Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
10 innovatietips waar je nog niet aan dacht

10 innovatietips waar je nog niet aan dacht

4 mei 2016

- ADVERTORIAL -

Het is een prachtige tijd om te ondernemen. Slimme technologie en duurzame innovaties transformeren de wereld waarin we leven. Dat biedt mooie kansen voor het bedrijfsleven, maar je moet ze wel benutten. Eneco zet in het kader van de Week van de Ondernemer 10 innovatietips op een rij.

1. Evolueer je businessmodel

Door het Internet of Things is straks alles connected. Branches worden op hun kop gezet en er ontstaan nieuwe businessmodellen. Zo maakt het bouwbedrijf van de toekomst niet alleen het gebouw, maar levert het een service die bestaat uit het pand en alle intelligente producten eromheen. Verstandige ondernemers richten hun bedrijf daar nu al op in.
 

2. Geef een draai aan technologie

Een nieuwe technologie heeft op het eerste oog misschien niet zoveel waarde voor jouw bedrijf, tot je net even verder kijkt. Een voorbeeld is 3D-printen, dat vooral industriële en hobbytoepassingen leek te hebben. Inmiddels begint de technologie ook zijn weg te vinden naar de horeca. Enkele hippe restaurants bereiden hun gerechten al met een foodprinter.
 

3. Focus (in eerste instantie) niet op efficientie

Bedrijven die graag willen innoveren, kunnen het verhogen van de efficiëntie het beste even loslaten. Deze twee zaken botsen namelijk nog weleens. Efficiëntie heeft vaak betrekking op bestaande bedrijfsprocessen, terwijl voor innovatie juist out of the box moet worden gedacht. Bovendien kosten innovaties geld en levert de investering niet direct iets op.
 

4. Zet in op duurzaamheid

Duurzaamheid is hot. Ondernemers kunnen daarop inspelen door innovatieve producten te ontwikkelen die het milieu een dienst bewijzen. Een mooi voorbeeld is de Eneco eRadiator, een verwarmingssysteem waarbij servers uit een datacenter in een designradiator worden geplaatst. De woonkamers of bedrijfspanden warmen op door de overtollige restwarmte die de servers produceren.
 

5. Geen hiërarchische structuur

Bedrijven met talloze managementlagen zijn bepaald geen broeiplaats voor innovatie. Als de afstanden tussen managers en de rest van het personeel te groot zijn, met veel bureaucratisch geneuzel tot gevolg, gaat dat ten koste van de innovatiekracht. Werknemers moeten het gevoel hebben dat ze hun ideeën heel makkelijk met de baas kunnen delen.
 

6. Betreed een nieuwe markt

Diversificatie kan ook innovatief zijn. Nieuwe technologieën zorgen ervoor dat de barriers of entry in veel bedrijfstakken drastisch omlaag gaan. Het loont dus om te kijken of je met jouw onderneming gemakkelijk een gerelateerde branche kunt betreden. Wees ook op je hoede voor eventuele nieuwe concurrenten, want dit principe geldt natuurlijk ook voor hen.
 

7. Neem de tijd voor je fouten

Het is misschien niet prettig om uitgebreid stil te staan bij mislukte innovatieprojecten, maar fouten zijn veel leerzamer dan successen. Onderzoek wat er is verkeerd is gegaan. Is het idee niet goed genoeg? Of was de tijd er nog niet rijp voor? Zou het concept wel kunnen werken met een ander design? Stel deze vragen en doe je voordeel met de antwoorden.
 

8. Zet je personeel op één

De werknemers vormen het intellectuele kapitaal van een bedrijf. Als zij de kans krijgen zichzelf te ontplooien en ontwikkelen, zullen ze dat terugbetalen met innovatieve ideeën. Investeer dus in je personeel, luister goed naar hun wensen en zorg voor een open bedrijfscultuur waarin ruimte is voor mensen met verschillende meningen, achtergronden en karakters.
 

9. Geef je kantoor een restyle

Een inspirerende werkomgeving stimuleert het ontstaan van innovatie. Een imposant hoofdkwartier als dat van Google is niet voor ieder bedrijf weggelegd, maar op kleinere schaal is er ook een hoop mogelijk. Zorg bijvoorbeeld voor een plek om te ontspannen of te sporten, zet een paar mooie planten neer of installeer een fontein. Dat komt de creativiteit ten goede.
 

10. Ga eens naar buiten

Hoe mooi je kantoor na die restyle ook mag zijn, ga ook af en toe op pad om je (potentiële) klanten te leren kennen. Zo begrijp je beter hoe ze je product of dienst gebruiken en wat hun specifieke behoeften en eisen zijn. Traditioneel marktonderzoek biedt allerlei interessante inzichten, maar het lezen van een rapport is minder prikkelend dan persoonlijke interactie.
 
Eneco innoveert zelf volop en ondersteunt ook andere ondernemers graag bij het innoveren. Het energiebedrijf is daarom van de partij bij de events van de Week van de Ondernemer 2016. Bij het eerste event in Utrecht waren onder anderen hoogleraar Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven en Jan van Kranendonk van the Venture Generator aanwezig. In onderstaand filmpje geven zij en andere topexperts nog een aantal waardevolle tips.

 

 
Wil je nog meer innovatie-inspiratie opdoen? De aankomende events van de Week van de Ondernemer 2016 vinden plaats in Groningen, Eindhoven en Amsterdam op respectievelijk 29 juni, 12 oktober en 16 november. Eneco nodigt je van harte uit om samen met hen en andere ondernemers ideeën en kennis uit te wisselen. Kijk hier voor meer informatie.

Nieuw: MijnZaak 2.0 is live!

Focus volledig op je core-business in plaats van alle randzaken. Vanaf nu is er één plek voor al je vragen, juridische documenten en benodigde diensten.

Lees ook…