Winkeliers moesten hun papieren kassabonnen en kassarollen altijd verplicht 7 jaar lang bewaren. De Belastingdienst vindt het echter inmiddels ook goed als u alleen de digitale gegevens bewaart.

Inhoudsopgave

Heb jij vragen over het opstarten van een bv of holding? Schrijf je nu in voor de live webinar op 3 mei en krijg direct antwoord op al je vragen. Slechts een beperkt aantal plekken beschikbaar!

 

“Digitale opslag volstaat”

Kassabonnen en kassarollen vormen een onderdeel van de administratie en daarvoor geldt een verplichte bewaartermijn van 7 jaar. Het Platform Detailhandel stelde de bewaarplicht voor de papieren versie echter ter discussie. Per slot van rekening zijn de meeste kassa’s aangesloten op een computer die alle transacties registreert.

Volgens de Belastingdienst is het echter een misverstand om te denken, dat in het geval er zowel een papieren als een digitale versie van een kassabon bestaat, beide zouden moeten worden bewaard. De digitale opslag volstaat.

Wel wordt daarbij aangetekend dat “de (digitale) administratie toegankelijk is en binnen een redelijke termijn raadpleegbaar is voor een eventuele controle door de Belastingdienst”.

Kassabon wél bewaren bij aanschaf

Let wel: De kassabonnen die u ontvangt als ondernemer bij de aanschaf van bijvoorbeeld kantoorartikelen of een computer moet u wél 7 jaar ‘in fysieke vorm’ bewaren. U moet tenslotte tegenover de fiscus kunnen bewijzen, waarom u bepaalde kosten of btw hebt afgetrokken.

Omdat een kassabon tegenwoordig nogal eens onleesbaar wordt, is het aan te raden om er een kopie van te maken. Maar ook in dat geval moet u beide bewaren.

Meer daarover leest u in het artikel: Maak een kopie van kassabonnen »

Er komt veel kijken bij het oprichten van een bv. Tijdens de live webinars op 3 mei krijg jij de kans om al je vragen te stellen. Wacht niet te lang en schrijf nu in!

Lees ook…
Wanneer je als ondernemer een zakelijke betaalrekening opent, zul je ontdekken dat dit duurder is een particuliere bankrekening. Waar komt dit door? In…
Als ondernemer ben je de term ‘proforma factuur’ vast en zeker eens tegengekomen. Vaak wordt dit vergeleken met een conceptfactuur of offerte, terwijl…
i.s.m.
Als ondernemer sta je voor diverse keuzes als het gaat om het uitbesteden van je boekhouding. Het is belangrijk om zorgvuldig te overwegen welke…
Een liquiditeitsbegroting is een belangrijk instrument voor elke ondernemer. Het biedt inzicht in de financiële gezondheid van een bedrijf en helpt…
Hoe gezond is je financiële huishouding? En hoe winstgevend is je onderneming? De rentabiliteit is een belangrijke ratio voor het succes van je…
Wat is een service level agreement (sla)? En waarom is het belangrijk voor ondernemers? Wil je als ondernemer de kwaliteit van je dienstverlening…