Onze testrijder Rob van Ginneken toog naar Porto om met de nieuwe Volkswagen te rijden. Alleen leverbaar met verbrandingsmotoren!
Ingetogen lancering
Als je het mediacircus rond de voorgaande Golf-edities hebt meegemaakt – en ik heb meer dan de helft ervan zien komen en gaan – valt meteen op hoe ingetogen ‘ze’ hun nieuwste lanceren. Timide bijna. Is het omdat hij een beetje de laatste der Mohikanen moet zijn als uitstervend ras met een brandstofmotor? Of willen ze de aandacht niet afleiden van de elektrische ID.3?
Zelf denk ik het laatste want de Duitsers zullen hun boterham nog heel lang met zulke auto’s verdienen, vertelt Volkswagen-topman voor productplanning Hendrik Muth in een exclusief gesprek. “Er komt na deze achtste generatie Golf zeker ook nog een negende. We zijn al een tijd geleden met de ontwikkeling daarvan gestart. Niet alle kopers kunnen of willen een elektrische auto rijden. Bovendien zijn er mondiaal veel regio’s waar laden en de energievoorziening problematisch blijft.”
“Wie kan er écht voorspellen hoe snel de vraag naar EV’s zal groeien? We zullen nog vele jaren auto’s met verbrandingsmotor aanbieden. Misschien ook wel een volgende Golf 10.” Reken dat even op de achterkant van een bierviltje uit en je weet: de autogigant rekent erop dat ‘we’ nog tientallen jaren brandstof tanken. En dat ‘ze’ het toch van zulke modellen moeten hebben.
Wat is hij niét?
Misschien kan ik om te beginnen beter vaststellen wat de nieuwe Golf niét is. Zo is het geen elektrische auto. Er is geen e-Golf en die komt er niet. Die rol wordt vervuld door zijn, revolutionaire en compleet nieuw ontwikkelde, broer ID.3. Goede beslissing denk ik, want EV’s kun je beter dedicated ontwikkelen.
Natuurlijk kunnen ze niet helemáál achterblijven, dus komen er oplaadbare hybrides. Met een elektrische range van zo’n 60 kilometer. Zat voor woonwerkkilometers. Maar er zit dus wel nog steeds een gewone motor in. Je ziet meteen dat hij in de designafdeling vrij stevig is beetgepakt. Een stukje moderner. Beter gestroomlijnd. Geavanceerde LED-verlichting. Dat soort dingen…
Koopplannen? Maak je niet te veel illusies, want verder is zijn technisch geraamte ongeveer gelijk gebleven. Je hebt dus dezelfde ruimte. De echt grote stap vooruit zit hem in zijn digitale techniek, de hightech stem-bestuurde bediening en het geavanceerde dashboard. Zo valt meteen op dat twee grote beeldschermen in elkaar overvloeien als virtueel meterpaneel en centraal informatiescherm. Een beetje als in een Mercedes A-klasse. Nog een pluspunt: de voorruitprojectie die de belangrijkste info recht voor je neus in de ruit laat zien.
Connected
Deze Golf is connected. Altijd verbonden, met zijn eigen SIM. In meerdere opzichten zelfs. Zo is hij de eerste Volkswagen die standaard ‘Car2X’ meekrijgt. Daarmee ‘praat’ hij hij binnen een range van 800 meter met andere auto’s en de infrastructuur. Goed voor de veiligheid en een optimale verkeersregeling. Stoplicht ziet auto, zogezegd.
In feite is hij als een rijdende computer ontwikkeld, met een eigen Volkswagen ‘operating system’ en een heel nieuw soort data- en motomanagement. Dat maakt bijvoorbeeld streaming, internetradio en andere features mogelijk. Ze gaan er echt heel ver mee, want deze auto kan ook buiten de werkplaats online worden geüpdatet. Zoals een smartphone.
Muth ziet het als een nieuwe tak van sport voor de autowereld. Binnenkort hebben ze vijfduizend digitale experts aan het werk bij hun nieuwe ‘Car.Software’ unit. Hun primeur van ‘Features on Demand’ doet me aan Tesla denken.
“Software en applicaties zijn voor het eerst los te bestellen. Ook achteraf. De hardware in de auto is overal standaard al klaar voor.”
Via de online shop voeg je dan bijvoorbeeld Adaptive Cruise Control, verkeerstekenherkenning, het navigatiesysteem of de wifi-hotspot toe. En later ook automatisch betalen van parkeren, autodeelfuncties, een zakelijke kilometerboekhouding en andere hebbedingen. Net als bij je smartphone geldt: The sky is the limit…
Eén klein probleempje is er wel: tijdens mijn test bleek de stembediening en ander digitaal genot bepaald niet vlekkeloos te werken. Ze hebben tot de markt-launch nog een paar maanden om dat glad te strijken…
Benieuwd naar de verschillende voordelen van een tankpas? Meer tijd, meer gemak en meer dan alleen tanken.
Onderhuidse techniek
Voor de doorsnee rijder is het belangrijk dat de meerste versies een Mild Hybrid-aandrijving hebben. Met een (48 volt) ‘hulpmotor’ en een kleine lithiumion accu. In combinatie met de bekende fijne DSG 7-versnellingsautomaat.
Je kunt kiezen uit drié van die zogenaamde eTSI-uitvoeringen. De ‘doe maar gewoon keuze’ levert 90 pk en de grotere 1,5-liter eTSI is veel sneller, met 130 of 150 pk. Wat mij vooral opvalt is de rust die het allemaal uitstraalt. Heel comfortabel. Ook de stoelen trouwens. En dat e-hulpmotortje zorgt dat de verbrandingsmotor heel relaxed kan werken. Gemiddeld tien procent zuiniger ook.
Of iedereen zit te wachten op dat futuristische dashboard is nog even de vraag, maar de nieuwe Golf neemt absoluut een forse technische stap vooruit. Meer businessclass dan ooit tevoren. Wat mij positief verraste is zijn hele rijkarakter. Weggedrag en besturing hebben meer pit, zodat de auto dynamischer aanvoelt dan de huidige Golf 7. Meer in de richting van een Focus, Seat Leon en ook wel de Astra. De besturing voelt prettig aan en de nieuwe Golf reageert mooi direct. Zonder al te harde vering. Nog een pluspunt.
Wat kost de Golf 8? |
|
De nieuwe Golf komt in maart en is dan leverbaar vanaf 25.995 euro. Dan heb je nog niet zo’n eTSI-versie trouwens. Voor een blommige versie moet je op ruim 30 mille rekenen. De eTSi komt wat later en krijgt dan zijn prijs. Volkswagen gaat mee met de trend en verlengt de garantie naar vier jaar. Nooit weg voor je gebruikskosten en het zal een scherpere leaseprijs opleveren. |