Bestelwagen E, PHEV of plug-in met grote range?

Kleine steden, grote steden… alles in de E-machine
De afsluiting van stadscentra komt straks weer op de agenda. Of je nu service verleent, winkels bevoorraadt of pakketten bezorgt... je krijgt ermee te maken. Autojournalist Rob van Ginneken zet drie varianten van elektrische stadsbestellers op een rij. Inclusief een nieuwe ontwikkeling van een Brits-Chinese fabrikant.
Bestelwagen E, PHEV of plug-in met grote range?
Het hangt als een dreiging boven menig onderneming: steden die de touwtjes steeds strakker aantrekken voor auto’s met een verbrandingsmotor. Als de activiteiten van je bedrijf zich juist in de stad afspelen zit je dus met een probleem. In de personenwagenwereld is er inmiddels een brede keuze aan plug-in hybride en volledig elektrische auto’s.
 
Laatste nieuws is het systeem van een geo-fence. Een onzichtbare grens rondom de kwetsbare stadsdelen, waar oplaadbare auto’s (zoals sommige BMW’s) automatisch overschakelen naar elektrisch. Geloof me, dat klinkt futuristisch, maar gaat heel normaal worden en geeft de overheid op termijn meteen een tool om te zien wie het niét doet.
 
Als het voor jouw business of beroep van levensbelang is dat je met je servicewagen of besteller op zulke plekken elektrisch kunt rijden, moet dus wijs worden geïnvesteerd.
 
 

EV

Het is belangrijk te weten hoevéél en hoe váák je een EV-stand in je besteller nodig hebt. De meest doortastende aanpak is een echte E-bestelwagen, groot of klein. Zoals bijvoorbeeld Volkswagen, Nissan en Peugeot die hebben. Maar ook Toyota komt later dit jaar met zijn ProAce Electric-versies. 
 
Intrigerend genoeg kun je bijvoorbeeld die laatste met een 50- of een Tesla-achtig fors 75 kWh batterijpakket onder de vloer bestellen. Zodat je volgens Toyota dan twee- tot driehonderd kilometer kunt rijden. 
 
Het laat zien dat er een gestage ontwikkeling is, maar bij de bestelwagens dan vooral gemikt op stedelijk gebruik. Nadeel van de EV is dan dat je pure werktijd inlevert bij het opladen.
 
 

Plug-in hybride

Het alternatief kan een plug-in hybride bestelwagen zijn. Als je lange ritten wilt met kracht van de motor, en in de stad elektrisch rijden. Bijvoorbeeld  de nieuwe Ford Transit PHEV. Die heeft een gespierde spijker van een 1-liter als range-extender. Je mag komen praten vanaf 41 mille ‘ex’ en ze claimen dat je op termijn het verschil met een diesel kunt terugverdienen.  
 
Interessant detail van de PHEV is dat ook dié kan werken met geo-fencing. Als je wilt bewaar je de acculading tot je de fluisterpower echt nodig hebt. Ford belooft dat je met zijn 13,6 kWh-accu een elektrische range haalt van dik 50 kilometer.
 
Pijnpunt is wel dat hij zelfs aan een muurbox of paal traag laadt, een uurtje of drie. Even rap doen in de lunchpauze kun je vergeten. Aan de pluskant: hij is verrassend zuinig in hybride modus, helpt je ondernemingstechnisch lekker in je CO2-boekhouding en je bent in een keer af van gedoe rond diesel-o-fobie…
 
 

De LEVC-oplossing

Een intrigerende nieuwe speler is LEVC, met een fonkelnieuwe fabriek bij Coventry. Deze start-up verkoopt recent al de hightech generatie van de Londense taxi. Die rijdt als luxe people mover inmiddels ook in ons land en zelfs in Azerbaijan rond. Interessanter: eind dit jaar lanceren ze in Europa een bestelwagenlijn op diezelfde technische basis. 
 
Neem ze serieus, want LEVC is een dochter van het Chinese Geely. Eigenaar van onder andere Volvo en talloze andere automerken, maar ook grootaandeelhouder in Daimler. En batterijfabrikant in België. Een wereldspeler in opmars en je weet meteen dat de servicepunten waarschijnlijk gewoon bij Volvo-dealers liggen.
 
De VN5 – zo heet hun van – kiest een slimme tussenoplossing tussen de genoemde EV’s en PHEV’s in. Een concept dat zich bij uitstek leent voor grote steden. Als je daar tenminste veel of vaak kilometers elektrisch rijdt. Zoals de VN5 naam al zegt, starten ze met een 5 kubieke meter laadruimte versie. Met heel grote toegangsdeuren en plek voor twee europallets bijvoorbeeld. Of een lading pakketten of boodschappen.
 
 

Praktische insteek

CEO Hofmann: “Vaak wordt lading aan de stadsrand nu overgeladen naar kleinere bestelwagens, maar met deze oplossing kun je meteen van het distributiecentrum doorrijden voor bijvoorbeeld een stadsronde. Tot voor de deur van de klanten of bedrijven. Ligt je bevoorradingspunt wat verder uit de stad, dan kun je desgewenst energie gebruiken van de 1,5-litermotor (een Volvo driecilinder, red.) of hybride rijden.”
 
“Eenmaal in de stad geeft een krachtig 31 kWh accupakket een elektrische range van ruim 100 kilometer. In de grote stad kun je daar heel veel mee doen, zelfs als pakketdienst.”
Het gebruik van de driepitter (als generator) hoeft niet nodig te zijn, want LEVC geeft de VN5 een tamelijk uniek snel laadsysteem mee. Met 50 kW of een meer gangbare 22 kW kun je hem letterlijk in een rustpauze weer bijladen. Opmerkelijk genoeg biedt LEVC de optie om alle mogelijk laadsystemen te bestellen, ook meerdere. Afgestemd op snellaadstations of palen die je dagelijks tegenkomt. Of bij je bedrijf staan. Ook CHAdeMo bijvoorbeeld, voor de kenners. 
 

Verrassend

De VN5 zit nog in het stadium van voorproductie, dus een exclusieve testrit gebeurt met TX taxiversie. Grotendeels dezelfde auto. De afwerking ziet er hoogwaardig uit en zo hier en daar herken je Volvo-componenten in de bedieningselementen, recuperatietechniek bij afremmen en zeker ook de beeldschermen. Hij heeft een voor een bestelwagen opmerkelijk geavanceerde veiligheids- en infotainment uitrusting.
 
Je opvallend comfortabele leefruimte achter het stuur wordt in het midden een beetje beperkt door de forse console. Daar zit een deel van de techniek in, terwijl de rest van de grote en zeer platte accu onder de vloer ligt. Op het beeldscherm kies je uit de EV-, ‘Save’- of ‘Smart-rijmodus. Ook de VN5 kan zichzelf bij de ‘nul emissie’ stadsgrens naar de volledig elektrische schakelen.
 
 
Met zijn zogenaamde eCity-techniek rijdt hij opvallend vlot. De elektromotor verzorgt altijd de aandrijving en levert 150 pk en 255 Nm. Een voordeel is de rust waarmee het allemaal gebeurt, zelfs wanneer de driepitter voorin bijvoorbeeld op de snelweg energie opwekt om de accu te sparen. Je hoort vrijwel alleen bandengeluid, goed gedempt allemaal. Prettig als je er de hele dag in werkt.
 
Stel je de zwaarste recuperatiestand in (terugwinnen bij afremmen), dan hoef je via het rempedaal nauwelijks zelf te remmen. Je rijdt zogezegd alleen met het gaspedaal. Loslaten is afrremmen.
 
De LEVC stuurt licht en enorm direct. Geen toeval, want ze hebben hem zo gemaakt dat je dankzij een grote wieluitslag bizar kort kunt draaien. Ruim onder de tien meter. Handig in de binnenstad, want ook smalle straatjes met korte bochten zijn geen probleem. Eenmaal op tempo merk je dat hij met zijn geavanceerde onderstel – bijvoorbeeld de multilink-achteras met composiet bladvering – heel verdienstelijk stuurt en veert.
 
 

Elektrische revolutie

  • Na de personenautowereld rukt de elektrificatie ook bij de bestelwagens op. Er komt ook steeds meet variatie in systemen. De keuze hangt net als bij de vraag ‘diesel of benzine’ puur van het gebruiksdoel, het prijskaartje en de fiscale mogelijkheden af. In elk geval trek je als ondernemer de BTW af en heb je vrijstelling van BPM met de ondernemersregeling.
  • Puur elektrisch kunnen rijden in de stad kan de met een volledig elektrische besteller – niet goedkoop maar in de kortingen- en subsidiehoek zeker interessant – of een plug-in hybride bestelwagen. Die laatste is ook een fikse investering, maar je bent voor enkele tientallen kilometers elektrisch ‘gered’ en kunt toch ook lange afstanden rijden. 
  • De LEVC VN5 lijkt de eerste van een nieuwe trend met long range elektrische hybride bestellers. Prijs? Nog niet bekend, maar zonder twijfel zeker niet goedkoper dan pakweg zo’n Ford Transit PHEV.
  • Een plug-in hybride kan buiten sommige ‘groene’ voordelen vallen, maar daar staat tegenover dat je van een (reddende) elektrische range verzekerd bent. Afhankelijk van de grotte van de accu is dat al dan niet met tijdverlies, om gedurende de werkdag bij te laden. Decisions, decisions….
Als zelfstandig freelance autojournalist van De Zaak reist Rob van Ginneken - letterlijk - de hele wereld over om de nieuwste ontwikkelingen te volgen, ontwikkelingstechneuten

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

© 2020 De Zaak B.V.
1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming