Inhoudsopgave
Het eerste ondernemingsplan
Er zijn verschillende wegen die leiden naar een goed ondernemingsplan. Stel jezelf bij het schrijven een aantal cruciale vragen: Hoe ga ik het aanpakken? Ben ik ervan overtuigd dat het gaat slagen? Als je hulp inschakelt voor het opstellen van een ondernemingsplan, bijvoorbeeld een accountantskantoor, kan het geen kwaad een second opinion bij een derde partij te vragen.
De eerste klanten
Veel ondernemers proberen met zoveel mogelijk klanten een langetermijnrelatie op te bouwen, maar dat kan natuurlijk niet altijd. Ook met klanten moet het ‘klikken’. Wring je niet in allerlei bochten om klanten koste wat het kost vast te houden. Ga uit van je eigen kracht. Klanten blijven alleen bij je als jouw product of dienst ook echt bij ze past. Klanten die minder goed passen bij de missie van je onderneming, kan je best loslaten. Het kost (te) veel energie om deze klanten continue betrokken te houden. De energie die je vervolgens overhoudt, kan je steken in andere zaken die de groei van jouw onderneming ten goede kunnen komen.
De eerste keer reclame maken
Kleine ondernemers zijn vaak gedwongen om op een creatieve manier reclame te maken. Belangrijkste reden: een beperkt budget. Daarom wordt vaak op ad hoc basis promotie gemaakt. Dat kan natuurlijk prima om bijvoorbeeld een prijsactie te houden, maar als je naamsbekendheid wilt opbouwen moet reclame structureel worden ingezet. Een reclamebureau hoeft je echt geen duizenden euro’s te kosten. Ga eens praten met bureaus uit de regio, die nemen ook vaak kleinere opdrachten aan. Maak daarnaast gebruik van eventuele connecties die je hebt opgebouwd.
De eerste website
Als je een website als verkoopkanaal inzet, is het belangrijk hem te laten bouwen door een partij die ervaring in jouw markt heeft. De bouwer weet dan op welke manier klanten het beste benaderd kunnen worden. Houd er ook rekening mee dat de relatie met een webbouwer een langdurige is. Een site moet regelmatig worden aangepast en een webbouwer moet zich kunnen blijven inleven in nieuwe wensen van de opdrachtgever. Zoek dus naar een partij die goed bij je past en zorg dat de communicatie levend blijft.
Het eerste personeel
Als je voor het eerst personeel aanneemt, voer dan meerdere gesprekken met de beschikbare kandidaten. Een eerste gesprek om kennis te maken en een tweede ronde om dieper op bepaalde zaken in te gaan. Leg de sollicitant tijdens het tweede gesprek een concreet probleem voor. Op deze manier kom je er achter hoe die bepaalde zaken oplost. Door meerdere gesprekken te voeren wordt ook duidelijk of iemand bij je bedrijf ‘past’.
Draai hier echter niet in door. Sollicitanten zullen in veel gevallen baat hebben bij een niet te lange, maar effectieve procedure. Het eindeloos lang voeren van verschillende gesprekken geeft een onzeker beeld richting de sollicitant. Weet wat je wil en gebruik gesprekken om erachter te komen of de persoon die tegenover je zit dit ook kan bieden.
De eerste belastingaangifte
Tenzij je een fiscalist bent, is belasting waarschijnlijk niet iets waar je erg warm van wordt. Veel ondernemers zien belastingzaken als moeilijk en saai. Het is echter wel belangrijk om een zekere handigheid te ontwikkelen wanneer het gaat om belastingen. Hierdoor kan je een hoop tijd en geld besparen. Voor je eerste btw-aangifte zal je waarschijnlijk een reminder ontvangen.
Houd uiteraard rekening met het feit dat je zelf de verantwoordelijkheid draagt over het betalen van belastingen. Zorg dus dat je altijd helder hebt wanneer je belastingzaken af te handelen hebt. Vergeet daarbij niet dat het doen van een aangifte vaak slechts de eerste stap is. De tweede stap is het daadwerkelijk betalen van belasting. Wanneer je dit vergeet, riskeer je een boete.