1. Is het echt nodig om een nieuwe werknemer aan te nemen?
Voordat je overgaat tot het aannemen van een nieuwe werknemer, is het goed om na te gaan of je er daadwerkelijk aan toe bent. Want misschien kun je de juiste kandidaat wel op je eigen werkvloer vinden. Of kun je door efficiënter te werken toe zonder extra personeel.
Een strategische personeelsplanning kan tijdens dit proces waardevol zijn. In zo’n strategische personeelsplanning beschrijf je onder andere de huidige situatie en de situatie zoals je die graag ziet in de toekomst. Ook breng je in kaart hoe je het proces inricht voordat je overgaat tot personeel aannemen.
2. Heb ik alles wat ik nodig heb om iemand aan te nemen?
Wil je een nieuwe medewerker aannemen? Zorg dat je een aantal organisatorische zaken goed op orde hebt voordat je personeel aanneemt. Een goede voorbereiding is namelijk het halve werk.
Belastingdienst
Bij het aannemen van een nieuwe medewerker is het verplicht om een loonheffingsnummer te hebben. Dit krijg je door het formulier ‘Melding Loonheffingen Aanmelding Werkgever’ in te vullen.
Personeels- en salarisadministratie
Zorg voor een deugdelijke personeels- en salarisadministratie die aansluit op de eisen van de Belastingdienst. Zo voorkom je een hoop gedoe. Je kunt ook kiezen voor een partner in personeelszaken, waarbij je de personeels- en salarisadministratie uitbesteedt.
Pensioenregeling
Naast een gedegen administratie moet je ook denken aan de pensioenregeling van je toekomstige collega’s. Soms zijn er – bijvoorbeeld vanuit de collectieve arbeidsovereenkomst – verplichte pensioenregelingen waaraan je deel moet nemen. In Nederland is het niet in alle gevallen wettelijk verplicht om een pensioenregeling te bieden aan je medewerkers (maar het tekent wel voor goed werkgeverschap).
Arbo
Heb je personeel aangenomen? Sinds 1 juli 2018 ben je als werkgever verplicht om een basiscontract af te sluiten met een arbodienstverlener. Check daarnaast of je een Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) moet opstellen.
Verzekeringen
Het is aan te raden om voor medewerkers aanvullende verzekeringen af te sluiten voor bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid. Dat geldt ook voor een ongevallen-, aansprakelijkheids- en rechtsbijstandverzekering.
3. Werving en selectie: wie is de juiste kandidaat?
Voor het eerst personeel aannemen begint met duidelijkheid over wat de nieuwe werknemer gaat doen en wat zijn of haar functie precies inhoudt. Een geschikte kandidaat vind je aan de hand van een functieprofiel. Zo’n profiel vormt de basis voor een sollicitatieprocedure.
Wanneer zich mensen melden naar aanleiding van de vacature, ontdek je of er geschikte kandidaten tussen zitten en kun je met deze kandidaten actief in gesprek gaan. Steek genoeg tijd in een goed sollicitatiegesprek, zodat je de ideale kandidaat vindt.
Zorg dat je nieuwe werknemer past binnen de onderneming en ook past bij wie jij bent als eigenaar. Hoewel het natuurlijk ook verstandig kan zijn om iemand aan te nemen die nieuwe, aanvullende kwaliteiten meebrengt op de werkvloer.
4. Heb ik een nieuwe medewerker iets te bieden?
Nieuw personeel aannemen is een grote stap. Nieuwe werknemers verwachten meer dan een uitdagende baan en vast contract. Dit zijn de belangrijkste overwegingen voor werknemers:
Salaris
Voor niets gaat de zon op, dus zorg dat je salaris past bij het functieprofiel. Heb je moeite met het vinden van de juiste kandidaten? Overweeg dan een hoger salaris te bieden.
Persoonlijke ontwikkeling
Bijna iedere medewerker wil graag blijven leren. Steek daar energie in.
Goede werkplek
Heb je iemand gevonden die bij je bedrijf past? Zorg dat de nieuwe werknemer een fijne werkplek krijgt die voldoet aan de wettelijke eisen.