Je weet het nu zeker. Het is tijd om jouw internationale ambities waar te maken. Hierbij een praktisch stappenplan. Doorloop dit stappenplan en jouw bedrijf is klaar om de grens over te gaan.

Inhoudsopgave

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

Je hoeft deze stappen niet in chronologische volgorde te doorlopen. Denk in ieder geval goed na over alle punten voordat je de stap gaat zetten. Alle onderstaande stappen leg je vast in een exportplan.

Stap 1: Omschrijf je missie en motivatie

Tussen het moment dat je besluit om de stap naar het buitenland te zetten en het moment dat de eerste factuur de grens over gaat, kan wel twee tot drie jaar zitten. Geduld is dus een schone zaak voor de internationale ondernemer. Bovendien moet je met veel dingen rekening houden, zoals wetgeving, nieuwe culturen en marktonderzoeken. Denk na over jouw missie en motiveer deze goed. Wil je groeien en zie je mogelijkheden in het buitenland? Een prima reden om over de grens te gaan. Of draait het om een frisse blik, de interne ontwikkeling van je bedrijf en verrijking van jezelf en je personeel? En dan is er natuurlijk ook nog het avontuur wat lonkt.

Stap 2: Zoek contact met ondernemers

Veel meer ondernemers hebben al dezelfde stap genomen. Kijk rond in je eigen netwerk, maar zoek ook andere ondernemers op door je bijvoorbeeld aan te sluiten bij een branchevereniging. Op de site internationaalondernemen.nl vind je een agenda met onder andere seminars die door verschillende partijen worden aangeboden. Ook op De Ondernemerskalender zijn alle events op internationaal gebied terug te vinden. 

Stap 3: Maak een interne analyse

Het is ook goed om stil te staan bij de interne situatie van je bedrijf. Ben je wel klaar voor internationalisering? Inventariseer de sterke en zwakke punten van jouw organisatie. Zijn je werknemers voldoende opgeleid? Kun je je internationale ambities financieren? Is jouw product of dienst wel geschikt? En is er voldoende draagkracht in je bedrijf en heb je zelf genoeg tijd en energie om het hele proces op te zetten?

Stap 4: Maak een externe analyse en doe marktonderzoek

In de externe analyse kijk je naar kansen en bedreigingen op de internationale markt. In combinatie met de interne analyse heb je zo een SWOT-analyse van jouw exportproces gemaakt. Je kijkt naar beoogde afzetmarkten, wie jouw concurrenten zijn, wat de politieke situatie is en hoe je bijvoorbeeld de logistiek kunt regelen.

Stap 5: Inventariseer wet- en regelgeving

In elk land gelden andere regels en gebruiken. Zorg ervoor dat je daarvan op de hoogte bent. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er andere eisen worden gesteld aan invoer, veiligheid en volksgezondheid of aan etikettering. Belangrijk is dat je op de hoogte bent van cultuurverschillen. Onder andere MKB-Nederland brengt verschillende landenboekjes uit, maar ook banken en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland biedt informatie over landen. Kijk bijvoorbeeld ook eens op de app Nederland Exporteert, een handige tool om informatie te vinden. 

Stap 6: Bedenk hoe je de logistiek gaat regelen

Indien je een product gaat ex- of importeren, moet je er wel voor zorgen dat het logistieke proces goed geregeld wordt. Bedenk welk type vervoer je kiest: weg-, rail-, lucht- of zeevervoer? Elke vervoerswijze heeft zo zijn voor- en nadelen.

Stap 7: Vind financiering voor je plannen

Lange betalingstermijnen, bijkomende kosten, langer durende transacties. Hoe dan ook als je internationaal zaken wilt doen, zul je je plannen moeten kunnen financieren. Met de checklist exportfinanciering vergroot je je kansen op financiering. Daarnaast vind je op dezaak.nl/internationaal ook meer informatie over subsidies.

Stap 8: Zorg voor een goede presentatie van uw bedrijf

Klinkt logisch, maar toch gaat het nog vaak fout. Een website, presentatie of mailtjes vol taalfouten of gebruik van verkeerde uitdrukkingen. Je hebt maar een keer de kans om een goede indruk achter te laten. Zorg voor foutloze teksten en schakel daarbij eventueel een vertaalbureau in.

Stap 9: Leg contacten met handelsagenten of distributeurs en mogelijke afnemers

Het vinden van een juiste handelspartner is voor veel ondernemers het grootste struikelblok in het proces. Netwerken is van groot belang. De Nederlandse ambassade in het land waar je zaken wilt gaan doen en de Nederlandse Kamers van Koophandel in het buitenland kunnen je helpen aan de juiste contacten. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland biedt een Zakenpartnerscan aan. Hiervoor zetten ze het wereldwijde netwerk van ambassades, consulaten-generaal en Netherlands Business Support Offices (NBSO’s) in. 

Stap 10: Zorg voor een correcte factuur, houd rekening met de btw-regels

Als de levering eenmaal is gedaan, stuur je een factuur. Ook daar gelden bijzondere regels voor. Houd rekening met de verschillende wet- en regelgeving van het land waar je zaken mee doet. Hier lees je alles over de vijf belangrijkste valkuilen over btw in het buitenland.   

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Lees ook…
Klanttevredenheid verhogen is belangrijk voor het succes van je bedrijf. Hoe verhoog je klanttevredenheid? Waar moet je op letten en wat zijn…
Het leven van een ondernemer kan intens zijn. Je wilt alles uit je bedrijf halen en er ook zijn voor je familie en vrienden. En niet te vergeten: af en…
Het is vakantie en eindelijk heb je de tijd om te lezen. Wat is er niet heerlijker dan een boek waaraan je ook na de vakantie nog wat hebt. En dat ook…
Ruim één op de drie mkb-bedrijven is op de een of andere manier actief op de internationale markt. Misschien twijfel jij of je ook je geluk over de…
Al sinds de 19de eeuw kennen we in Nederland de zomervakantie: een periode van zes weken, waarin de scholen zes weken gesloten zijn. Gezinnen met…
Wetenschappelijke studies tonen aan dat een groene werkplek voor je medewerkers net zo cruciaal is voor de mentale gezondheid als een goede stoel voor…