Fiscus jaagt op ‘nultarief’ zakenrijder
Het ministerie van Financiën heeft de jacht geopend op zakelijke rijders die voor het ‘nultarief’ bijtelling hebben gekozen. Met andere woorden: iedereen die zegt minder dan 500 kilometer per jaar privé te rijden. Ze kregen onlangs een brief met de raadgeving om – vrij vertaald – nog eens goed over hun opgave na te denken.
Kennelijk vermoedt staatssecretaris Jan Kees de Jager dat veel mensen met een bijtellingvrije auto van de zaak zich iets te veel ‘dichterlijke vrijheid’ permitteren in de ritten- en kilometerregistratie.
Kwart miljoen rijdt zonder bijtelling
De pijn in de schatkist neemt dan ook toe. Een snelle rekensom leert dat het wel eens over een miljard euro per jaar kon gaan. Veel meer dan een kwart miljoen lease- en ander zakelijke rijders onthouden zich immers geheel of vrijwel van privéritten.
Dat aantal groeit volgens een woordvoerder van een grote leasemaatschappij nog steeds.
“Het effect was voorspeld. Nadat de hoge schaal van de fiscale bijtelling werd opgetrokken naar 25%, stapten talloze rijders over op een zuinige auto met 14 of 20% bijtelling. Maar honderdduizenden besloten om honderden euro’s per maand netto in de huishoudportemonnee te houden door privéritten met een eigen auto uit te voeren. Niet zelden met een speciaal aangeschaft oud autootje. Een nadelig milieueffect waarvoor al voor de invoering van die 25 procent werd gewaarschuwd.” Zie ook: Zakelijk rijden in een jonge klassieker »
Dreigende taal, maar geen toename controles
In hoeverre de dreiging met meer controles bij de grens en klassieke weekeindbestemmingen vooral wapengekletter is, moet de toekomst uitwijzen. Over het fiscale jaar 2008 kregen volgens Gibo Groep zo’n 4.000 zakenautorijders een boete opgelegd. Maar net als andere accountants die wij spraken, noteren ze tot nu toe eigenlijk geen opvallende toename van controles of ‘heterdaad’ gevallen.
Kennelijk houdt het overgrote deel van de nultariefrijders zich redelijk netjes aan de voorwaarden.
Ritregistratie-tools razend populair
Maar niet iedereen is er even zeker van dat zijn administratie aan alle normen voldoet. Na de recente waarschuwingen van de belastingdienst gaan speciale softwarepakketten voor kilometerregistratie opeens als warme broodjes over de toonbank. Ook de duurdere geautomatiseerde systemen worden met duizenden per maand verkocht.
Veelal gaat het om een kastje met GPS-techniek die de locatie van de auto via de satelliet bepaalt en details als startpunt, route en eindpunt vastlegt. Die mogelijkheid zit overigens ook al in sommige draagbare navigatiesystemen, maar vergt veelal de nodige handigheid. Daarom stappen zakenrijders met duizenden tegelijk over op speciaal voor de Nederlandse fiscus samengestelde pakketten.
Overzicht aanbieders
De werkmethode van de apparaten en software is wisselend. Het vereist in elk geval dat de gebruiker zijn GPS-blokje – ter grootte van een creditcard ongeveer – nu en dan aan een computer aansluit voor het verwerken van de data.
Bij het populaire Trevler (€ 89,-) gebeurt dat online en er is een maandabonnementje voor vereist (afhankelijk van wat je wilt € 3,95 tot 6,95). Vooral wagenparkbeheerders kiezen voor wat kostbaarder ingebouwde systemen als Loqater. Dat werkt draadloos via een telefonische datalink. Er zijn ook abonnementskosten (€ 7,50) aan verbonden, maar veelzijdigheid is hier wel troef.
Recent kreeg ook het bekende NedSoft softwarepakket voor kilometerregistratie een opvolger met GPS-kastje. Rittenregistratie kost dan compleet € 141,-. Er is geen abonnement.
Ook het bekijken waard zijn online hulpjes als ritassist.nl. Dat helpt tegen kleine maandkosten mee om met de agenda in de hand een lijst samen te stellen. Er komt ook een GPS versie. Uiteraard kunt u ook gebruik maken van een gratis dienst als Autokm.nl.
Op dezaak.nl vindt u een gratis Excel rittenregistratieformulier dat voldoet aan de eisen van de belastingdienst. Dit formulier is gemaakt door Easy Template, dat ook een betaalde (€10,-) uitgebreidere versie aanbiedt.
Advies: wees extra zorgvuldig
Wie niets te verbergen heeft, hoeft niets te vrezen. Maar het lijkt inderdaad verstandig wat extra zorgvuldigheid te betrachten bij de kilometerregistratie. En ook extra bewijsmiddelen als agenda en onderhoud- en brandstofbonnen goed te archiveren. Overigens wordt het in een tijd dat elektronische kentekenherkenning bij snelheidsmeting, belastingcontroles en parkeren steeds gewoner wordt, ook steeds gemakkelijker om de aanwezigheid van de auto op een bepaalde locatie vast te leggen.
Lijntje tussen belastingdienst en verkeerscontrole
Daarover doen de wildste verhalen de ronde, maar speelt dat echt? Kan een ergens opgelopen bekeuring bijvoorbeeld tegen je worden gebruikt? Of het feit dat je op zaterdag met je zakenauto onder een trajectmeting op de A12 bent doorgereden?
Aanvankelijk leek het antwoord nee te zijn, afgaande op het onderstaande:
Woordvoerder Boelhouwer van het bureau verkeershandhaving van het OM is er helder over: “Dat zijn totaal gescheiden trajecten. Wij controleren op verkeersovertredingen en er ligt geen lijntje naar bijvoorbeeld de belastingdienst of verzekeraars. Over het parkeren kan ik wat minder stellig zijn, want dat is het een zaak van de gemeente. Een boete is daar in feite een gemeentelijke naheffing. Maar het lijkt me sterk dat het daar speelt.”
Nader onderzoek wees echter anders uit: Fiscus gebruikt verkeersboetes wél bij controle bijtelling »