Zoals je weet, is de aangifte inkomstenbelasting een maand opgeschoven, naar 1 mei. Je hebt nu dus geen excuus meer voor het te laat indienen. Benut die extra tijd om een systeem op te zetten, dat je uiteindelijk tijd (en dus geld) bespaard. Die extra tijd komt ondernemers goed uit, blijkt uit een analyse van Exact onder zowel ondernemers als accountants in het mkb.

Ben jij het zat om zelf te worstelen met je boekhouding? Een professionele boekhouder biedt uitkomst. Door jouw administratie uit te besteden aan een boekhoudkantoor, zijn je cijfers altijd up-to-date en worden je aangifte correct en op tijd ingediend. Vergelijk boekhouders uit de buurt >>

Inhoudsopgave

1. Lever de administratie wekelijks aan

Tijdwinst is voor ondernemers een groot goed, zeker als het aankomt op de financiële administratie. Zorg daarom dat het grootste gedeelte van het werk al is gedaan. Door iedere week digitaal gegevens als facturen en declaraties aan te leveren bij de accountant is hooguit een halfuur per week werk nodig. Hoewel administratie bijwerken soms vervelend is voor ondernemers, wordt hiermee uiteindelijk een uur tot meerdere uren per week tijd bespaard.

2. Automatiseer de administratie

De administratie kan tegenwoordig gemakkelijk digitaal aangeleverd worden. Op smartphones en tablets is het prima mogelijk al het papierwerk in te scannen door er een foto van te maken. Door het automatiseren van het invoerwerk kan een digitaal dossier worden opgebouwd dat vervolgens gecontroleerd kan worden door de accountant. Het handmatige invoerwerk, dat ondernemers als tijdrovend ervaren, wordt zo vermeden.

3. Maak gebruik van bankkoppelingen

Met bankkoppelingen van bijvoorbeeld ABN Amro, ING en Rabobank zijn gegevens completer en valt er sneller en efficiënter te werken. Er is geen mogelijkheid tot missende afschriften, want zodra facturen binnen zijn kan de administratie bijgewerkt en gecontroleerd worden door de accountant. Op deze manier zie je direct het resultaat: de liquiditeitspositie is zichtbaar en je hebt meer grip op de zaak.

4. Geef de accountant ruimte proactief te adviseren

Uit meerdere onderzoeken blijkt dat ondernemers op verschillende niveaus proactief advies van hun accountant verwachten. Niet alleen het tijdig signaleren van liquiditeitsproblemen en fiscale risico’s, maar ook advies over investeringen, financieringen en de (fiscale) bedrijfsstructuur.

Maak daarom de administratie ook wederzijds inzichtelijk. Door mee te kijken kan de accountant direct zien waar de ondernemer op financieel gebied staat. De accountant kan als business coach zo gevraagd (en ongevraagd) zinnig advies geven en waar nodig tussentijds helpen bijsturen. Ook kan de accountant aanbevelingen doen over de inzet van personeel, ZZP’ers en uitzendkrachten. De accountant wordt hierbij geholpen door toegang tot actuele gegevens, waardoor gerichter advies mogelijk is.

5. Durf te vragen over privéadministratie

Voor de aangifte moeten niet alleen de bedrijfsgegevens, maar ook de privéadministratie op orde zijn. Juist de privéadministratie wordt door ondernemers vaak te laat aangeleverd, waardoor de accountant geen doorlopend zicht heeft op zaken als ziektekosten, lijfrentepolis en de arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Lees ook:

Belastingaangifte bepalend voor netto loon »

Op zoek naar professionele hulp voor je administratie en boekhouding? Vergelijk boekhouders uit de buurt >> 

Lees ook…
Pensioenleeftijd in zicht en toch blijven ondernemen? Of starten met een nieuw bedrijf? Dan ben je niet de enige. Naast werknemers in loondienst werken…
Je kent het wel. Toch maar een bonnetje vragen na een lunch, een aankoop in een kledingzaak of een uurtje parkeren. Wellicht zijn het aftrekbare kosten…
Het urencriterium is de sleutel tot veel fiscale voordelen voor ondernemers. Begrijp jij de fijne kneepjes van deze regeling? In dit artikel duiken we…
Om een bedrijf te starten of te laten groeien, moet je investeren. Maar hoeveel geld heb je precies nodig? Dat is afhankelijk van meerdere factoren….
Voor de meeste zakelijke documenten gelden wettelijke bewaartermijnen. Hoe lang moet je documenten in je archief houden of op je computer laten staan?…
Bij internationaal zakendoen buiten de eurozone kun je te maken krijgen met schommelingen tussen verschillende valuta’s. Deze…