De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de cataloguswaarde van het voertuig en het bijtellingspercentage. Het bedrag bereken je zo: percentage bijtelling x cataloguswaarde. De bijtelling wordt bij je belastbaar inkomen opgeteld. Het ligt vervolgens aan de belastingschijf waarin je valt wat er aan netto bijtellingsbedrag overblijft.
Je moet bijtelling betalen wanneer je in een kalenderjaar meer dan 500 kilometer privé rijdt met een leaseauto of auto van de zaak. De fiscus ziet het dan als loon in natura, je behaalt immers voordeel uit privégebruik van een dergelijke auto. Over loon dien je belasting te betalen. Maar wanneer je een auto van de zaak alleen zakelijk gebruikt, dus onder de 500 km per jaar privé gebruikt, bedraagt de fiscale bijtelling nul. Dan is wel het bijhouden van een sluitende rittenregistratie verplicht. Die vormt het bewijs dat je het voertuig uitsluitend zakelijk hebt gebruikt.
Cataloguswaarde
De cataloguswaarde van een voertuig kun je achterhalen op de website van het RDW. Na het invullen van het kenteken kun je achter het tabje ‘fiscaal’ de catalogusprijs zien. Gebruik dit gegeven bij het berekenen van de hoogte van je bijtelling.
Bijtellingspercentage
Welk bijtellingspercentage voor jouw auto geldt, hangt af van het feit of jouw auto al dan niet volledig elektrisch is. In 2021 geldt voor auto’s met een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer een bijtellingspercentage van 12%. In andere gevallen geldt een bijtellingspercentage van 22%. Houd echter rekening met een maximale cataloguswaarde voor elektrische auto’s van € 40.000. Voor het deel boven de € 40.000, geldt de reguliere 22% bijtelling.
Als het gaat om bijtelling, kan gerust worden gesteld dat het fiscaal relatief gunstig is om een elektrische auto te rijden. Het wordt echter wel steeds minder gunstig. De lage bijtellingen dienden als een stimulans om de Nederlandse burger in elektrische auto’s te krijgen. De overheid is deze stimulans inmiddels aan het afbouwen. Dat betekent concreet dat de bijtelling voor EV’s elk jaar zal worden verhoogd, terwijl het budgetplafond omlaag gaat. Dit brengt een steeds minder gunstige situatie met zich mee. Onderstaande tabel maakt het een en ander inzichtelijk.
Geldende bijtellingsregels
Op kenteken | Elektrisch | Waterstofauto | Zonnecel auto | 2018 | 4 % | nvt | nvt |
---|---|---|---|
2019 | 4 % t/m € 50.000 | 4 % | 22% > € 50.000 |
2020 | 8 % t/m € 45.000 | 8 % | 22 % > € 45.000 |
2021 | 12 % t/m € 40.000 | 12 % | 22 % > € 40.000 |
2022 | 16 % t/m € 35.000 | 16 % | 22 % > € 35.000 |
2023 | 16 % t/m € 30.000 | 16 % | 22 % >€ 30.000 |
Niet volledig elektrische auto’s: 22 %
Bijtelling auto staat voor vijf jaar vast
De hoogte van de bijtelling ligt vanaf de eerste tenaamstelling 60 maanden vast. Hierbij wordt niet gekeken naar het wisselen van eigenaar. Lease je een auto die in 2021 in gebruik is genomen, dan betaal je tot en met 2025 het bijtellingstarief uit 2021.
Daarna geldt het bijtellingstarief uit 2026. Voor auto’s ouder dan 15 jaar (youngtimers) gelden afwijkende regels.
Van bruto naar netto bijtelling
De bijtelling wordt bij het belastbaar inkomen opgeteld. Hoe meer je verdient, hoe meer belasting en sociale premies je betaalt. Nederland kent twee belastingschijven. Met het belastingpercentage kun je uitrekenen hoeveel netto bijtelling je jaarlijks moet betalen.
Tarief inkomstenbelasting
Belastingschijf | Belastbaar inkomen | Tarief |
---|---|---|
1 | tot € 69.399 | 37,07 % |
2 | vanaf € 69.399 | 49,50 % |
Bijtelling berekenen
Als de cataloguswaarde, het bijtellingspercentage en het belastingpercentage bekend zijn, kun je uitrekenen hoeveel netto bijtelling je moet betalen.
Check de daadwerkelijke hoogte van de bijtelling altijd bij je loonadministratie.
Geen bijtelling betalen
Wanneer je kunt aantonen dat een bedrijfsvoertuig uitsluitend zakelijk is gebruikt, hoef je geen bijtelling te betalen.
Het bewijs dat de belastingdienst hiervoor vraagt, is een sluitende en controleerbare rittenregistratie die bewijst dat je niet meer dan 500 privékilometers met een zakelijk voertuig hebt gereden. Let op: de 500 kilometer is persoonsgebonden en dus niet gebonden aan het voertuig in kwestie. Noteer daarom altijd welke bestuurder in het zakelijke voertuig heeft gereden.
Het bijhouden van een rittenregistratie kan handmatig of automatisch met behulp van een rittenregistratiesysteem. Daarnaast kan het handig zijn om gebruik te maken van een tankpas. Zo heb je alle ritten op 1 factuur.
Whitepaper 16 Belastingtips
Veelgestelde vragen
Wat houdt bijtelling bij een auto van de zaak in?
De bijtelling bij een auto is een belasting die werknemers betalen voor het privégebruik van een bedrijfswagen. In Nederland wordt bijtelling berekend als een percentage van de cataloguswaarde van de auto en is afhankelijk van de CO2-uitstoot. Dit percentage wordt elk jaar veranderd door de Nederlandse overheid.
Wanneer moet je de bijtelling betalen?
Je moet bijtelling betalen wanneer je de zakelijke auto gebruikt voor privédoeleinden en in een kalenderjaar hiermee meer dan 500 kilometer privé rijdt. In ons land wordt de bijtelling gezien als een soort loon in natura. En over loon dien je altijd belasting te betalen.
Wat is het bijtellingspercentage?
Bijtelling is het bedrag dat bij het salaris wordt opgeteld als de ‘auto van de zaak’ privé wordt gebruikt.