Als je de analogie ver doortrekt is Tesla de kip die de elektrische auto op de weg legde. En is er nu de Y die – tja het is niet anders – in een mandje ligt met heel veel andere SUV-achtige modellen. Ook de to put it mildly tamelijk eigenzinnige Egan Musk kon niet om de realiteit heen en haakt gretig in op het megasuccesverhaal van de cross-over modellen. Het resultaat is ietwat kort door de bocht een Model 3 die wat hoger op de poten staat en een bollere vorm meekrijgt.
Eerlijk is eerlijk, het resultaat is toch verrassend goed. Sterker nog: dit is naar mijn smaak de meest geslaagde Tesla tot heden. Als je tenminste even over zijn tamelijk gespierde prijskaart heen kunt kijken, want onze aangeklede testauto komt op een forse 76 mille. Zet daar pakweg de net zo eigenwijs vormgegeven, futuristische ingerichte en in technisch opzicht gewoon meer geavanceerder Ioniq 5 naast en je houdt het geld voor een leuk tweede autootje in de knip.
Je merkt het aan alles: Tesla moet aan de bak en gaat ook aan de bak. Zoals we recent al aanstipten is er inmiddels ook aandacht voor vakpers die niet alles als een believer slikt, willen ze ook het concept ‘Tesla met ervaring’ aan het publiek peddelen en haken de Amerikanen als gezegd – oh wonder – zelfs aan bij de trends in de markt. Nu eens zonder tegen de stroom in te roeien, letterlijk en figuurlijk.
Geslaagd
De Model Y is trouwens ook op minder voor de hand liggende manier een logisch vervolg op de serie: na de S kwamen modellen 3, X en nu dus Y. Om met een fameuze kreet uit de sixties te spreken: What’s that spell? SEXY… Nou ja, in het denkraam van grote baas. Benieuwd wat er volgt.
Comfort en dynamiek
Soit, gewoon beter opletten wat er achter je gebeurt. En bij parkeren je beeldscherm in de gaten houden. In alle andere opzichten hebben ze hun huiswerk aardig gedaan. De extra hoogte zorgt voor een makkelijker in- en uitstap en je zit hoger. Dat helpt het zicht in alle ándere richtingen. Zeker met een glas-dak heb je in de Y een mooi ruimtegevoel en hij levert bijpassend veel zitruimte.
Technisch gesproken is de Y verregaand afgeleid van de sportief lage Model 3. Daar kun je dus kort over zijn: hij gaat in de geteste Long Range vierwiel-aangedreven versie als de brandweer. Opvalland detail: wat hogere SUV-achtigen hebben nog wel eens hun eigenaardigheden in hun rijgedrag, maar met een lekker laag zwaartepunt door zo’n grote accu onder de vloer gaat dat kennelijk beter. De Model Y rijdt meer dan vlot – ook in het bochtenwerk – en reageert snappy op de besturing.
Hij helt dan niet noemenswaardig over en dat maakt het samen met de goede zitmeubels tot een sportieve zaken- en reisauto. Noem het een soort Gran Turismo, maar dan met laadpauzes onderweg. Hij is een tikje stevig geveerd, maar je kunt niet alles hebben.
Zijn dashboarddesign geeft nieuwe diepgang aan het begrip strak en zonder tierelantijnen. Altijd weer: even wennen dat je geen meterpaneel hebt en jammer dat Tesla een voorruitprojectie ontbeert. Maar op zijn geheel eigen wijze werkt de samengebalde bediening en informatie op het grote scherm prima.
Scherm
In mijn test-Tesla is een blik rijhulpfuncties opengetrokken –inclusief Full Self Drive Capability voor een verzengende 7.500 euro trouwens. Driewerf wow voor in essentie een pakket software!
Zo lang je het allemaal als een veredelde intelligente cruise-control behandelt komt dat helemaal goed. Zou ik zelf niet aanvinken, dat zal duidelijk zijn. Speelse noviteit is een ‘off-road stand’ voor de aandrijving. Zoiets als bij Peugeot, waarbij de elektronica zorgt dat je niet stuurloos raakt, mocht je toch een zandpad wensen te nemen. Wat ook opvalt is het hoogwaardige, ruimtelijk klinkende audiosysteem en het verbeterde middenconsole met legvak voor twee smartphones.
Nog even terug naar het interieur dan. De afwerking is beter dan ooit – en dat mocht ook wel – en je zit achterin de Y ietsjes verhoogd. De bioscoopoplossing geeft extra zicht omdat je niet vooral tegen de voorstoel aankijkt. Je zit er prima, met veel beenruimte.
Je zou het bijna vergeten, maar ook de range verdient extra aandacht. Kennelijk werkt de Y efficiënter dan de 3 waarvan hij is afgeleid, want uiteraard haalde ik de opgegeven actieradius van 507 kilometer niet, maar tussen de 400 en 450 kilometer, daar is weinig mis mee. Laden doet hij niet zo rap als de nieuwe 800 volt-technologie in bijvoorbeeld de Ioniq 5, maar aan het Tesla Supercharger netwerk gaat het aardig snel.