht. Maar ook voor jezelf kan het handig zijn om een urenadministratie bij te houden. Zo zie je waar je uren in gaan zitten en of deze rendabel zijn.

Vraag 5: Wat staat er op een goede factuur?

Een door je uitgereikte factuur is correct als hij voldoet aan wettelijk gestelde eisen en enkele vastgestelde basisgegevens bevat. Zoals bijvoorbeeld adresgegevens, btw-nummer en een opeenlopend (factuur)nummer. Een factuur per mail is ook rechtsgeldig, je hoeft deze dus niet altijd per post te sturen.

Een goede factuur is er ook eentje die snel betaald wordt! Negen tips op een rij.

Als ondernemer wil je ongetwijfeld je kosten laag houden. Daarom speciaal voor lezers van De Zaak 15 maanden gratis de boekhoudsoftware van e-Boekhouden.nl uitproberen.

Lees ook…
Klaar voor een upgrade in je administratie? Ontdek hoe je met een slimme switch naar een nieuw boekhoudpakket niet alleen tijd en geld bespaart, maar…
Klaar om vaarwel te zeggen tegen administratieve chaos en je bedrijf naar een hoger niveau te tillen? Ontdek hoe een strak georganiseerde boekhouding…