Ze vonden elkaar via Young creators, een onlineplatform voor jonge ondernemers en makers die willen samenwerken. Roel Schatorjé (31) had er in de zomer van 2019 een oproep geplaatst: co-founder gezocht met een achtergrond in marketing & sales. Zelf heeft hij een financiële achtergrond (zie kader): “Met een vriend verkocht ik toen uitwisbare notitieboekjes uit China aan zakelijke klanten. Hij was vooral van de webshop, maar ik wilde liever een onderneming bouwen: een eigen merk en uniek kwaliteitsproduct ontwikkelen, dat dichterbij duurzaam laten maken en dat alles samen met iemand.” Hij kocht zijn compagnon uit.
Roels oproep sprak Paul Sintnicolaas (28) aan. “Ik had begin dat jaar ontslag genomen bij Virtual Gym: ik wilde iets anders en was ook wel met verschillende concepten bezig. Ik wilde wel ondernemen.” Hij reageerde en na een kop koffie besloten ze niet langer te praten, maar een paar ochtenden samen te werken. Om te ontdekken dat dat prima beviel. “Voor mij staat de persoonlijke klik echt voorop”, zegt Paul en schiet in de lach. “Ik kan je vertellen: samen ondernemen is intensiever dan een relatie hebben. Wat meteen duidelijk was: we zijn allebei van gasgeven, aanpakken en doorpakken, en allebei niet technisch.”
“We hebben een gedeelde visie op waar we met het bedrijf voor staan en heen willen”
Van starten naar opschalen
“We hebben een gedeelde visie op waar we met het bedrijf voor staan en heen willen”, legt Paul uit wat hen bindt. “Onze normen en waarden komen overeen: open communiceren, eerlijk en transparant samenwerken. We zien dezelfde stip op de horizon, worden gedreven door hoe vervuilend de papierindustrie is. Wil je de wereld beter maken, dan moet je wereldwijd impact hebben. Dat motiveert ons om met toffe mensen vette dingen de wereld in te gooien.” Om verspilling van bomen en water tegen te gaan en uitstoot te beperken, maken ze hun notitieboekjes van steenpapier en uitwisbaar, dus herbruikbaar.
Met hulp van “family, friends and fools” kwam er een startkapitaal en startten samen in september 2019 MOYU Notebooks. Inmiddels is het team is uitgebreid met acht fulltimers en twaalf stagiaires, zzp’ers en parttimers. “We hebben een goed product”, evalueert Roel de stand van zaken. “We zijn de start-up fase door en gaan de fase van scale-up en Europa in.” Vergt dat extra kapitaal, hoe zit het met investeerders? Roel lacht: “Onze ouders en eerste investeerders hebben we terugbetaald. Nee, investeerders willen we niet. Ik ben huiverig voor bemoeienis, aandelen afstaan en winst gedreven moeten worden. Bij Triodos Bank kregen we het voordeel van de twijfel en een investeringskrediet.” Behalve in de Benelux, is MOYU te koop in Berlijn en Parijs. Zo’n vijf procent van de omzet komt via winkels, de rest ongeveer gelijk verdeeld van zakelijke klanten (denk kerstpakketten, relatiegeschenken) en particulieren via de webshop.
Rollen en taken verdelen
Met de groei komt de ontwikkeling qua organisatie. “Onze rollen hebben we moeten uitvinden”, lacht Roel. “Dat ik in de lead voor financiën was wel duidelijk. En omdat ik langer met het product bezig ben, doe ik meer productontwikkeling en relatiemanagement. Paul doet sales, ik ondersteun hem daarbij. Ik drink de koffies en doe de netwerkborrels, hij de transacties. En Paul doet HR, de eerste drie medewerkers die we aannamen waren voor marketing.” Ze ontdekken dat juridische taken, nu ze van hun v.o.f. een heuse bv maken, vaak blijven liggen. Daar hebben ze beiden minder trek in, net zoals ze de rol of taken van officemanager als een hete aardappel doorschuiven.
Structureren en teamwerk
“Het is een hele leercurve”, vat Paul zijn ervaring om een bedrijf en team te bouwen samen. “Een stagiaire wees ons erop om in plaats van WhatsApp zakelijk Slack te gaan gebruiken. Het is zoeken naar de juiste modus in het gebruik van communicatiekanalen. We werken nu met Google-drive en -agenda, en projectmanagementtool Asana. We hebben inzichtelijk gemaakt waar projecten en afdelingen elkaar raken, zodat mensen beter weten bij wie ze voor wat moeten zijn.” Beslissen doet ieder voor zich, voor een uitgave onder de vijfhonderd euro willen beide oprichters niet gestoord worden.
Voor vergaderen is Roel allergisch, een erfenis van werken bij de bank. “Al die ‘meetings’ leiden af en kosten geld.” Ze proberen nu om de dag een ‘asynchrone daily stand-up’: dan geef je online (voor collega’s leesbaar) aan wat jij die dag gaat doen en of je nog hulp nodig hebt. Verder werken ze met ‘focusuren’, waarin je een ander niet stoort. Op maandag is er een cijferupdate en presenteert iedereen zijn topprioriteit van die week. En elke maand reflecteren ze als team op hun doelen en het jaarplan. Op vrijdag zitten Paul en Roel samen. “Nu het team groter wordt, moeten wij nog beter afstemmen en de vertaalslag maken naar uitdragen van onze strategie”, zegt Paul serieus. Roel nuchter: “Maar deze hele structuur kan over een jaar anders zijn, hoor.”
Elkaar weten te vinden
Terugkijkend op zijn keuze om een compagnon te zoeken, zegt Roel: “Ik had dit nooit alleen willen doen. Alleen succes hebben met je bedrijf is fijn, maar alle shit die daarbij komt kijken kunnen delen is nog fijner. Wat voor ons beiden werkt, is duidelijke doelstellingen, veel op papier zetten en open communiceren. En zaken meteen uitspreken, ook als het nog klein is, juist voordat het groot is.” Paul noemt dat ‘preventief praten’. Helemaal belangrijk als je nogal andere types blijkt te zijn, zoals ze zelf zeggen, ook al zaten ze als ondernemers snel op dezelfde lijn.
“Paul is echt een ochtendmens”, benoemt Roel verschillen. “Ik ben een avondmens. Ik krijg mijn energie van nieuwe dingen bedenken, ideeën ontwikkelen. Daar heb ik ruimte in mijn hoofd voor nodig, waardoor ik soms minder productief ben. Ik denk ook altijd dat dingen wel loslopen, Paul is daar anders in. Hij is super productief, hij kan bergen werk verzetten en echt productiedraaien. Eerst probeerden we elkaar toch wat te veranderen, maar nu accepteren we elkaar meer.” Paul knikt en vult aan: “We weten echt dat we het beste met elkaar voor hebben.” Roel vat samen waarin hun kracht schuilt: “Ik ben idealistisch, hij is realistisch en dat samen maakt onze plannen ambitieus én haalbaar.”
“Ik had dit nooit alleen willen doen”
Paul Sintnicolaas (1993) | Roel Schatorjé (1990) |
---|---|
Paul studeerde bewegingswetenschappen en ondernemerschap in Amsterdam, woont ook in Utrecht, een paar straten van Roel zonder dat te weten. Paul werkte voor en aan verschillende ondernemingen op het snijvlak van sport, leefstijl en technologie. Hij zei op een gegeven moment zijn baan op, reisde naar Bali zonder plan maar om ruimte te scheppen. Op zoek naar hoe en waar hij zijn ondernemersdrang kwijt kon in ‘iets zinvols met toffe mensen’. Dat werd MOYU. | Roel had als kind al een voorliefde voor de natuur. Hij studeerde in bedrijfseconomie in Utrecht met een focus op duurzaam ondernemerschap. Hij werkte voorheen bij financiële instelling, waaronder de Rabobank, reisde en werkte ook in Afrika. Daar raakte hij geïnspireerd om met uitwisbare notitieboekjes van steenpapier de natuur te steunen. Eerst door een Chinees product te verkopen om in 2019 samen met Paul MOYU op te richten en een bedrijf en productportfolio te bouwen. |
Ondernemersmotto: ‘Just do it.’ | Ondernemersmotto: ‘Elke dag opstaan om de wereld wat mooier te maken’ |
Tekst: Miriam Vijge