Thema's
De meeste mensen proberen de wereld tegenwoordig niet alleen beter te maken door geld te geven aan goede doelen of op een partij te stemmen waarvan zij denken dat die het beste is voor de wereld. Mensen begrijpen steeds meer dat zij invloed hebben op de wereld, als ze bewuster kiezen waar zijn hun inkopen doen en waarom. Maatschappelijk verantwoord ondernemen (ook wel afgekort als 'MVO') wordt daarom door consumenten, de overheid en het bedrijfsleven steeds belangrijker gevonden. 'Duurzaam ondernemen' is daar ook een belangrijk onderdeel van.

Inhoudsopgave

WOW – Onze reactie van De Zaak na 2 dagen dit super praktische workshop gevolgd te hebben. Absolute aanrader voor ondernemers die systematisch willen groeien. Meld je gratis aan.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaam ondernemen

Hoe verhouden deze twee termen, die steeds vaker genoemd worden, zich tot elkaar? Wanneer we het over maatschappelijk verantwoord ondernemen hebben, worden er vaak drie pijlers (ook wel ‘de drie p’s’) genoemd: people, profit, planet. Maatschappelijk verantwoord ondernemen betekent dus dat het bedrijf probeert op een winstgevende manier te ondernemen, die zowel voor de omgeving, de wereld en de mensen (intern, maar ook klanten en de omgeving) het beste uitpakt. Duurzaam ondernemen focust zich voor een belangrijk deel op de tweede ‘p’, namelijk ‘planet’.

Planet: duurzaam ondernemen

Waar twintig jaar geleden vegetariërs maar al te snel werden weggezet als ‘geitenwollensokkentypes’, is het regelmatig eten van vlees steeds meer taboe aan het worden en is veganisme zelfs ‘hip’. In de maatschappelijke consumentenmoraal heeft zich een wezenlijke verschuiving voorgedaan sindsdien. Consumenten vinden een milieuvriendelijke en diervriendelijke producten steeds belangrijker bij hun aankopen. In de supermarkt is men bereid meer voor duurzaam en diervriendelijk vlees te betalen. Mensen zijn bereid van bank te wisselen als zij aantoonbaar een duurzaam investeringsbeleid hebben. Een enkeling betaalt nu al graag een paar tientjes meer voor een verzekering bij een maatschappij die niet meer investeert in milieuonvriendelijke business. En consumenten die energieprijzen vergelijken, zijn ook vaker bereid om iets meer te betalen voor groene stroom. En bij dit laatste voorbeeld zie je tevens een interessante ontwikkeling: met groene stroom hoef je niet eens meer het duurste uit te zijn!

Duurzaam ondernemen: waarom is het nodig?

In de eerste instantie is duurzaamheid natuurlijk nodig voor het behoud van onze planeet. Met smeltende ijskappen, gaten in de ozonlaag, plastic in de zeewateren en uitstervende diersoorten, kunnen we onmogelijk langer wachten met het nemen van maatregelen. Ook voor de mens. De urgentie spreekt boekdelen. Uiteindelijk is het ook nodig voor de ondernemer om zijn bedrijf bestendig te maken voor de toekomst. Milieuverontreinigende organisatie krijgen steeds minder kans, wanneer milieuvriendelijke alternatieve organisaties worden opgezet die in dezelfde klantbehoefte voorzien.

Dat mensen duurzaamheid steeds belangrijker gaan vinden, zien we niet alleen in consumentengedrag, maar ook in de politiek. Waar mensen tien jaar geleden onaantrekkelijke subsidies konden krijgen voor duurzamer ondernemen, kost het de niet-duurzame ondernemer nu steeds meer geld om het hoofd boven water te houden. Belastingheffingen worden hoger. Op mondiaal niveau worden de regels ook aangescherpt, bijvoorbeeld door het klimaatakkoord van Parijs. Ook grotere bedrijven hebben baat bij een duurzaam imago, waardoor duurzaamheid in de business-to-businessmarkt ook een steeds grotere rol speelt.

Exclusief via De Zaak toegang tot hét groeievent voor MKB ondernemers. Beoordeeld met een 9,2 uit 10 en door De Zaak zelf met een 10. Op = Op. Meld je gratis aan.

Lees ook…
Klaar om jouw onderneming naar nieuwe hoogtes te tillen in 2024? Ontdek waarom concrete bedrijfsdoelstellingen onmisbaar zijn voor het succes van jouw…
Positionering is een belangrijk aspect van marketing en branding. Het bepaalt hoe een merk, product of organisatie wordt waargenomen in de ogen van de…
De SMART-methode helpt je om zakelijke doelstellingen concreet te maken en realiseren. Zo vergroot je de kans op succes. In dit artikel leggen we uit…
Hybride werken is een ‘blijvertje’, dat is wel duidelijk. Wat zijn eigenlijk de voordelen van hybride werken en hoe krijg je dat goed georganiseerd…
Wil je weten hoe je je bedrijf onderscheidt van de rest en nieuwe klanten aantrekt? Met marktonderzoek krijg je waardevolle inzichten waarmee je je…
Stel je voor: je levenspartner in je bedrijf. Het klinkt als een ideale samenwerking, maar wat komt er bij kijken als je echtgenoot of partner meewerkt…