Droom je ervan om je eigen bedrijf te starten en wil je weten hoe je geld kunt verdienen? Of wil je als ondernemer andere inkomstenbronnen aanboren? Tegenwoordig is het kiezen van het juiste verdienmodel belangrijker dan ooit. De wereld verandert snel, en als ondernemer wil je inspelen op digitale kansen, stijgende kosten en nieuwe technologieën zoals AI. Maar hoe kies je het juiste verdienmodel? We zetten 10 verschillende verdienmodellen voor je op een rij.

In het kort

  • Kies een passend verdienmodel zoals verkoop, freelancen, abonnementen, of consultancy voor stabiele inkomsten.
  • Verken moderne opties zoals SaaS, affiliate marketing, of licensering om digitale kansen te benutten.
  • Overweeg verhuur of franchising om eigendom of een bewezen formule rendabel te maken.
  • Experimenteer met nieuwe technologieën zoals AI om je verdienmodel te optimaliseren.

Inhoudsopgave

Ga voor groei met ‘Turbowinst Live’ – hét groeievent voor ondernemers en jouw kans om te leren van top-entrepreneur Sander Klos. Pak nu onze speciale deal en ontvang 40% korting! Meld je aan en vergroot binnenkort de winst uit jouw onderneming.

Wat is een verdienmodel?

Een verdienmodel is de manier waarop je geld verdient met je bedrijf. Dit kan op verschillende manieren. Je kiest een verdienmodel dat past bij jouw bedrijf, producten of diensten, en jouw manier van ondernemen. De verschillende verdienmodellen die hieronder besproken worden, zijn vooral geschikt voor zzp’ers en mkb’ers.

Verdienmodel opstellen: de juiste keuze voor jouw zaak

Veel startende ondernemers beginnen met een Business Model Canvas. Dit is een beknopt bedrijfsplan waarin je zaken als verdienmodellen, toegevoegde waarde, relaties, klanten en leveranciers beschrijft. Je schrijft het business model canvas op slechts één A4’tje. Daardoor dwing je jezelf om specifiek te zijn over je verdienmodel. Het helpt je om in een vroeg stadium te bepalen welk verdienmodel het beste past bij jouw bedrijf.

10 verschillende soorten verdienmodellen

1. Het transactiemodel: verkoop jouw producten

Dit is het klassieke verdienmodel waarin je een product verkoopt en daar direct voor betaald krijgt. Denk hierbij aan zowel fysieke als digitale producten. Het transactiemodel wordt vaak toegepast door ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) die een breed assortiment aan producten aanbieden: van ambachtelijke creaties tot producten voor wederverkoop.

E-commerce platformen, direct-to-consumer-modellen en online marktplaatsen zoals Bol en Amazon bieden nieuwe kanalen om je producten aan de man te brengen. Dankzij de opkomst van digitale platforms kun je een wereldwijd publiek bereiken.

2. Freelancen: jouw talent, jouw inkomen

Van werken als loodgieter tot administratief medewerker: veel ondernemers in Nederland vertrouwen op het principe van ‘uurtje-factuurtje’ als verdienmodel. Op deze manier geld verdienen werkt voor iedereen die een vorm van ondersteuning of expertise kan inzetten als dienst.

Het fijne aan freelance werk zit hem in de flexibiliteit en het directe verband tussen het aantal gewerkte uren en je daadwerkelijke omzet. Voor elk uur dat je voor een bedrijf werkt, stuur je een factuur met een overeengekomen uurtarief. In 2025 zien we de verdere groei van gig-platforms zoals Upwork en Fiverr, waar je eenvoudig werk kunt vinden en klanten wereldwijd kunt bedienen.

Leestip: Hoe kom ik als zzp’er aan mijn klussen?

3. Abonnementsmodel: stabiele inkomsten

Traditionele abonnementen kennen we sinds jaar en dag. Denk aan een abonnement op een krant die op de deurmat valt. We zien steeds vaker dat andere ondernemers dit model inzetten. Het abonnementsmodel biedt een voorspelbare inkomstenstroom, omdat klanten vooraf betalen voor dienst of producten voor een bepaalde periode.

Dit verdienmodel komt met name tot bloei in sectoren als gezondheid en lifestyle, omdat het periodiek afnemen van producten of diensten daar toegevoegde waarde heeft. Succes vereist het opbouwen van een langdurige relatie met klanten en dus voor merkidentiteit, hoogwaardige producten en goede service.

Het abonnementsmodel zal in 2025 blijven groeien, vooral in sectoren zoals SaaS (Software as a Service), gezondheid en lifestyle. Denk bijvoorbeeld aan abonnementen op maaltijdpakketten, AI-tools of data-analyse software.

4. Affiliate marketing: verdien geld door aanbevelingen

Affiliate marketing is een samenwerkingsgericht advertentiemodel, waarbij jij als ondernemer een ander bedrijf helpt bij de promotie van een product of dienst. Winst wordt gemaakt bij elke verkoop, klik, of lead die jij hebt gegenereerd.

Dit model gedijt enorm goed in het digitale tijdperk en past bij ondernemers die een grote online aanwezigheid en dus capaciteit hebben om publiek te beïnvloeden. Denk hierbij aan influencers, bloggers, vloggers of eigenaren van drukbezochte websites. Maar je kunt ook met affiliate marketing aan de slag door slim in te spelen op een niche.

In 2025 wordt dit model steeds meer geoptimaliseerd door AI, waardoor je advertenties beter kunt targeten en dus meer kunt verdienen.

5. Consultancy: deel je kennis op basis van een projectprijs

Heb je expertise binnen een specifiek gebied opgebouwd? Het verdienmodel van de consultant is perfect voor ondernemers met brede ervaring in een vakgebied of specifieke deskundigheid.

Als consultant help je andere bedrijven groeien door waardevolle ervaring te delen. Of het nu gaat om advies, strategie of gespecialiseerde know-how. Consultants hanteren vaak een projectprijs voor het behalen van meetbare verbeteringen in bedrijfsprocessen en prestaties.

6. Lenen: verhuur en lease van spullen

Of het nu gaat om vakantiehuizen, gereedschap of auto’s: steeds vaker wordt voorkeur gegeven aan het huren van spullen in plaats van ze te kopen. Dit opent de deur naar een verdienmodel waarbij klanten betalen voor het gebruik in plaats van voor het volledige eigendom van de spullen.

De winst wordt gegenereerd door de tijd dat een bepaald product daadwerkelijk in gebruik is. Dankzij de opkomst van slimme platforms is dit verdienmodel breed toepasbaar geworden en toegankelijk voor vrijwel elke ondernemer. Met de opkomst van deelplatforms en circulaire economie-modellen wordt dit verdienmodel steeds toegankelijker.

7. SaaS (Software as a Service): verdienen met digitale oplossingen

Ben je bedreven in digitale tools en oplossingsgericht? Dan is SaaS, oftewel Software as a Service, een potentieel verdienmodel voor jou. SaaS omvat het ontwerpen van softwareoplossingen voor zowel bedrijven als consumenten, een model dat al lang succesvol is in de IT-sector.

Je verdient aan de softwareoplossing, maar ook aan online cursussen en projectmanagementtools die je daaromheen kunt aanbieden. Het mooie is dat je geen opgeleide IT-expert of gespecialiseerd IT-bedrijf hoeft te zijn voor dit verdienmodel. SaaS draait om het vinden en verkopen van oplossingen voor een specifiek probleem, met de focus op waarde bieden via technologische of digitale middelen.

8. Licensing: creatief verdienen

Creatievelingen opgelet: jouw werk heeft waarde. Als grafisch ontwerper, fotograaf of schrijver kan je in dit huidige digitale tijdperk enorm profiteren van je creativiteit. Daarbij is het cruciaal om je werk te licenseren en op online contentplatforms te plaatsen.

Tegenwoordig hebben bedrijven voortdurend behoefte aan boeiende content in diverse vormen. Deze kopen zij in op online platforms met commissiestructuren en een licentiebeleid. Licensing vormt daarom voor creatievelingen een krachtig verdienmodel waarbij je tegen een vergoeding gebruiksrechten voor je werk.

9. Franchising: maak winst met een succesvolle formule

Heb je al een succesvol product, merk of onderneming? Dan is dit verdienmodel een mooie mogelijkheid om je succes uit te breiden. Franchising betekent dat je een bewezen bedrijfsmodel dupliceert onder jouw merk.

Je verleent andere ondernemers het recht om je product of dienst onder hun eigen merk te exploiteren. Het verdienmodel in franchising komt voort uit vergoedingen en royalty’s die je ontvangt van franchisenemers voor het gebruik van je succesvolle formule en merk.

10. Drop servicing: verbind expertise voor winst

Drop servicing is een innovatief verdienmodel waarbij je als ondernemer fungeert als tussenpersoon tussen verschillende expertises. Je biedt diensten aan zonder zelf de expertise te bezitten. Als een klant bijvoorbeeld een professionele website nodig heeft en je bent gespecialiseerd in digitale marketing, kun je samenwerken met vertrouwde professionals uit je netwerk.

Jouw winst komt voort uit het netwerk dat jij aanbiedt aan de klant en daarin het verschil tussen wat je aan de klant vraagt en de betrokken webontwikkelaar en grafisch ontwerpers betaalt. Dit model is ideaal voor ondernemers met ervaring in een bepaalde sector, een netwerk van experts en bemiddelingsvaardigheden. In 2025 kan AI je helpen om dit proces nog efficiënter te maken door taken te automatiseren en het beste talent te vinden.

Controle Belastingdienst

Whitepaper Controle Belastingdienst

Controle van de Belastingdienst: Wat nu?! Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.

Op weg naar het juiste verdienmodel: onderzoek en experimenteer

De mogelijkheden zijn eindeloos als het gaat om verdienmodellen. De keuze hangt af van wie jij bent als ondernemer, wat je toegevoegde waarde is en in welke fase je bedrijf zich bevindt.

Bovendien veranderen kansen voor ondernemers in de loop der tijd. Niemand verkoopt tegenwoordig bijvoorbeeld meer stofzuigers aan de deur, terwijl influencers op sociale media veertig jaar geleden nog ondenkbaar waren. De technologie ontwikkelt zich razendsnel en biedt ondernemers nieuwe kansen. Zo zijn AI en blockchain in 2025 belangrijke factoren in het creëren van innovatieve verdienmodellen. Onderzoek jouw mogelijkheden en wees niet bang om te experimenteren totdat je het juiste verdienmodel voor jouw bedrijf vindt.

Wil jij als ondernemer systematisch leren groeien en jouw winst vergroten? Kom naar ‘Turbowinst Live’. Onze exclusieve aanbieding: ontvang 40% korting op deze ondernemersworkshop van 2 dagen. 10/10!

Foto van Jaap Backx

Jaap Backx

Verhalen vertellen vormt – in wisselde vormen en gedaanten – de rode draad in mijn werkende leven. Soms zijn het verhalen die ik zelf maak, vaker komen ze tot leven binnen een door mij ontwikkeld of aangestuurd concept. Als hoofdredacteur van De Zaak wil ik ondernemers helpen om op basis van actuele, heldere en inspirerende informatie betere bedrijfskeuzes te maken.
Lees ook…
Of het nu gaat om een meningsverschil met een werknemer, zakelijke relatie, klant of de Belastingdienst: vrijwel elke ondernemer krijgt vroeg of laat…
Stel je voor: je levenspartner in je bedrijf. Het klinkt als een ideale samenwerking, maar wat komt er bij kijken als je echtgenoot of partner meewerkt…
Als mkb-ondernemer ken je de uitdagingen van het ondernemerschap maar al te goed. Je hebt je bedrijf opgebouwd met passie en harde arbeid, maar nu…
Winst maken: het is meer dan een financiële doelstelling; het is de levensader van je onderneming. Maar wat als je bedrijf groeit in omzet en toch…
Heb je een goed idee en overweeg je om samen met een goede vriend, een familielid of je partner een bedrijf te starten? Ondernemen met mensen die je…
De afgelopen jaren is remote werken erg populair geworden. De meeste bedrijven bieden hun medewerkers de mogelijkheid om minstens één dag per week…