Toen biersommelier Alain Schepers uit Ruurlo in de gaten kreeg dat koningin Beatrix in 2013 afstand zou doen van de troon dacht hij: ‘Daar zit een biertje in…’ Hij vond gehoor bij brouwer Steve Gammage, een Brit die zich vanwege de liefde in Nederland had gevestigd. Na een carrière als schilder hing Steve de kwast in de wilgen en stichtte brouwerij Rodenburg in het piepkleine plaatsje Rha in de Achterhoek. Samen bedachten en brouwden ze het Abdicatiebier dat, slechts eenmaal gebrouwen en gebotteld, een aardig succes genereerde.

Inhoudsopgave

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

Op het internetplatform Bierista schrijft Alain over de enorme rage in speciaal en lokaal bier. Daarbij worden Steve’s Bronckhorster bieren geregeld benoemd omdat ze gewoonweg veel internationale prijzen winnen.

Alain: ‘Je ziet nu duidelijk een scheiding tussen de gelukzoekers in het speciaalbier, de mensen die op de toppen van de hype roem en rijkdom willen, en de echte brouwers. Mensen met liefde voor bier, verstand van kwaliteit, met doorzettingsvermogen en het vermogen om steeds nieuwe smaken te bedenken. Dit zijn de overlevers in deze snelgroeiende markt.’

World’s Best Strong Portner

Van Amerika tot Japan wordt de specifieke smaak van de Britse Achterhoeker hogelijk gewaardeerd. Zijn Nightporter werd zelfs in 2015 bij The World Beer Awards verkozen tot World’s Best Strong Porter. Het lijkt dan logisch dat met zulke prijzen de bieren ook internationaal te verkrijgen zijn. Nou, daar is Steve volop mee bezig maar dat is nog niet zo eenvoudig. Je moet de vraag wel aankunnen want een teleurstelling verkopen wil je ook niet.

In Engeland – waar anders – is zijn bier al op enkele plekken verkrijgbaar. En het ziet er naar uit dat door bemoeienis vanuit zijn netwerk straks ook een Aziatisch land (‘Nee ik zeg nog niet welke land, want de besprekingen lopen nog.’) bevoorraad mag worden. Dat is best spannend…

Team

Om dan ook klaar te zijn voor groei en een internationale toekomst heeft Steve fors geïnvesteerd in nieuwe machines voor het afvullen en etiketteren van de flessen. Ook wordt er hard gewerkt aan een nieuwe meertalige website.

‘Je moet je richten op de toekomst en die ligt voor mij internationaal. Dat kun je niet alleen, daarvoor moet je een team om je heen bouwen. Stapje voor stapje en met vallen en opstaan. Elke fout is een les om het morgen beter te doen. Maar het is toch ontzettend gaaf als iemand tienduizend kilometer verderop geniet van jouw creatie, jouw product, jouw biertje. Dat is toch kicken? Onnietan!?’

Auteur: Gerbrand Pot
Fotografie: Boy van Dulmen

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Lees ook…
Hoe kijken stakeholders naar je bedrijf? Welk imago heeft jouw bedrijf? En hoe zorg je ervoor dat alle belangstellenden, zowel binnen als buiten de…
Niemand wordt blij van lastige klanten. Toch is het iets waar veel ondernemers vroeg of laat mee te maken krijgt. Misschien is de kritiek die je…
Droom je ervan om je eigen bedrijf te starten en wil je weten hoe je geld kunt verdienen? Of wil je weten hoe je als ondernemer andere inkomstenbronnen…
Door middel van KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) meet je hoe ver je op weg bent om een bepaald doel te bereiken. Dat doel kan van alles zijn….
Positionering is een belangrijk aspect van marketing en branding. Het bepaalt hoe een merk, product of organisatie wordt waargenomen in de ogen van de…
Financiering vinden voor je bedrijf kan ingewikkeld en duur zijn. Je kunt een bank niet voldoende zekerheid bieden. Of de rente is erg hoog. Hoe kun je…