Dik dertig jaar had Paul van Beek een tabaks- en souvenirzaak aan het Damrak in Amsterdam. J. van Beek heette de zaak, genoemd naar de oprichter en opa van Paul. ‘Paul was mijn beste klant’, lacht Hay Halfon zijn vrolijke lach.
Met zijn groothandel in cadeauartikelen bevoorraadde Hay de zaak van Paul. ‘Omdat hij altijd de eerste klant van de dag was en ik altijd koffie bij hem dronk. En nu komt hij vier, vijf keer per week mij koffiedrinken’, vat Hay gevat de veranderende situatie samen. ‘Binnenkort krijgt hij hier de sleutels.’ Ze schieten in de lach samen achter het videoscherm in het magazijn van Hay.
‘Het is zo leuk om te doen, dat geld verdienen bijna bijzaak is. Bijna.’
Paul heeft de zaak vorig jaar oktober verkocht. Hij was toe aan wat anders. Maar stilzitten is niets voor de ondernemer uit Purmerend. ‘Ik heb altijd ideeën’, spreekt hij met zijn lichaam en glimmende ogen. Hay knikt: ‘Altijd! Paul heeft goeie ideeën, weet wat mainstream is en de massa wil.’ – ‘Ik kan het alleen niet uitvoeren’, zegt Paul.
‘Hay wel, die heeft contacten en kent de wegen in China. Hij kan echt heel snel schakelen daar.’ Hay werkt namelijk al vijftien jaar met Chinese producenten voor zijn artikelen. ‘Nooit troep’, weet Paul uit ervaring. ‘Altijd kwaliteit, gecontroleerd en met CE-keurmerk.’ Hay glimlacht: ‘Ik ben meer in China geweest dan in Groningen.’
Holografische bal
Het idee van Paul dat ze samen besloten uit te werken en op de markt te brengen is een bal. Een reflecterende bal, die het goed doet op foto’s en video’s op social media. Een lichtgevende bal, die vijf tot vijftienjarigen wat vrolijkheid en beweging brengt in de donkere tijden van corona en de winter.
Hay vond snel een goeie ballenfabriek in China en een andere die met holografisch materiaal werkte. Hij wist ze te bewegen tot één gezamenlijk proefproduct dat vervolgens in januari in Nederland arriveerde.
‘Dat monster was perfect’, steekt Hay zijn duim omhoog. ‘We hebben meteen duizend ballen besteld. En snel nog een lading, omdat we toeleveringsproblemen wilden voorkomen tijdens het Chinese nieuwjaar in februari.’ (Dan zijn veel fabrieken langere tijd gesloten, red.).
‘Ik ben meer in China geweest dan in Groningen.’
Gezien de interesse en hun Europese ambities, bereidden ze nu een nieuwe bestelling voor van tussen de vijf- en tienduizend ballen; basketballen, volleyballen en voetballen. Ook een zilveren variant is net uit. ‘De markt voor dit product is enorm’, legt Paul uit. ‘Want het is speelgoed én een sportproduct.’
Taken en afspraken
‘De tijd is beperkt’, legt Hay uit waar hij als ondernemer tegenaan loopt. ‘Door taken te verdelen kun je sneller meer bereiken.’ Hij regelt de inkoop, Paul focust op de verkoop en Hays vrouw doet de social media. Als gevolg van de winkelsluitingen verkoopt Hay zijn waar nu ook online, bijvoorbeeld via bol.com.
Naast zakelijke klanten richt het bedrijf zich nu ook direct op consumenten. Voor wat betreft de bal, hebben ze die opgestuurd naar een aantal influencers, zoals de tienjarige Laila Sofie, die veel volgers op Instagram heeft. ‘Volgens haar moeder stond ze voor het raam te wachten’, vertelt Paul enthousiast. ‘Ze ging er zelfs mee slapen. Dan weet je wel wat onze bal doet!’
Op papier is hun gezamenlijke onderneming (nog) niet geregeld. ‘Dat moeten we wel een keer doen’, zegt Paul. Maar ze kennen elkaar al jaren, weten wat ze aan elkaar hebben en zijn pas net begonnen. HH Trading International bv maakt inkoopkosten en omzet, en rekent vervolgens de helft af met Paul. En zo’n bal uit China, is die niet zo nagemaakt? Ook dan blijkt Hays ervaring: ‘De naam en het product zijn beschermd. Ik werk met een advocaat. Het is niet rendabel om na te maken en met wie geïnteresseerd is, werken we liever samen.’
Elkaar scherp houden
Samen de baas zijn is anders als je gewend bent zelf beslissingen te nemen. ‘Het is een kwestie van veel communiceren, eerlijk zijn en geen onzin vertellen’, zegt Paul. ‘We bellen en appen de hele dag. Het is ook weleens lekker om te kunnen overleggen en een ander perspectief te krijgen. En je houdt elkaar scherp.’ Hij vindt zichzelf ‘soms wat makkelijk’: ‘Ik geef bijvoorbeeld snel ballen weg aan een wederverkoper. Hay is daar kritischer op. Als ze niet bestellen, dan moeten die ballen terug. Terwijl ik soms denk: laat maar.’
‘De markt voor dit product is enorm’
Ze zijn ervan overtuigd dat je er wel hetzelfde in moet zitten. Want anders werkt zo’n samenwerking niet. Hay: ‘Dit is anders dan iemand in dienst nemen. Paul investeert ook. Vertrouwen is echt de basis. Dan komt de rest van zelf. Van Chinezen heb ik geleerd dat het gaat om langdurige relaties. En ja, ondernemen is ook risico’s nemen en leren. Je moet altijd positief denken en doorgaan om te kunnen groeien. Corona is een keer over. Ik denk aan de toekomst.’
Hun plan is om VIZION als merk verder uit te bouwen. Paul wil zelfs een fysieke VIZION store openen, als hij daarvoor een geschikt pand in Purmerend vindt. ‘Mijn voormalige medewerkers staan te popelen om te beginnen.’ Hij geniet enorm van het avontuur, na dertig jaar tabakszaak. ‘Ik krijg hier zoveel energie van. Het is zo leuk om te doen, dat geld verdienen bijna bijzaak is. Bijna.’
Paul van Beek (1971) | Hay Halfon (1980) |
---|---|
J. van Beek was de naam van de tabakswinkel annex souvenirshop, die de opa van Paul van Beek (49) aan het Damrak begon. Hij nam, als derde generatie, al jong de zaak over door gezondheidsproblemen van zijn vader. Dik dertig jaar runde hij deze zaak, die Hay beleverde. Totdat hij, pre-corona, besloot dat het tijd was voor wat anders. Per 1 oktober 2020 is de winkel overgedaan en had Paul zijn handen vrij. Nu bouwt hij vanuit zijn woonplaats Purmerend samen met Hay aan een nieuw avontuur, hun gezamenlijke onderneming: VIZION. | Inmiddels twintig jaar thuis in Nederland, komt Hay Halfon (40) oorspronkelijk uit Israël. Hij woont in Amsterdam en runt daar HH Trading International bv, een groothandel met continue zo’n duizend verschillende cadeauproducten en speelartikelen. Die laat Hay in China maken, waar hij al vijftien jaar zakendoet en contacten heeft. Omdat winkels vanwege de lockdown gesloten zijn, zoekt hij er alternatieve verkoopkanalen naast, zoals online en directe verkoop aan consumenten. Een ander populair product dat hij op dit moment aanbiedt, is Pop it/Push pop bubble, bekend van Tiktok-video’s. |
Motto: ‘Geef niet op, denk in oplossingen.’ | Motto: ‘Gewoon doorgaan en altijd positief denken.’ |
Tekst: Miriam Vijge
Foto’s: VIZION