Niet zelden wordt daarom zó nadrukkelijk naar lage bijtelling gekeken dat bijna wordt vergeten dat de ‘ouderwetse’ autokosten toch door het bedrijf moeten worden opgehoest. In een leaseconstructie weet je precies waar je aan toe bent, maar bij een zzp’er of een kleine onderneming die auto’s zelf aanschaft landt die nota uiteindelijk een keer heel dichtbij.
Twee aandachtspunten
Naast de voor de hand liggende aanschafkosten moeten minstens twee aandachtspunten bij een weloverwogen autokeuze met stip genoteerd staan: afschrijving en brandstofkosten. Praktijkcijfers wijzen uit dat die beide posten samen – over meerdere jaren gerekend – het leeuwendeel van het totale kostenplaatje voor hun rekening kunnen nemen.
Met name de eerste jaren is de afschrijving hoog. Het scheelt daarom flink als je de auto geen drie maar bijvoorbeeld vijf of zes jaar rijdt. Dat zal in de gemiddelde afschrijving per maand tientallen procenten schelen. Saillant detail: tegenwoordig is het bij name betaalbare compacte auto’s dan niet eens veel voordeliger om een ‘jonge gebruikte’ auto te kopen.
Hoeveel afschrijven?
Een indicatie over de afschrijving van uw auto? De koerslijst van de ANWB is een goede bron. Ook de Consumentenbond en de jaarlijkse ‘Top-15 hoogste en laagste restwaardes’ van Autotelex bieden intrigerende informatie. Let op: bij commerciële internetsites die inruilwaarde informatie geven op basis van uw kentekenplaat krijgt u veelal de ‘handelswaarde’ van de auto (hetbedrag waarmee autobedrijven onderling zaken doen). Die route scheelt gedoe, maar de inruilwaarde bij een dealer kán hoger zijn.
Brandstof
Dan die andere grote kostenpost: brandstof. Een realistisch idee van het praktijkverbruik is bijvoorbeeld te vinden op www.werkelijkverbruik.nl.
Een gunstige ontwikkeling: het rijden op groengas/aardgas komt steeds meer in beeld nu het landelijk én soms ook regionaal wordt gesubsidieerd. Bovendien zijn dergelijke auto’s op de milieulijst 2014 geplaatst. Ze gelden dus als milieu investering voor een onderneming, met bijpassende MIA aftrekmogelijkheden.
Tips
Niet iedereen kan een middenklasser of pakweg een hybride rijden. Ook met een bescheiden auto praat je al gauw over vier-, vijfhonderd euro per maand aan totale kosten. Welke auto’s mogen voor de kleine ondernemer met een smalle beurs met stip genoteerd staan om betaalbaar – en met lage afschrijving – te rijden?
De ‘koersen’ veranderen voortdurend, maar de meeste overzichten noemen dan compacte modellen als de VW Up (en zijn Seat en Skoda broers), de Kia Picanto, Mitsubishi Space Star, Toyota Aygo (zijn Citroën en Peugeot broers), de Fiat Panda en Hyundai i10 als goede budget oplossingen. Opvallend genoeg doen de grotere Dacia’s Sandero en Logan MCV het ook keurig.
Compacte auto’s hebben veelal een gunstige afschrijving. Insiders voorspellen handzame nieuwe SUV-modellen als Renault Captur en Peugeot 2008 en de Skoda Yeti ruimtewagen een waardevaste toekomst. Hyundai en Kia maken een heuse opmars. Ook imago werkt positief. Denk aan de Mini, Fiat 500 en Citroën DS3. Solide namen als de VW Polo, Toyota Yaris en Honda Jazz doen het goed. Bij Skoda valt bijvoorbeeld de grote Octavia op. Prijsbewust rijden hoeft niet te betekenen dat je krap moet zitten en geen bagage kunt meenemen.