ZZP Barometer
Bijna 60% van de zzp’ers kwam de afgelopen jaren via bemiddelingsbureaus aan werk. Meer dan een derde zegt er zelfs afhankelijk van te zijn. Bemiddelingsbureaus zorgen daarmee momenteel voor meer opdrachten en inkomsten dan andere methoden, zoals mond-tot-mondreclame of het eigen netwerk.
Dat blijkt uit de resultaten van de ZZP Barometer, het structureel onderzoek onder zelfstandigen en freelancers en initiatief van online platform Victor Mundi.
Waar moet u opletten bij opdrachten via een bemiddelingsbureau?
Een bemiddelingsbureau kan handig zijn voor zzp’ers. Bijvoorbeeld als de opdrachten binnen het eigen netwerk (nog) niet voor het oprapen liggen of als er weinig tijd is voor acquisitie.
Wilt u gebruik maken van zo’n bureau, dan moet u wel met bepaalde zaken rekening houden, zoals:
– Er zijn bemiddelingsbureaus voor zzp’ers uit alle beroepsgroepen, maar ook branchespecifieke bureaus.
– Maak duidelijke afspraken over tarief, deadlines, voorwaarden, en dergelijke. Zet deze op papier.
– Schrijf u op verschillende plekken in.
Meer hierover leest u in: Opdrachten aannemen via een bemiddelingsbureau »
Betaal niet teveel voor bemiddeling
Bijna 12% van de zelfstandigen weet niet wat de marge is voor bemiddeling, zo geeft het onderzoek van ZZP Barometer verder aan.
Een kwart van de bureaus hanteert minder dan 10% marge, de helft van de bureaus vraagt tussen de 10- en 25% en een tiende van de bureaus liefst meer dan 25%. In slechts 2% van de gevallen hanteren de bureaus een eenmalige fee.
Ruim 45% van de zelfstandigen vindt de bemiddelingsmarges belachelijk hoog. Onze blogger Josien van Breda Hoekstra schreef er over in: Betaal niet te veel voor bemiddeling »
Meer over bemiddeling en VAR:
Let op: de VAR is op 1 mei 2016 vervangen door de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA). Lees hier alles over deze wet.
– “Ik kreeg opdrachten via bemiddelingsbureau. Hoe zit het met de VAR?” »
– Inlenen, uitlenen en de VAR »