Categorieën

De meeste mensen proberen de wereld tegenwoordig niet alleen beter te maken door geld te geven aan goede doelen of op een partij te stemmen waarvan zij denken dat die het beste is voor de wereld. Mensen begrijpen steeds meer dat zij invloed hebben op de wereld, als ze bewuster kiezen waar zijn hun inkopen doen en waarom. Maatschappelijk verantwoord ondernemen (ook wel afgekort als 'MVO') wordt daarom door consumenten, de overheid en het bedrijfsleven steeds belangrijker gevonden. 'Duurzaam ondernemen' is daar ook een belangrijk onderdeel van.

Inhoudsopgave

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaam ondernemen

Hoe verhouden deze twee termen, die steeds vaker genoemd worden, zich tot elkaar? Wanneer we het over maatschappelijk verantwoord ondernemen hebben, worden er vaak drie pijlers (ook wel ‘de drie p’s’) genoemd: people, profit, planet. Maatschappelijk verantwoord ondernemen betekent dus dat het bedrijf probeert op een winstgevende manier te ondernemen, die zowel voor de omgeving, de wereld en de mensen (intern, maar ook klanten en de omgeving) het beste uitpakt. Duurzaam ondernemen focust zich voor een belangrijk deel op de tweede ‘p’, namelijk ‘planet’.

Planet: duurzaam ondernemen

Waar twintig jaar geleden vegetariërs maar al te snel werden weggezet als ‘geitenwollensokkentypes’, is het regelmatig eten van vlees steeds meer taboe aan het worden en is veganisme zelfs ‘hip’. In de maatschappelijke consumentenmoraal heeft zich een wezenlijke verschuiving voorgedaan sindsdien. Consumenten vinden een milieuvriendelijke en diervriendelijke producten steeds belangrijker bij hun aankopen. In de supermarkt is men bereid meer voor duurzaam en diervriendelijk vlees te betalen. Mensen zijn bereid van bank te wisselen als zij aantoonbaar een duurzaam investeringsbeleid hebben. Een enkeling betaalt nu al graag een paar tientjes meer voor een verzekering bij een maatschappij die niet meer investeert in milieuonvriendelijke business. En consumenten die energieprijzen vergelijken, zijn ook vaker bereid om iets meer te betalen voor groene stroom. En bij dit laatste voorbeeld zie je tevens een interessante ontwikkeling: met groene stroom hoef je niet eens meer het duurste uit te zijn!

Duurzaam ondernemen: waarom is het nodig?

In de eerste instantie is duurzaamheid natuurlijk nodig voor het behoud van onze planeet. Met smeltende ijskappen, gaten in de ozonlaag, plastic in de zeewateren en uitstervende diersoorten, kunnen we onmogelijk langer wachten met het nemen van maatregelen. Ook voor de mens. De urgentie spreekt boekdelen. Uiteindelijk is het ook nodig voor de ondernemer om zijn bedrijf bestendig te maken voor de toekomst. Milieuverontreinigende organisatie krijgen steeds minder kans, wanneer milieuvriendelijke alternatieve organisaties worden opgezet die in dezelfde klantbehoefte voorzien.

Dat mensen duurzaamheid steeds belangrijker gaan vinden, zien we niet alleen in consumentengedrag, maar ook in de politiek. Waar mensen tien jaar geleden onaantrekkelijke subsidies konden krijgen voor duurzamer ondernemen, kost het de niet-duurzame ondernemer nu steeds meer geld om het hoofd boven water te houden. Belastingheffingen worden hoger. Op mondiaal niveau worden de regels ook aangescherpt, bijvoorbeeld door het klimaatakkoord van Parijs. Ook grotere bedrijven hebben baat bij een duurzaam imago, waardoor duurzaamheid in de business-to-businessmarkt ook een steeds grotere rol speelt.

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Lees ook…
Als mkb-ondernemer ken je de uitdagingen van het ondernemerschap maar al te goed. Je hebt je bedrijf opgebouwd met passie en harde arbeid, maar nu…
In een tijd waarin werknemers steeds vaker moeite hebben de balans te vinden tussen werk en privé, is het verhogen van de vitaliteit in je bedrijf…
Hybride werken is een ‘blijvertje’, dat is wel duidelijk. Wat zijn eigenlijk de voordelen van hybride werken en hoe krijg je dat goed georganiseerd…
Strategisch samenwerken kan een goed idee zijn. Samen met een zakelijk partner of meerdere partners heb je meer te bieden, en dat vinden klanten vaak…
Het leven van een ondernemer kan intens zijn. Je wilt alles uit je bedrijf halen en er ook zijn voor je familie en vrienden. En niet te vergeten: af en…
Niemand wordt blij van lastige klanten. Toch is het iets waar veel ondernemers vroeg of laat mee te maken krijgt. Misschien is de kritiek die je…