Maar wat bedoelde de auteur van onder andere ‘’T is groen en groener wordt het niet’ en ‘En nu laat ik mijn baard staan’ hier precies mee?
Hij doelde hiermee op de bedrijfscultuur, de aparte omgangsvormen en routines die we er binnen onze ondernemingen en organisaties vaak op nalaten. Hoe kan het -op menselijk niveau- zo zijn dat je 40 uur per week met collega’s samenwerkt, waarvan je niet eens weet wat hun passie is? Of dat je -op ecologisch niveau- visitekaartjes op gewoon papier laat drukken, terwijl voor deze grootschalige vervuiler allang een vervanger is in de vorm van stonepaper?
Het kan toch niet dat je bij een bedrijf werkt dat niks voorstelt. Dan ga je toch geen talent aantrekken? Leen kan zich niet voorstellen dat je ‘s ochtends je bed uitkomt om voor een bedrijf te werken dat niet duurzaam is. En denk je dat de werknemers die met dat gevoel naar jouw organisatie komen hun volle 100 procent gaan geven? Precies.
Reden genoeg om hem na afloop van zijn presentatie enkele vragen te stellen. Lees ze hieronder of scroll naar beneden voor het video interview.
Wat kan duurzaam ondernemen voor effect hebben op je personeel?
Ten eerste ben ik er van overtuigd dat als je duurzaam onderneemt, je je medewerkers daarmee een doel geeft en daarmee iets om trots op te zijn. En trots personeel is zó belangrijk. Op die manier zullen ze positief over je praten op verjaardagsfeestjes: de beste marketing voor je bedrijf.
Daarnaast kun je veel makkelijker en goedkoper talenten aantrekken en aan je binden: jonge, talentvolle mensen gaan naar bedrijven toe waar een hoger doel in zit.
Daarnaast kun je veel makkelijker en goedkoper talenten aantrekken en aan je binden: jonge, talentvolle mensen gaan naar bedrijven toe waar een hoger doel in zit.
Wat betekent trots voor jou?
Om te beginnen gaat het erom dat mensen trots zijn op het bedrijf waar ze voor werken en dat ze dat uitstralen: “Dat is goed voor de business.” Maar voor je mensen zelf betekent het ook heel veel: als je ergens trots op bent, heb je een beter gevoel in je lichaam. Als je een beter gevoel in je lichaam hebt, wordt alles wat je doet beter. Daar worden mensen dus beter van en je bedrijf wordt beter.
Leen Zevenbergen WVDO Congres in Beeld
Wat kost het om duurzaam te ondernemen?
“Duurzaam ondernemen kost niets.” Je hoeft geen investering te doen om duurzaam te ondernemen. Dat is een misvatting, zowel bij gevestigde ondernemers als bij starters. Bijvoorbeeld: als je een bedrijf start, kun je er voor kiezen om je visitekaartjes te drukken op stonepaper in plaats van normaal papier. Als je dat aan mensen vertelt, dan heeft dat een impact. Dan is het geen product of marketing tool meer, maar een visie en boodschap. Zo voeg je aan simpele dingen in je bedrijf een boodschap toe. Dat levert altijd meer op dan als je dat niet doet. Grootste tip: Lees The Blue Economy van Gunter Pauli. 100 voorbeelden van dingen die je kunt doen in je bedrijf die geld opleveren in plaats van geld kosten.
Je kunt je marketing budget dus besteden aan duurzaam ondernemen. Durf statements te maken door het anders te doen dan alle anderen doen. Vaak is duurzaam ondernemen meer een kwestie van durven dan geld.
Je kunt je marketing budget dus besteden aan duurzaam ondernemen. Durf statements te maken door het anders te doen dan alle anderen doen. Vaak is duurzaam ondernemen meer een kwestie van durven dan geld.
Als je morgen 1 ding zou kunnen hebben veranderd bij alle ondernemers van Nederland, wat zou dat dan zijn?
In mijn perceptie bestaat ondernemen over een jaar of 10 niet meer zonder duurzame bril. Het woord ‘duurzaam’ gaat ook verdwijnen, want dit wordt normaal. En het wordt normaal omdat de wereld dit gaat bepalen.
Soms lijkt het wel eens of er bij overheden rampen nodig zijn voordat ze een ander beleid gaan voeren. Maar bij bedrijven zie je al dat de wal het schip keert. Als je zwaar vervuilende of oneerlijke producten verkoopt in bijvoorbeeld de chocolademarkt, ga je ze niet meer verkopen. Daarom zijn bedrijven als Tony’s Chocolonely en Dopper zo succesvol. Ze durven een statement te maken en laten daardoor de concurrentie achter zich. Ga dus zo snel mogelijk je bedrijf verduurzamen, want dat is echt de enige toekomst die er is.
Soms lijkt het wel eens of er bij overheden rampen nodig zijn voordat ze een ander beleid gaan voeren. Maar bij bedrijven zie je al dat de wal het schip keert. Als je zwaar vervuilende of oneerlijke producten verkoopt in bijvoorbeeld de chocolademarkt, ga je ze niet meer verkopen. Daarom zijn bedrijven als Tony’s Chocolonely en Dopper zo succesvol. Ze durven een statement te maken en laten daardoor de concurrentie achter zich. Ga dus zo snel mogelijk je bedrijf verduurzamen, want dat is echt de enige toekomst die er is.
Hoe kom je als ondernemer tot de kern waarin je je duurzaamheid wil uitdragen?
Lezen, en voorbeelden bekijken. B-lab, social enterprise Nederland en nog veel meer. Als je een avondje gaat Googlen ben je de hele avond zoet. Als je dat dan ook nog even wereldwijd gaat bekijken, vind je zoveel inspiratie.
Wat raad je ondernemers aan om te doen als ze een realistisch beeld willen vormen van de huidige situatie?
In de presentatie liet ik een foto zien van een groep topmensen, die het Noordpoolgebied bezochten en met eigen ogen zagen (zie hier het artikel op de NOS), wat de gevolgen zijn van de opwarming van de aarde. Als mkb ondernemer heb je misschien niet de kans om daar zelf heen te gaan, maar je kunt wel gelijkgestemde ondernemers ontmoeten. En die vind je ook dichter bij huis dan Spitsbergen. Zo organiseert B-lab jaarlijks een event, welke dit jaar in Portugal plaatsvond. Als je vanuit Nederland impact wilt maken is het een goede optie is om je aan te sluiten bij het Ondernemers voor Ondernemers netwerk van Oxfam Novib. Dit is het grootste mvo netwerk van Nederland voor betrokken Ondernemers. En word je voor slechts €299 per maand uitgenodigd voor events en draag je via microfinanciering direct bij aan armoedebestrijding in ontwikkelingslanden!
Wat was voor jou persoonlijk de grootste eye opener over hoe ernstig de situatie momenteel is?
Dit is bij mij echt gegroeid. Rond 1996 heb ik me gerealiseerd (o.a. geïnspireerd door de club van Rome en Kyoto-protocol) dat de combinatie van ondernemen en het hebben van een visie voor mij de enige manier is om voorwaarts te gaan. Ik zou me niet voor kunnen stellen dat ik ooit nog bij een bedrijf betrokken ben -als commissaris, ondernemer of wat dan ook- dat niet duurzaam onderneemt. Dat vind ik echt zonde van mijn tijd.
Je daagde de aanwezigen uit zichzelf de vraag te stellen of ze er als ondernemer eigenlijk wel toe doen. Wanneer vind jij dat een ondernemer er echt toe doet?
Laten we dat niet te moeilijk maken; als je dat van jezelf vindt ben je al een hele stap. De meeste ondernemers hebben zoveel zelfvertrouwen dat ze dit sowieso al vinden. Maar je kunt deze vraag iets ruimer zien. Naast afvragen hoe je er voor jezelf toe doet kun je je ook afvragen wat je er nu toe doet voor anderen. Wanneer voeg ik iets toe? Wanneer laat ik iets achter, waar de rest van de wereld ook wat mee opschiet?
Wat vind je van het Ondernemers voor Ondernemers netwerk en wat zou je willen zeggen tegen ondernemers die zich daarbij aan willen sluiten?
Het is natuurlijk een hele makkelijke stap, die je als ondernemer kunt maken om iets voor te stellen. Het is de makkelijkste manier om als ondernemer een missie aan je bedrijf te koppelen, zodat je ook de kern van je business kunt verduurzamen.
Als je bij Oxfam Novib komt en je meldt je aan, dan zijn er zoveel dingen die je kunt doen. Dus begin met doen!