Het grootste misverstand over communicatie: u denkt dat wat u bedoelt, door de ander ook zo begrepen wordt. Met deze tips gaat het beter.

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

Inhoudsopgave

1. Slecht nieuws vergt een aparte aanpak

Bij slecht nieuws gaan de luiken dicht. U kunt iemand dan overladen met argumenten waarom hij geen promotie krijgt of iets dergelijks, maar het zal op dat moment volledig langs hem heen gaan. Laat hem eerst stoom afblazen en kom er later op terug.

2. Gebruik het juiste medium

De boodschap bepaalt het medium. Een promopraatje om een nieuwe strategie te ‘verkopen’, lukt bijvoorbeeld het best vanaf de zeepkist, een werkinstructie in een één op één werkoverleg. Kleine bedrijven kiezen vaak voor persoonlijke communicatie. Hou dat er altijd in, ook als je groeit en een intranet begint.

3. Zet geruchten (strategisch) in

Een gerucht kan helpen de scherpe randjes van een ‘zware’  boodschap te halen. Mensen ‘hebben al iets opgevangen’ en zijn niet meer helemaal onvoorbereid. Maar kom tijdig met het volledige verhaal.

4. Management by walking around

Dat kan geen werken zijn, zegt ons calvinistische innerlijke stemmetje, maar toch is een uurtje rondhangen in de rookruimte, bij de koffieautomaat en niet te vergeten op het secretariaat qua communicatie een prima besteed uurtje.

Onderschat nooit het belang van aselecte, informele, toevallige communicatie. Wees zichtbaar, snap hoe het informele circuit werkt en maak er tijd voor vrij!

5. Werf managers met sociale intelligentie

Kijk bij het aanstellen van een nieuwe chef naar de communicatieve vaardigheden van de kandidaat. Middle management moet een informatieknooppunt zijn, geen informatiebottleneck.

6. Wees niet bang voor hiërarchie

Als u een opdracht wilt geven, doe dat dan ook duidelijk. Een kamer binnenvallen en tegen niemand in het bijzonder iets vaags roepen zal niet werken. Doe niet te krampachtig over hiërarchie.

7. Ken de beperkingen

Veel interne communicatie streeft gedragsveranderingen na waar psychotherapeuten alleen maar van durven dromen. Wil je veel bereiken op dat gebied, dan is er meer nodig, zoals training en coaching.

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Lees ook…
Positionering is een belangrijk aspect van marketing en branding. Het bepaalt hoe een merk, product of organisatie wordt waargenomen in de ogen van de…
Niemand wordt blij van lastige klanten. Toch is het iets waar veel ondernemers vroeg of laat mee te maken krijgt. Misschien is de kritiek die je…
In een tijd waarin werknemers steeds vaker moeite hebben de balans te vinden tussen werk en privé, is het verhogen van de vitaliteit in je bedrijf…
Klanttevredenheid verhogen is belangrijk voor het succes van je bedrijf. Hoe verhoog je klanttevredenheid? Waar moet je op letten en wat zijn…
Klaar om jouw onderneming naar nieuwe hoogtes te tillen in 2024? Ontdek waarom concrete bedrijfsdoelstellingen onmisbaar zijn voor het succes van jouw…
Hybride werken is een ‘blijvertje’, dat is wel duidelijk. Wat zijn eigenlijk de voordelen van hybride werken en hoe krijg je dat goed georganiseerd…