In samenwerking met
Het gaat goed met je onderneming. Zo goed dat je er over nadenkt om personeel aan te nemen. Of het nu gaat om je eerste medewerker of uitbreiding van je team: stel jezelf eerst de volgende 4 vragen.

Inhoudsopgave

Bescherm je bedrijf tegen (financiële) werkgeversrisico’s. Download het gratis whitepaper.

1. Is het echt nodig om een nieuwe werknemer aan te nemen?

Voordat je overgaat tot het aannemen van een nieuwe werknemer, is het goed om na te gaan of je er daadwerkelijk aan toe bent. Want misschien kun je de juiste kandidaat wel op je eigen werkvloer vinden. Of kun je door efficiënter te werken toe zonder extra personeel.

Een strategische personeelsplanning kan tijdens dit proces waardevol zijn. In zo’n strategische personeelsplanning beschrijf je onder andere de huidige situatie en de situatie zoals je die graag ziet in de toekomst. Ook breng je in kaart hoe je het proces inricht voordat je overgaat tot personeel aannemen.

2. Heb ik alles wat ik nodig heb om iemand aan te nemen?

Wil je een nieuwe medewerker aannemen? Zorg dat je een aantal organisatorische zaken goed op orde hebt voordat je personeel aanneemt. Een goede voorbereiding is namelijk het halve werk.

Belastingdienst

Bij het aannemen van een nieuwe medewerker is het verplicht om een loonheffingsnummer te hebben. Dit krijg je door het formulier ‘Melding Loonheffingen Aanmelding Werkgever’ in te vullen.

Personeels- en salarisadministratie

Zorg voor een deugdelijke personeels- en salarisadministratie die aansluit op de eisen van de Belastingdienst. Zo voorkom je een hoop gedoe. Je kunt ook kiezen voor een partner in personeelszaken, waarbij je de personeels- en salarisadministratie uitbesteedt.

Pensioenregeling

Naast een gedegen administratie moet je ook denken aan de pensioenregeling van je toekomstige collega’s. Soms zijn er – bijvoorbeeld vanuit de collectieve arbeidsovereenkomst – verplichte pensioenregelingen waaraan je deel moet nemen. In Nederland is het niet in alle gevallen wettelijk verplicht om een pensioenregeling te bieden aan je medewerkers (maar het tekent wel voor goed werkgeverschap).

Arbo

Heb je personeel aangenomen? Sinds 1 juli 2018 ben je als werkgever verplicht om een basiscontract af te sluiten met een arbodienstverlener. Check daarnaast of je een Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) moet opstellen.

Verzekeringen

Het is aan te raden om voor medewerkers aanvullende verzekeringen af te sluiten voor bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid. Dat geldt ook voor een ongevallen-, aansprakelijkheids- en rechtsbijstandverzekering.

3. Werving en selectie: wie is de juiste kandidaat?

Voor het eerst personeel aannemen begint met duidelijkheid over wat de nieuwe werknemer gaat doen en wat zijn of haar functie precies inhoudt. Een geschikte kandidaat vind je aan de hand van een functieprofiel. Zo’n profiel vormt de basis voor een sollicitatieprocedure. 

Wanneer zich mensen melden naar aanleiding van de vacature, ontdek je of er geschikte kandidaten tussen zitten en kun je met deze kandidaten actief in gesprek gaan. Steek genoeg tijd in een goed sollicitatiegesprek, zodat je de ideale kandidaat vindt.

Zorg dat je nieuwe werknemer past binnen de onderneming en ook past bij wie jij bent als eigenaar. Hoewel het natuurlijk ook verstandig kan zijn om iemand aan te nemen die nieuwe, aanvullende kwaliteiten meebrengt op de werkvloer.

4. Heb ik een nieuwe medewerker iets te bieden?

Nieuw personeel aannemen is een grote stap. Nieuwe werknemers verwachten meer dan een uitdagende baan en vast contract. Dit zijn de belangrijkste overwegingen voor werknemers:

Salaris

Voor niets gaat de zon op, dus zorg dat je salaris past bij het functieprofiel. Heb je moeite met het vinden van de juiste kandidaten? Overweeg dan een hoger salaris te bieden.

Persoonlijke ontwikkeling

Bijna iedere medewerker wil graag blijven leren. Steek daar energie in.

Goede werkplek

Heb je iemand gevonden die bij je bedrijf past? Zorg dat de nieuwe werknemer een fijne werkplek krijgt die voldoet aan de wettelijke eisen.

Wist je dat een zieke werknemer je al snel €200,- tot €400,- per dag kost? Een flink risico. Download het gratis whitepaper en ontdek hoe je (financiële) werkgeversrisico’s verkleint.

Please

Please, partner van De Zaak

Ondernemer worden is een keuze. Maar voel je je ook thuis in de rol van werkgever? De bijkomende taken en verantwoordelijkheden staan misschien ver van je vak af. Alle personeelszaken zelf doen is dan ook nergens voor nodig. Please is dé werkgeverspartner voor het MKB die jou door de uitdagende wereld van werkgeven navigeert. Met uitzenden, payroll, salarisadministratie, interim HR professionals, digitale tools of een combinatie daarvan. Groei als werkgever én als ondernemer met een partner als Please. Samen vergroten we je werkgeverskracht, op de manier die past bij jou en je bedrijf.

Bekijk alle artikelen van Please>

Lees ook…
Als ondernemer wil je goed voorbereid zijn op alles wat op je pad komt. Ook als gaat om de regels rondom ontslag. In dit artikel gaan we in op de…
Arbeidsvoorwaarden kun je vinden in de wet, in een cao, in een bedrijfsregeling en in arbeidscontracten. Maar welke regels zijn leidend? Lees meer over…
Heb of krijg je als ondernemer mensen in dienst? Dan krijg je te maken met salarisadministratie. Wat komt daar allemaal bij kijken? Welke gegevens moet…
Stagiairs aannemen kan een slimme zet zijn voor je bedrijf. Niet alleen brengen ze nieuwe inzichten en een frisse blik, maar ze kunnen ook een…
i.s.m.
Zelfs als je je salarisadministratie toevertrouwt aan je boekhouder, blijf jij als ondernemer verantwoordelijk voor fouten. En die fouten brengen…
i.s.m.
Het lijkt misschien een logische stap om kosten te besparen door zelf de salarisadministratie van je bedrijf te doen. In werkelijkheid kan dit besluit…