Inhoudsopgave

Heb jij vragen over het opstarten van een bv of holding? Schrijf je nu in voor de live webinar op 3 mei en krijg direct antwoord op al je vragen. Slechts een beperkt aantal plekken beschikbaar!

 

Aan het eind van het jaar inventariseert u de voorraad in de schappen en in het magazijn en bepaalt u de
waarde. In de regel is dit de inkoopwaarde. Artikelen die uit de mode zijn, mag u voor een lager bedrag opnemen. Het verschil tussen de kostprijs en deze lagere waarde vormt de kosten die in mindering op de winst komen.

Bij het afschrijven moet u gebruik maken van de speciale, vaste afwaarderingpercentages die voor de mode-, schoenen- en meubelbranche gelden. Deze kunt u aanvragen bij de Belastingdienst of bij uw brancheorganisatie. Schrijft u toch een hoger percentage af, bijvoorbeeld bij oude WK-artikelen, dan moet u aannemelijk maken waarom u dat doet.

Overigens, haalt u voor privégebruik kleding uit uw winkel, of andere goederen zoals een oude pc, dat zijn dat onttrekkingen. De waarde van deze goederen mag u niet meetellen als inkoopkosten. Ook bent u in dat geval de eerder afgetrokken btw weer verschuldigd.

Er komt veel kijken bij het oprichten van een bv. Tijdens de live webinars op 3 mei krijg jij de kans om al je vragen te stellen. Wacht niet te lang en schrijf nu in!

Lees ook…
Wanneer je investeert in bedrijfsmiddelen, moet je de aanschafkosten over meerdere jaren uitsmeren. De berekening vindt plaats op basis van de…
Om een bedrijf te starten of te laten groeien, moet je investeren. Maar hoeveel geld heb je precies nodig? Dat is afhankelijk van meerdere factoren….
Een liquiditeitsbegroting is een belangrijk instrument voor elke ondernemer. Het biedt inzicht in de financiële gezondheid van een bedrijf en helpt…
i.s.m.
Als ondernemer ben je voortdurend bezig met het bewaken van de financiële gezondheid van je bedrijf. Een goed georganiseerde boekhouding vormt de…
Hypotheken en zzp’ers zijn geen match made in heaven. Veel gedoe, lastige banken en als zelfstandige kun je maar een fractie van een hypotheek krijgen…
Voor de meeste zakelijke documenten gelden wettelijke bewaartermijnen. Hoe lang moet je documenten in je archief houden of op je computer laten staan?…