Voorbereiding
- Zorg voor een rustige kamer
- Zorg dat u alle gegevens bij de hand heeft
- Bereid een aantal (liefst open) vragen voor
- Herlees nog eens uw notities van het eerste gesprek. Het is niet de bedoeling dat de kandidaat tweemaal hetzelfde gesprek voert
- Zorg dat er van de kant van het bedrijf ten minste een persoon aanwezig is die niet bij het eerste gesprek is geweest. Anderzijds is het goed dat er ook ten minste een persoon aanwezig is die ook het eerste gesprek heeft bijgewoond.
Open het gesprek
- Bedank dat de kandidaat voor zijn komst, stel hem op zijn gemak
- Stel de gespreksdeelnemers voor en leg kort uit wat hun rol is (ga er niet van uit dat de kandidaat namen van het eerste gesprek nog wel weet).
- Leg uit wat het doel van dit tweede gesprek is.
Kom terug op punten uit het eerste gesprek
- Herhaal niet de feiten, maar probeer nadere informatie te krijgen. Ga wat dieper in op zaken die in het eerste gesprek wat oppervlakkig zijn gebleven. Vermijd daarbij zoveel mogelijk vragen die met ‘waarom’ beginnen. Veel mensen hebben dan de neiging in de verdediging te gaan. Hierdoor krijgt u minder informatie.
Vraag naar eerdere ervaringen
- Vraag niet alleen naar successen, maar ook naar minder goede ervaringen.
- Probeer een beeld te krijgen van de reacties van de kandidaat op positieve en negatieve ervaringen.
- Accepteer niet klakkeloos vage antwoorden: vraag zo nodig door. Stel vragen als: ‘Hoe bedoelt u dat?’ ‘Kunt u daar een voorbeeld van geven?’ ‘Wilt u dat nog eens uitleggen?’ ‘Hoe heeft u dat ervaren?’
Stel voornamelijk open vragen
Een open vraag heeft een aantal voordelen boven een gesloten vraag. In de eerste plaats moet de kandidaat zijn eigen antwoord formuleren. U krijgt daardoor een beter beeld van zijn uitdrukkingsvaardigheid, heeft kans op meer informatie in plaats van zogenaamde ‘sociaal wenselijke antwoorden’.
Een ‘gesloten vraag’ kan gemakkelijk met ja of nee beantwoord worden. Bijvoorbeeld: “Vindt u het leuk om in een team te werken?” Vooral als hij weet dat de functie waarop hij solliciteert werken in teamverband vereist, zal hij enthousiast ‘ja’ roepen. Beter is bijvoorbeeld de vraag: “Heeft u wel eens in een team gewerkt? Hoe heeft u dat ervaren?”
Stel enkele onverwachte vragen
Suggestieve vragen zijn alleen nuttig als u ze bewust gebruikt. Meestal leiden suggestieve vragen alleen maar tot sociaal wenselijke antwoorden. “U hebt zeker ook wel gemerkt dat de laatste tijd ….” Natuurlijk heeft de kandidaat dat ook gemerkt, zelfs al had hij er nog nooit over nagedacht. Gebruik suggestieve vragen dan ook met mate en alleen om een reactie los te maken.
Laat de kandidaat praten en geef hem gelegenheid vragen te stellen
Ga bijvoorbeeld eens nader in op de reden om van werkkring te willen veranderen. Als hij weg wil omdat de werkdruk hem boven het hoofd groeit, is hij misschien niet de goede kandidaat voor de stressvolle functie die u in de aanbieding hebt. Als hij vond dat hij zijn creativiteit te weinig kwijt kon, is hij waarschijnlijk niet de goede man voor een strak geleide afdeling met weinig vrijheidme text …
Vermijd het geven van een oordeel over de antwoorden
Ga nader in op hobby’s en interesses
Geef (indien van toepassing) informatie over:
- Auto
- Onkostenvergoedingen
- Pensioen
- CAO
- Werktijden
- Vakantie
- Concurrentiebeding
- Geheimhoudingsbeding, verbod van nevenarbeid.
Afsluiting
- Maak duidelijke voortgangsafspraken
- Vraag desgewenst toestemming voor het navragen van referenties (hiervoor is expliciet toestemming van de kandidaat nodig, ook al heeft de kandidaat de referenties zelf aangedragen).
- Vraag naar eventuele opzegtermijn bij huidige werkgever
- Bedank de sollicitant voor zijn komst.