Maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaam ondernemen
Hoe verhouden deze twee termen, die steeds vaker genoemd worden, zich tot elkaar? Wanneer we het over maatschappelijk verantwoord ondernemen hebben, worden er vaak drie pijlers (ook wel ‘de drie p’s’) genoemd: people, profit, planet. Maatschappelijk verantwoord ondernemen betekent dus dat het bedrijf probeert op een winstgevende manier te ondernemen, die zowel voor de omgeving, de wereld en de mensen (intern, maar ook klanten en de omgeving) het beste uitpakt. Duurzaam ondernemen focust zich voor een belangrijk deel op de tweede ‘p’, namelijk ‘planet’.
Planet: duurzaam ondernemen
Waar twintig jaar geleden vegetariërs maar al te snel werden weggezet als ‘geitenwollensokkentypes’, is het regelmatig eten van vlees steeds meer taboe aan het worden en is veganisme zelfs ‘hip’. In de maatschappelijke consumentenmoraal heeft zich een wezenlijke verschuiving voorgedaan sindsdien. Consumenten vinden een milieuvriendelijke en diervriendelijke producten steeds belangrijker bij hun aankopen. In de supermarkt is men bereid meer voor duurzaam en diervriendelijk vlees te betalen. Mensen zijn bereid van bank te wisselen als zij aantoonbaar een duurzaam investeringsbeleid hebben. Een enkeling betaalt nu al graag een paar tientjes meer voor een verzekering bij een maatschappij die niet meer investeert in milieuonvriendelijke business. En consumenten die energieprijzen vergelijken, zijn ook vaker bereid om iets meer te betalen voor groene stroom. En bij dit laatste voorbeeld zie je tevens een interessante ontwikkeling: met groene stroom hoef je niet eens meer het duurste uit te zijn!
Duurzaam ondernemen: waarom is het nodig?
In de eerste instantie is duurzaamheid natuurlijk nodig voor het behoud van onze planeet. Met smeltende ijskappen, gaten in de ozonlaag, plastic in de zeewateren en uitstervende diersoorten, kunnen we onmogelijk langer wachten met het nemen van maatregelen. Ook voor de mens. De urgentie spreekt boekdelen. Uiteindelijk is het ook nodig voor de ondernemer om zijn bedrijf bestendig te maken voor de toekomst. Milieuverontreinigende organisatie krijgen steeds minder kans, wanneer milieuvriendelijke alternatieve organisaties worden opgezet die in dezelfde klantbehoefte voorzien.
Dat mensen duurzaamheid steeds belangrijker gaan vinden, zien we niet alleen in consumentengedrag, maar ook in de politiek. Waar mensen tien jaar geleden onaantrekkelijke subsidies konden krijgen voor duurzamer ondernemen, kost het de niet-duurzame ondernemer nu steeds meer geld om het hoofd boven water te houden. Belastingheffingen worden hoger. Op mondiaal niveau worden de regels ook aangescherpt, bijvoorbeeld door het klimaatakkoord van Parijs. Ook grotere bedrijven hebben baat bij een duurzaam imago, waardoor duurzaamheid in de business-to-businessmarkt ook een steeds grotere rol speelt.