Categorieën

Efficiënt voorraadbeheer bereik je met de perfecte balans. Aan de ene kant wil je geen nee verkopen aan je klanten. En aan de andere kant wil je je voorraden zo klein mogelijk houden. Want voorraden aanhouden kost geld. In dit artikel leggen we uit wat voorraadbeheer precies inhoudt, waarom het zo belangrijk is en voor welk type bedrijf het relevant is. Ook geven we 6 tips waarmee je zelf je voorraadbeheer verbetert.

Inhoudsopgave

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

Wat is voorraadbeheer?

Voorraadbeheer (ook wel voorraadmanagement of inventarisbeheer) verwijst naar het proces van bestellen, opslaan, bijhouden en beheren van goederen die je bedrijf op voorraad houdt. Het gaat hier om grondstoffen, halffabricaten, eindproducten en ook verpakkingsmaterialen.

Waarom is optimaal voorraadbeheer zo belangrijk?

Enerzijds speelt het kostenplaatje van voorraden een grote rol, maar onderschat ook zeker niet de vraagkant van het verhaal.

Efficiënt voorraadbeheer is belangrijk om meerdere redenen:

Kostenbesparing

Voorraden wil je idealiter zo laag mogelijk aanhouden. Overtollige voorraden nemen fysieke ruimte in als ze in het magazijn liggen. Je hebt niet alleen te maken met opslagkosten (bijvoorbeeld huur van een loods), maar ook met kapitaal dat vastzit in de producten.

Geen nee verkopen

Een minimale voorraad aanhouden is dus een aanrader. Pas wel op dat je niet te weinig producten op voorraad hebt. Dan loop je het risico dat je nee moet verkopen. Ofwel, gemiste verkoopkansen.

Voorspellen van toekomstige vraag

Een ander belangrijk aspect van voorraadbeheer zit in het voorspellen van toekomstige vraag. Optimaal voorraadbeheer verschaft je belangrijke informatie waarmee je kunt anticiperen op de uitgaande goederenstroom in de toekomst verkoopvolumes. Zo kun je bijvoorbeeld tijdig je voorraden ophogen. Bijvoorbeeld als er een piekseizoen voor de deur staat in jouw branche en je met een hoge uitgaande goederenstroom te maken krijgt. 

Klanttevredenheid

Optimaal voorraadbeheer leidt ook tot meer tevredenheid onder je klanten. Wanneer je het juiste product op het juiste tijdstip levert, vergroot je de kans op een positieve ervaring en klantreview.

Voor wat voor soort bedrijven is voorraadbeheer belangrijk?

Bijna elk bedrijf dat fysieke goederen koopt, produceert of verkoopt, heeft een vorm van voorraadbeheer nodig. Zonder voorraadmanagement is het onmogelijk om efficiënt en winstgevend te opereren. Hier volgen enkele soorten bedrijven waar voorraadbeheer een essentieel onderdeel van de logistiek is: 

Fysieke retailers

Ben je eigenaar van een fysieke winkel en verkoop je producten aan eindconsumenten? Dan wil je je voorraden zo goed mogelijk afstemmen op de vraag van je klanten. 

Ook hier is het belangrijk de voorraden zo laag mogelijk te houden. De truc is om zo min mogelijk kapitaal vast te houden in onverkochte items. 

Overtollige voorraden kunnen namelijk leiden tot verlies en verspilling. Soms ben je genoodzaakt verouderde producten tegen dumpprijzen aan te bieden. Denk bijvoorbeeld aan een bepaalde producten die seizoensgebonden zijn, zoals kerstartikelen. Heb je te veel nieuwe producten ingekocht en is de kerstperiode voorbij? Dan kun je de voorraad een jaar lang bewaren tegen (vaak hoge) opslagkosten of snel tegen sterk gereduceerde prijzen aanbieden. 

Incourante voorraad

Producten die je niet of nauwelijks meer kunt slijten, vallen onder incourante voorraad. Deze producten mag je in je boekhouding afwaarderen – een lagere waarde geven dan de kostprijs. 

Fabrikanten

Ook als je werkzaam bent als industriële ondernemer is optimaal voorraadbeheer van vitaal belang. Je wilt immers voorkomen dat het productieproces stilvalt. De aanvoer van grondstoffen en halffabricaten moet dus op rolletjes lopen. 

Just in time

Een bekende industriële techniek voor de rotatie van voorraden heet JIT (just in time). Het staat voor ‘net op tijd’ of ‘zo laat mogelijk’. De bedoeling van JIT is dat de productie en levering zo nauw mogelijk op elkaar aansluiten. Naast een flinke efficiëntieslag levert dit een aanzienlijk kostenvoordeel op.

E-commerce webshops

Webshops schieten nog steeds als paddenstoelen uit de grond. De concurrentie is vaak moordend, dus je moet je onderscheiden van de rest. Bijvoorbeeld met een snelle levering. 

Een goede klantervaring is voor een handelsonderneming van levensbelang. Een slechte review heb je zo te pakken en is vaak direct online zichtbaar. Beloftes wil je dus nakomen. Wat je op je website aanbiedt en belooft, moet je dus kunnen waarmaken. Hoe bereik je dat? Onder meer met goed voorraadbeheer. Of je nu zelf voorraden aanhoudt of werkt met dropshipping: jij bent als webshopeigenaar eindverantwoordelijk naar de klant.

Restaurants en voedselbedrijven

Werk je met voedsel? Als restaurant of voedselbedrijf is optimaal voorraadbeheer nóg belangrijker. Koop je namelijk te veel in? Dan loop je het risico op bederf en kun je je voorraad (deels) afschrijven. Goed voorraadbeheer helpt je om deze risico’s te minimaliseren.

Nieuwsbrief De Zaak

De Zaak Op Orde Nieuwsbrief

Een must voor slimme ondernemers die een succesvol bedrijf willen runnen.


6 tips om je voorraadbeheer te verbeteren

In welke branche je ook werkt, investeren in optimaal voorraadbeheer is essentieel. Je verhoogt hiermee niet alleen je omzet, maar je maakt ook je kosten beter beheersbaar. Een krachtige mix die leidt tot meer winstgevendheid van je onderneming.

Hier volgen enkele tips om je voorraadbeheer te verbeteren: 

1. Kies snelle, betrouwbare leveranciers

Leveranciers zijn een belangrijke schakel in de logistieke keten. Kies deze daarom zorgvuldig uit. Zeker als je sterk afhankelijk bent van leveranciers (denk bijvoorbeeld aan dropshipment) wil je werken met betrouwbare partners en korte communicatielijnen.  

2. Investeer in geavanceerde voorraadbeheersystemen

Laat slimme algoritmes het zware werk doen en investeer in een geautomatiseerd voorraadsysteem. Zo voorkom je menselijke fouten. Er bestaan diverse apps waarmee je voorraden makkelijk, visueel en intuïtief bijhoudt. 

Warehouse Management System

Voor grote voorraden die in een magazijn staan (warehouse) kun je ook kiezen voor een WMS (Warehouse Management System). Dat is een uitgebreid informatiesysteem dat helpt met je magazijnbeheer. Een WMS ondersteunt je bij een aantal belangrijke taken: inkoop, locatiebeheer, voorraadstatus en het verwerken van orders.  

ERP-systeem

Je kunt ook een ERP-systeem (Enterprise Resource Planning) overwegen. Een ERP-systeem biedt ondersteuning voor alle bedrijfsprocessen, waaronder dus ook voorraadbeheer.

3. Voorspel de vraag

Gebruik historische verkoopgegevens en markttrends om de toekomstige vraag te voorspellen. Zo kun je een nieuwe voorraad beter afstemmen op de verwachte vraag. 

4. Kies voor efficiënte opslag

Heb je een eigen magazijn? Organiseer deze ruimte dan op een manier die het ophalen en opslaan van je producten ondersteunt. Overweeg het gebruik van barcodes of RFID-systemen voor een snelle en nauwkeurige orderverwerking. 

5. Laat een externe partij eens naar je voorraadbeheer kijken

Weet je niet zeker waar kansen liggen om je voorraadbeheer verder te optimaliseren? Dan kun je een externe partij inschakelen die de logistiek eens goed onder de loep neemt. Een frisse blik van iemand van buitenaf levert vaak waardevolle inzichten op.

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Picture of Martin De Coninck

Martin De Coninck

Vanuit mijn werk als freelance copywriter ervaar ik hoeveel er komt kijken bij ondernemen. Tijd is schaars en kennis bijspijkeren op het gebied van ondernemen schiet er al snel bij in. Juist als copywriter vind ik het belangrijk om de tijd te nemen onderwerpen goed te begrijpen en te onderzoeken. Door het vervolgens begrijpelijk op te schrijven wil ik ondernemers kennis bieden en tijd besparen, zodat zij het beste uit hun bedrijf kunnen halen.
Lees ook…
Succesvol ondernemen is voor een flink deel afhankelijk van je zakelijk netwerk. Als zelfstandige is het belangrijk zichtbaar te zijn, zodat je wordt…
Winst maken: het is meer dan een financiële doelstelling; het is de levensader van je onderneming. Maar wat als je bedrijf groeit in omzet en toch…
Wat maakt jouw bedrijf in de ogen van klanten zo bijzonder dat zij voor jou kiezen en niet voor de concurrent? Ofwel: wat is je onderscheidend…
Hybride werken is een ‘blijvertje’, dat is wel duidelijk. Wat zijn eigenlijk de voordelen van hybride werken en hoe krijg je dat goed georganiseerd…
Hoe kijken stakeholders naar je bedrijf? Welk imago heeft jouw bedrijf? En hoe zorg je ervoor dat alle belangstellenden, zowel binnen als buiten de…
Strategisch samenwerken kan een goed idee zijn. Samen met een zakelijk partner of meerdere partners heb je meer te bieden, en dat vinden klanten vaak…