Mkb-bedrijven zijn onvoldoende bezig met groeien en innoveren. Er is te weinig tijd, geld of mankracht beschikbaar om te zorgen dat de onderneming in de toekomst kan blijven groeien. Voor ondernemers die niet exact weten hoe ze hun bedrijf klaar kunnen stomen voor de nabije toekomst is er goed nieuws. Steeds meer trainingen en masterclasses stomen ondernemers klaar voor de toekomst. Met succes, zoals blijkt uit een praktijkvoorbeeld.

Inhoudsopgave

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

“Een fundamenteel probleem in de Nederlandse economie is dat relatief weinig bedrijven blijven groeien”, zegt  Johan Douwes, directeur van de Utrechtse Ondernemers Academie (UOA). “Veel Nederlandse ondernemers slagen er niet in de groeistap van zeven tot tien medewerkers te overbruggen en hierna verder te blijven groeien.”

Masterclass

Volgens Douwes moet het masterclass-programma de deelnemende ondernemers helpen deze drempel te nemen. “Het is een programma van 13 maanden voor zowel starters en zzp’ers als mkb-ondernemers met 5 tot 25 fte. Deze mkb-bedrijven draaien een paar miljoen omzet en maken 50.000 tot 100.000 euro winst per jaar. In 15 workshops testen we onder meer je competenties als ondernemer. Je krijgt een privécoach, topadviseurs die je helpen met dingen waar je als ondernemer mee zit, 3 grote netwerkbijeenkomsten. En iedere masterclass bevat maximaal 12 ondernemers, zodat er tijd en ruimte is om praktische zaken op te lossen. Wat het kost? 1995 euro.”

Waarom zou een ondernemer kiezen voor het programma van de UOA? “Omdat wij een aantal
belangrijke ingrediënten gebruiken die nodig zijn om te groeien”, zegt Douwes. “Wij zijn een stichting en werken met adviserende ondernemers die dat vrijwillig doen, zonder baat te hebben bij het helpen van jonge ondernemers. We zijn een ideële stichting die de ondernemers tot 25 fte een warm hart toedraagt en helpt hen het ondernemerschap zelf te leren.”

Programma Groeiversneller

Ondernemers kunnen ook gebruik maken van het Programma Groeiversneller. “Ondernemers gaan in kleine groepjes van vijf gedurende 3 jaar met elkaar aan de slag”, zegt Rob van Dieën, business development manager van Programma Groeiversneller. “Daarbij krijgen ze raad van sterke partners uit ons consortium, zogenaamd ‘peer-to-peer learning’. Deze training voorkomt dat ondernemers in bekende valkuilen stappen, zoals gebrekkige financiering, lastige contracten of productieprocessen.
In het begin is het soms moeilijk om direct synergie te bereiken in de groep, maar na een paar uur zie je al dat men open en eerlijk met elkaar samenwerkt.”

Kosten Groeiversneller

Het Programma heeft volgens Van Dieën zijn waarde bewezen. “Na onderzoek van marktonderzoeksbureau Panteia blijkt dat deelnemers die dit programma hebben gevolgd 20% meer groeien dan niet-deelnemers in hetzelfde vakgebied. Dat is een geweldig resultaat en daar zijn we trots op. De afgelopen jaren hebben 190 ondernemers deelgenomen aan het programma en dat willen we doorzetten.”

Goedkoop is deze training niet. “Het kost 10.000 euro per halfjaar”, vertelt Van Dieën. “Daarbij ga je een commitment aan voor 3 jaar, dus het totaalplaatje komt uit op 60.000 euro. Wij maken daarbij een strenge selectie: om te participeren moet je een uitgesproken ambitieuze groeiondernemer zijn met een omzet van zeker 2 miljoen euro en minimaal 10 medewerkers.”

Praktijkvoorbeeld: KeyKeg

Wil je harder groeien dan je concurrenten? Het kan! De firma KeyKeg uit Den Helder is meerdere malen onderscheiden voor hun vernieuwende manier van ondernemen en de groei die de onderneming doormaakte. “Naast onze technisch vernieuwende producten zorgen wij ook voor een aparte marktbenadering: wij hebben onze markt zelf gecreëerd”, zegt Bert Hansen van KeyKeg. “Wij gaan niet zomaar klanten bezoeken en bespelen, maar kijken verder in de supply chain. Ons product, een gepatenteerd lichtgewicht vat dat recyclebaar is, wordt zozeer door onze eindgebruikers gewaardeerd dat de vanzelf de exporteurs en distributeurs van diverse dranken bij ons aankloppen. De vraag wordt zo van onderaf gecreëerd. Dat noemen we onze pull-strategie.”

Bedrijfsstrategie

Daarvoor is een duidelijke bedrijfsstrategie nodig, zoals veel ondernemers kunnen leren tijdens de masterclasses. “Wat betreft vooruitkijken is onze CEO de absolute topper”, zegt Hansen. “Hij denkt soms niet 5 jaar vooruit, maar zelfs 10 jaar. Wel moet er een flink percentage van je omzet of winst naar de ontwikkeling van nieuwe producten gaan. Dat is lange tijd bij ons gebeurd. Onze omzet gaat nu richting de 20 miljoen en de afgelopen vijf jaar hebben we een constante groei van 20 procent laten zien.”

Lees ook:

Waar vind je geld voor groei?

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Lees ook…
Het is vakantie en eindelijk heb je de tijd om te lezen. Wat is er niet heerlijker dan een boek waaraan je ook na de vakantie nog wat hebt. En dat ook…
Wetenschappelijke studies tonen aan dat een groene werkplek voor je medewerkers net zo cruciaal is voor de mentale gezondheid als een goede stoel voor…
Niemand wordt blij van lastige klanten. Toch is het iets waar veel ondernemers vroeg of laat mee te maken krijgt. Misschien is de kritiek die je…
Positionering is een belangrijk aspect van marketing en branding. Het bepaalt hoe een merk, product of organisatie wordt waargenomen in de ogen van de…
In een tijd waarin werknemers steeds vaker moeite hebben de balans te vinden tussen werk en privé, is het verhogen van de vitaliteit in je bedrijf…
Winst maken: het is meer dan een financiële doelstelling; het is de levensader van je onderneming. Maar wat als je bedrijf groeit in omzet en toch…