Een checklist voor goed debiteurenbeheer om je te helpen bij het op orde brengen van jouw debiteurenadministratie.

Inhoudsopgave

Wist je dat 30% van de Nederlandse ondernemers per jaar tot wel 138 uur op hun financiële taken kunnen besparen? Download het gratis e-book en leer hoe jij je bedrijfsuitgaven kunt stroomlijnen, tijd en geld kan besparen én het risico op financiële fouten kan minimaliseren.

1. Breng administratie op orde

Stroomlijn de debiteurenadministratie, variërend van de orderbon en het formuleren van betalingscondities, tot het inboeken van ontvangen factuurbedragen.

2. Wat staat er nog open?

Informeer bij klanten naar openstaande rekeningen. Een slecht betalende klant zal je steeds langer laten wachten op jouw geld. Als je vriendelijk doch beslist herinnert dat er nog een factuur openstaat, is dat een teken dat je jouw organisatie strak in de hand heeft: het is een kwaliteitswaarmerk.

3. Maak een correcte factuur

De factuur dient stellig en duidelijk te zijn. Behalve factuurnummer, verzenddatum en duidelijke omschrijving van het geleverde, mag ook het BTW-identificatienummer  nooit ontbreken. Een verwijzing naar de Algemene Voorwaarden kan de factuur kracht bijzetten.

4. Snel verstuurd = snel betaald

Hoe later de factuur wordt verstuurd, hoe later wordt betaald. Anders gezegd, hoe jonger de factuur, hoe lager het percentage dat niet zal worden betaald. Ook bij debiteurenbeheer geldt dat gedrag wordt gekopieerd.

5. Geen eerste herinnering

Wordt de factuur niet op tijd betaald, stuur dan een herinnering. Gebruik geen aanduidingen als ‘eerste herinnering’, omdat de debiteur dan gewoon wacht op de tweede. Hetzelfde geldt voor aanmaningen.

6. Cyclus van 60 dagen

De meeste bedrijven hebben een debiteurenbeheercyclus van ongeveer 60 dagen: na 30 dagen volgt een herinnering; 14 dagen na de herinnering volgt de aanmaning. Daarna resteren er nog twee weken om een deurwaarder in te schakelen.

7. Toch uitbesteden?

Je kan het debiteurenbeheer uitbesteden aan een zogeheten factoringbedrijf. Over het algemeen geldt dat kleine bedrijven het in eigen beheer kunnen doen, middelgrote kunnen het beter uitbesteden.

Gerelateerd lezen:

• Hoe maak ik een resultatenrekening?
• Het verschil tussen een fiscalist, belastingadviseur en accountant
• Grensbedragen voor verplichte jaarrekening
• Een jaarrekening opstellen: hier moet je op letten

 

Ben jij veel tijd kwijt met het verwerken van bonnetjes, declaraties en facturen? Download gratis e-book: Zo bespaar je tot 138 uur per jaar op je bedrijfsuitgaven en ga direct aan de slag!

Lees ook…
Hypotheken en zzp’ers zijn geen match made in heaven. Veel gedoe, lastige banken en als zelfstandige kun je maar een fractie van een hypotheek krijgen…
Welk uurtarief kan ik vragen als zzp’er? Niet alleen starters, maar ook ervaren zzp’ers worstelen met deze vraag. Wij laten zien hoe je stap voor stap…
Een scherpe prijs is een belangrijk onderdeel van een winnende offerte. Maar hoe reageren consumenten op prijsveranderingen? Dit is waar…
Als slimme ondernemer wil je niet onnodig kosten maken. Eén manier om geld te verdienen is goed te kijken naar fiscale regelingen met betrekking tot…
i.s.m.
Via je website, contact met je klanten en via je verkoopcijfers verzamel je als ondernemer veel data. Al deze gegevens bieden jouw onderneming op vele…
Als ondernemer ben je de term ‘proforma factuur’ vast en zeker eens tegengekomen. Vaak wordt dit vergeleken met een conceptfactuur of offerte, terwijl…