Zestien jaar geleden, terwijl de drie nog in de collegebanken zaten, bedachten Pieter, Paul en Bart Coolblue. Pieter had een van de eerste mp3-spelers op de kop getikt en zag er brood in om deze online aan de man te brengen. Inmiddels verkoopt Coolblue nog veel meer dan mp3-spelers, tot aan fietsbrillen, sport-bh’s en theeserviezen toe. Daarin verschilt Coolblue niet zozeer van Bol.com en Amazon. Ondanks de concurrentie groeit de omzet van de Rotterdamse onderneming nog ieder jaar. Sinds 2012 wint het bedrijf jaarlijks de Beste Webwinkel Award.
Dienstverlening
Volgens Pieter heeft de moderne dienstverlening het bedrijf tot een succes gemaakt. “We werken al tien jaar volgens het motto ‘Alles voor een glimlach’,” vertelt Pieter. “Door snel op veranderingen in te spelen krijgen we dat voor elkaar.” Zo is Coolblue de eerste Nederlandse webwinkel die ook op zondag pakketjes levert en klantenservice verzorgt via WhatsApp. Tien jaar geleden stond Pieter zelf nog regelmatig ‘s avonds in het magazijn om de laatste orders op tijd de deur uit te werken. “Dat is nu natuurlijk niet meer zo, ik loop eerder in de weg,” vertelt hij. “Al kom ik nog regelmatig in het magazijn. Ik wil binding houden. Luisteren naar medewerkers is net zo belangrijk als luisteren naar de klant.”
Coolblue staat niet alleen bekend om de goede klantenservice, maar ook om de bedrijfscultuur. Medewerkers werken in kleine, zelfsturende teams en het kantoor moet volgens de eigenaren ‘het coolste kantoor van Nederland’ zijn. De kamers zijn bedacht door medewerkers. Zo is er een Apenkooikamer, gemodelleerd naar het gorillaverblijf in Blijdorp, en een Mario Bros-kantoor. Lunchen doe je in een picknickruimte.
Start-upcultuur
Maar alleen een hip kantoor zorgt nog niet voor innovatie. Het maakt het bedrijf wel aantrekkelijk voor jonge medewerkers die voor inspiratie kunnen zorgen. Pieter: “Bij een start-up zijn de lijntjes kort, maar voor een bedrijf met meer dan duizend medewerkers is het ingewikkelder om snel te vernieuwen. Daarom proberen we bij Coolblue een start-upcultuur te behouden, waarbij medewerkers de ruimte krijgen om zelf het bedrijf elke dag beter te maken. Dat kan zelfs met iets kleins: een persoonlijke boodschap sturen naar een klant, als enige dat gekke product opnemen, een nieuwe functionaliteit bouwen. Dat stimuleren we actief: het hoort bij onze cultuur. Bij elkaar opgeteld vormen alle kleine initiatieven een stortvloed aan veranderingen en verbeteringen.”
Exclusief online: Pieters tips
Pieter is groot voorstander van plannen maken. “Ik weet, het klinkt als een dooddoener, maar als je iets voor elkaar wilt krijgen moet je beginnen met een doel en een plan,” vertelt de directeur van Coolblue. “Vervolgens maak je een stapjesplan. Dat is een doorvertaling van een doel, naar een plan, naar iets wat je vandaag kunt doen. Durf de harde keuzes die bij je plan horen vandaag nog te maken. Dus dat is altijd mijn tip 1: maak een stapjesplan.”
Verder deelt hij de volgende wijsheden met de lezers van De Zaak:
- “Doe het samen! Wat ik doe hier is niet significant ten opzichte van 1000 andere mensen, ook al ben ik dan ‘de baas’. Zorg dat iedereen bijdraagt aan jouw stapjesplan.”
- “Zorg goed voor jezelf en de mensen om je heen. Niet genoeg rust nemen, slecht eten of je relaties verwaarlozen: het heeft allemaal direct effect op de prestaties op je werk.”
- “Laat je niet leiden door angst. Durf de stappen te zetten die nodig zijn om je doel te bereiken. Anders kom je nooit vooruit.”
- “Wees dankbaar. Laat je klanten én je personeel weten dat je ze waardeert. Dit geeft jou en hen energie en levert uiteindelijk veel op.”
Lees het volledige interview in De Zaak!