Inhoudsopgave

Wist je dat 30% van de Nederlandse ondernemers per jaar tot wel 138 uur op hun financiële taken kunnen besparen? Download het gratis e-book en leer hoe jij je bedrijfsuitgaven kunt stroomlijnen, tijd en geld kan besparen én het risico op financiële fouten kan minimaliseren.

Aan het eind van het jaar inventariseert u de voorraad in de schappen en in het magazijn en bepaalt u de
waarde. In de regel is dit de inkoopwaarde. Artikelen die uit de mode zijn, mag u voor een lager bedrag opnemen. Het verschil tussen de kostprijs en deze lagere waarde vormt de kosten die in mindering op de winst komen.

Bij het afschrijven moet u gebruik maken van de speciale, vaste afwaarderingpercentages die voor de mode-, schoenen- en meubelbranche gelden. Deze kunt u aanvragen bij de Belastingdienst of bij uw brancheorganisatie. Schrijft u toch een hoger percentage af, bijvoorbeeld bij oude WK-artikelen, dan moet u aannemelijk maken waarom u dat doet.

Overigens, haalt u voor privégebruik kleding uit uw winkel, of andere goederen zoals een oude pc, dat zijn dat onttrekkingen. De waarde van deze goederen mag u niet meetellen als inkoopkosten. Ook bent u in dat geval de eerder afgetrokken btw weer verschuldigd.

Ben jij veel tijd kwijt met het verwerken van bonnetjes, declaraties en facturen? Download gratis e-book: Zo bespaar je tot 138 uur per jaar op je bedrijfsuitgaven en ga direct aan de slag!

Lees ook…
Met de jaarwisseling voor de deur wil je misschien nog actie ondernemen, zodat je 2022 financieel optimaal kunt afsluiten. Om je op weg te helpen,…
i.s.m.
Hoe kun je je medewerkers betrokken en gemotiveerd houden in deze tijd? Thuiswerken wordt steeds populairder, maar tegelijkertijd hebben mensen ook…
Twijfel je over de financiële haalbaarheid van je nieuwe bedrijf of project? Stel dan een exploitatiebegroting op. Die helpt je bij het in kaart…
Het runnen van een webshop brengt veel uitdagingen en keuzes met zich mee. Ook als het gaat om de administratie. Het is belangrijk dat je je…
i.s.m.
In het huidige zakelijke landschap is de perceptie van klanten als absolute ‘koning’ of ‘koningin’ aan het verschuiven. Hoewel klanten van het…
Een scherpe prijs is een belangrijk onderdeel van een winnende offerte. Maar hoe reageren consumenten op prijsveranderingen? Dit is waar…