Ben je als ondernemer op zoek naar die ene speld in de hooiberg? Dan weet je hoe lastig het kan zijn om de juiste medewerker te vinden in een arbeidsmarkt die steeds krapper wordt. De eeuwige vraag die opdoemt: moet je het wervingsproces zelf aanpakken of kun je het beter uitbesteden aan een externe recruiter? In dit artikel zetten we voor- en nadelen van beide opties op een rij en geven we praktische tips om jouw kansen op succes te vergroten.

In het kort

  • Werving en selectie zijn uitdagend in een krappe arbeidsmarkt, vooral voor mkb’s.
  • De keuze tussen zelf werven of een recruiter inschakelen hangt af van diverse factoren.
  • Recruiters bieden expertise, besparen tijd en bieden toegang tot een breed netwerk, maar kunnen ook duur zijn.
  • Zelf werven geeft meer controle, vooral als je de bedrijfscultuur goed kent of over een uitgebreid netwerk beschikt.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

In het midden- en kleinbedrijf is het vinden van geschikte kandidaten een uitdaging. De krapte op de arbeidsmarkt is een toenemend probleem. Daarnaast kiezen mensen steeds vaker voor een snelle baanwissel. Uit onderzoek van het UWV blijkt dat werknemers de afgelopen tien jaar veel vaker zijn overgestapt naar een andere werkgever. Waar in 2013 nog geen 3 procent van de werknemers van baan wisselde, was dit in 2022 al 20 procent.

Door de ruime keuze – in het vierde kwartaal van 2023 waren er volgens CBS-cijfers 114 openstaande vacatures tegenover 100 werkzoekenden – neigen veel werknemers naar de stabiliteit van een groter bedrijf of een overheidsfunctie. Dit kan een nadeel zijn voor kleinere ondernemingen.

Recruitment is tijdrovend

Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt zijn er gelukkig genoeg manieren om geschikte kandidaten te vinden. Het is wel belangrijk om te beseffen dat het veel energie kost om de juiste nieuwe medewerker te werven. Je zoekt immers een collega die niet alleen goed past bij de functie, maar ook bij de cultuur en het team van je organisatie. Een flinke uitdaging in deze competitieve arbeidsmarkt.

Het aannemen van personeel is een tijdrovende activiteit die vaak de inzet en kennis van meerdere medewerkers vereist. Denk aan het opstellen van een tekst voor de openstaande vacature, het selecteren en inzetten van de juiste wervingskanalen, het doornemen van binnenkomende sollicitaties, het maken van een eerste selectie, het afwijzen van kandidaten en het beantwoorden van vragen. En dan moet het eerste sollicitatiegesprek nog worden gevoerd.

Zelf werven of uitbesteden aan een recruiter?

Dat brengt ons op de centrale vraag van dit artikel: kun je de werving en selectie het best binnen je bedrijf regelen of overlaten aan een recruiter?

Het trouwens niet altijd of-of. Er bestaan verschillende flexibele samenwerkingsvormen. Je kunt ervoor kiezen om een recruitment consultant in te schakelen voor het zoekproces, waarna je zelf de gesprekken met kandidaten voert. Een andere optie is om in de laatste fase van de selectie een expert in te zetten voor een beoordeling van de beste kandidaten. Zo combineer je eigen expertise met die van professionals, wat vaak leidt tot een doeltreffende aanpak.

Wat doet een recruiter?

Recruiters brengen hun dagen door in gesprek met zowel bedrijven als sollicitanten. Ze wisselen van gedachten met directeuren, hr-teams, afdelingshoofden, corporate recruiters bij grote bedrijven en een breed scala aan werkzoekenden. Deze gesprekken verschaft een recruiter inzicht in de arbeidsmarkt.

Een recruiter weet hoe andere bedrijven werving aanpakken, ziet de actuele trends in human resource management en kent de aantrekkelijke primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden voor jouw doelgroep. Een succesvolle recruiter zet deze kennis in om perfecte kandidaten voor jouw organisatie te vinden.

Er zijn verschillende soorten recruiters. Van intercedenten tot corporate recruiters, recruitment consultants, freelance recruiters en headhunters. Een goede recruiter werkt onafhankelijk, dus tegen deze persoon kun je open kaart spelen over je wensen en doelen.

Een recruiter werft beschikbare kandidaten, draagt ze voor en wijst ze ook af namens jou. Recruiters kunnen de hele sollicitatieprocedure screenen. En ook salarisonderhandeling kun je ook aan een recruiter overlaten. Je wordt pas betrokken bij het proces wanneer de topkandidaten overblijven. Zo kun je efficiënter te werk gaan en focus houden op je onderneming.

De voordelen van een recruiter

  • Door een extern bureau in te schakelen, bespaar je veel tijd en hou je de focus op je zaak.
  • Voor jou of je hr-manager is werving één van de vele taken. Andere dingen vragen vaak voorrang. Voor een recruiters is werving een dagtaak.
  • In een krappe arbeidsmarkt is het verstandig om in een grote vijver te vissen. Met het inhuren van een recruiter krijg je toegang tot een uitgebreid netwerk.
  • Werving en selectie is een vak. Je laat het zoeken, benaderen, spreken en screenen van de juiste kandidaten over aan een professional met kennis van de arbeidsmarkt.
  • Een goede recruiter weet precies wat voor vragen er gesteld moeten worden en waar hij of zij op moet letten om te bepalen of iemand een match is of niet.


De nadelen van een recruiter

  • Niet alle recruiters zijn even goed. Of passen bij jouw bedrijf. Het is belangrijk om goed onderzoek te doen naar de recruiter met wie jij eventueel in zee wilt gaan.
  • Je wilt zeker weten dat een externe recruiter weet waar jij als bedrijf voor staat én dat hij of zij dit op een passende manier kan overbrengen op kandidaten. Een bureau kan het imago van jouw organisatie maken of schaden. Bespreek vooraf hoe je als bedrijf je arbeidsmarktcommunicatie voor je ziet.
  • De kosten zijn hoog. Er zijn recruitment consultants die werken op basis van no cure no pay, maar er zijn ook bureaus die 20 procent of meer vragen van het bruto jaarsalaris van de te selecteren kandidaat.


Controle Belastingdienst

Gratis whitepaper: Belastingdienst Controle, wat nu?!

Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.

Wanneer kun je de werving en selectie beter uitbesteden?

De voor- en nadelen van het inschakelen van een recruitmentbureau zijn nu duidelijk. Maar wanneer kies je ervoor de werving van nieuw personeel uit te besteden? Hier volgen enkele situaties waarin het verstandig is voor een externe specialist te kiezen:

  • Je hebt geen hr-medewerker en neemt als ondernemer zelf het human resource management voor je rekening. Dat betekent dat je helemaal zelf het wiel moet uitvinden.
  • Je hr-medewerker heeft niet genoeg tijd of benodigde kennis om geschikte kandidaten te vinden.
  • De openstaande vacature is dusdanig specialistisch dat jij of je hr-medewerker onvoldoende kennis hebben van deze positie om de werving en selectie zelf uit te voeren.
  • De vacature staat al maanden open zonder succesvol te worden ingevuld.
  • Kandidaten worden wel gevonden, maar haken af tijdens het proces. Een recruiter kan ervoor zorgen dat het proces soepeler verloopt.


Wanneer is zelf werven de beste optie?

  • De kans dat je de juiste persoon aanneemt, neemt toe wanneer je je eigen organisatie goed kent. Vaak weet je zelf het beste welke persoonlijkheden nu en in de toekomst bij je bedrijf passen. Dit is een sterk argument om zelf de leiding te nemen over het wervingstraject.
  • Beschik je over een uitgebreid netwerk? Dan is externe ondersteuning bij je werving- en selectieproces misschien niet nodig. Dit geldt vooral als je actief bent binnen een specifieke niche. In zo’n klein wereldje weet je vaak precies wie er beschikbaar zijn en wie er binnenkort op de markt komen.
  • Ben je een ondernemer die graag de volledige controle houdt en belangrijke beslissingen liever niet aan anderen overlaat? Dan is het wellicht verstandiger om ook bij recruitment zelf de touwtjes in handen te houden.


Weet waar je aan begint

De juiste medewerker vinden is een complexe klus die veel meer inhoudt dan cv’s verzamelen, gesprekken voeren en een besluit nemen. Het vraagt om specifieke expertise en neemt tijd in beslag. Deze uitdaging kun je zelf aangaan, maar bereid je wel goed voor. In dit artikel delen we gouden tips voor personeel werven 2.0.

Een recruiter biedt zeker een meerwaarde, op voorwaarde dat je kiest voor iemand echt past bij jouw bedrijf en staat voor kwaliteit. Heb je een freelancer of een bureau gekozen? Zorg er dan voor dat je je eisen en wensen duidelijk maakt. Een helder functie- en bedrijfsprofiel is essentieel, zodat een recruiter jouw bedrijf optimaal kan vertegenwoordigen.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Picture of Marlies Bonnike

Marlies Bonnike

Marlies Bonnike is uitgever, schrijver en redacteur. Zij startte haar loopbaan bij een internationale tijdschriftenuitgeverij, had haar eigen pr-bureau en was directeur van een tijdschriftenuitgeverij. Ze was de mede oprichter en eigenaar van Editio, een online schrijversacademie.
Lees ook…
Zoek je snel versterking voor je team en zie je op tegen sollicitatieprocedures en complexe administratie? Een uitzendkracht kan de ideale oplossing…
Detacheren biedt je de flexibiliteit om snel en zonder langdurige verbintenis gekwalificeerde professionals in te huren. Daarbij leen je als het ware…
Een vacature plaatsen en wachten tot de geschikte kandidaat naar je toe komt? Helaas, die tijd is voorbij. De krapte op de arbeidsmarkt maakt het…
Op zoek naar personeel? In deze krappe arbeidsmarkt moet je jezelf goed voorbereiden en verschillende methodes gebruiken. Denk aan het werven van…
Bij De Zaak geloven we dat ondernemers de vrijheid moeten hebben om hun ondernemersdromen waar te maken. Ondernemers geven smaak aan de wereld en…
Na het succesvol doorlopen van de sollicitatiegesprekken is dit het moment waarop je afspraken maakt over de voorwaarden waaronder iemand gaat werken….