De afgelopen weken scoorden we bijvoorbeeld de elektrische MG ZS, Fiat 500 E en – eindelijk – ook de eerste échte businessclass EV van Volkswagen: ID.4.
MG ZS
MG? Klinkt bekend, maar achter die naam gaat tegenwoordig een EV van de Chinese autogigant SAIC schuil. Naar mijn smaak in meerdere opzichten een verrassende auto. Als je de lat niet al te hoog legt rij je in een redelijk representatieve auto met aardig wat ruimte en fatsoenlijke rijeigenschappen.
Notenkraken hoort er ook bij helaas. Vooral zijn infotainment elektronica mag duidelijk nog een tandje bijzetten en de bouwkwaliteit scoort een krappe voldoende. Met een praktijkrange van pakweg 220 kilometer geen verkeerde auto, maar beperkt tot gebruik in de regio.
Een aanrader? Die vraag kan ik niet goed beantwoorden. Hij ging een tijdje voor peanuts over de lease- en verkooptoonbank en dan is het zeker veel waar voor zijn geld. Inmiddels is de subsidiepot leeg en valt er geen touw meer aan de prijslijst vast te knopen. Regulier is hij er vanaf 31 mille, met eindejaaractie minus vier mille (en dan denk ik het overwegen waard). Voor 2021 is het echter in nevelen gehuld. Twijfelgeval dus.
Fiat 500 E
Gans andere koek is de nuova Fiat 500 E. Compleet nieuw ontwikkeld, een aardig rappe elektrische mini stadsauto pur sang en vooral ook met stip genoteerd om zijn pretfactor en karakter. Niet de meest veelzijdige auto die je kunt bedenken. Al kom je in en om de stad een eind met een praktijkrange van 200 tot 250 kilometer.
Drie troefkaarten: extreem handig in verkeer, leuk en nog eens leuk. Vooralsnog moet je er wel 28 mille en meer voor aftikken, maar er komt ook een eenvoudiger en minder potente versie voor een mille of 24. Je moet er natuurlijk van houden, maar als je zakelijk of privé vlot door de stad wilt zoeven… snoepje.
Volkswagen ID.4
Volkswagen heeft zich met de ID.3 in een enorme klap hoog in de verkoopstatistieken van elektrische auto’s genesteld. Er zijn er in no time maar liefst tienduizend geregistreerd. Daar komen er in 2020 nog een paarduizend bij nu de grotere en nagelnieuwe ID.4 is gelanceerd.
Ik durf er trouwens een weddenschap op af te sluiten dat er bij de import in Leusden vast voor begin 2021 een bos auto’s is geregistreerd, zodat je via die omweg toch nog aan de verhoging van de bijtelling (acht naar twaalf procent) kunt ontsnappen.
Hoe dan ook: precies die ID.4 lokte me naar Leusden toen er vanuit de fabriek een testexemplaar voor me beschikbaar was. Laat ik maar met de deur in huis vallen: wie op zoek is naar een wat grotere en vooral ook veelzijdiger zaken-EV moet de Volkswagen zeker op de lijst zetten. Met stip genoteerd, wat mij betreft…
Je ziet dat het een meer volwassen auto is dan zijn toch al niet te krappe kleine broer. Volkswagen noemt het een SUV-ontwerp, maar wat mij betreft gaat hun fantasie een tikje met ze op de loop.
Toegegeven: hij is inderdaad wat hoger van bouw. Wat hier vooral een slok op een borrel scheelt is een decimeter of drie extra lengte.Met zijn bijna vier meter zestig stap je in een verbluffend groot en ruim interieur. Achter-passagiers kunnen riant zitten. Sterker nog: alsof het een ‘klassieke’ limo van een meter of vijf is. Daarachter heb je dan nog een bagageruimte van stationwagenformaat.
Nu ik het toch over praktische bruikbaarheid heb: de ID.4 is leverbaar met al dan niet automatisch uitklappende trekhaak. Daar mag dan een aanhanggewicht van duizend kilogram aan worden gehangen. Meer dan zat voor een trailer. Of je vouwwagen.
Stap omhoog
Bij de launch van de iD.3 afgelopen zomer noteerde ik dat het basisconcept prima is, maar de uitvoering helaas nogal wat te wensen overlaat. Kennelijk zijn de ontwikkelings- en marketingmannen in Wolfsburg opgeschrokken, want de ID.4 maakt zijn image als businessclass EV meer waar.
Om te beginnen is de hoogst irritante – nee pijnlijke – collectie elektronicaproblemen opgelost. ID.4 zit vol met geavanceerde snufjes en – verdomd – ze werken nu ook allemaal. Van de voice control, via de geavanceerde navigatie tot de augmented reality projectie op de voorruit.
Die lijkt handige aanwijzing op de weg voor je te projecteren. Denk aan een afstandsindicatie in de vorm van een groene, oranje of rode streep achter je voorganger. Aanwijzingen voor afslagen en een koersindicatie ver vooruit waarmee je veilig kunt invoegen. Super voor de liefhebbers van hightech!
Daarbij komt dat de kwaliteit van afwerking een sprongetje heeft gemaakt. Hij steekt ‘strakker in zijn vel’ en biedt meer zacht aanvoelende materialen, een hoogwaardiger design en uitstekende stoelen mét massage.
Humoristisch detail is wat mij betreft de als ‘diervriendelijk leder’ aangeprezen bekleding. Lees: bedrieglijk echt ogend kunstleer. Nou ja, op zich niks mis mee.
Belangrijker is het net als bij een Recaro in lengte instelbare zitvlak. Ideale steun onder je bovenbenen.De zitpositie is ietsjes verhoogd en je uitzicht op het digitale meterpaneeltje klopt optimaal. Dat beweegt met de stuurkolom mee. Alle andere informatie vind je op een jumboformaat centraal beeldscherm. Handig detail: in de ‘wegenkaart’ modus zie je waar laadpunten zijn, maar ook hoe snel je daar kunt laden.
Geinig om te weten
Dat is handige informatie, want de eerste edities van de ID.4 worden met een dikke 77 kWh accu onder de vloer geleverd. In theorie geeft die hem een range van 520 kilometer (WLTP-test) en in de werkelijke wereld kwam ik er zo’n 360 kilometer ver mee. Goed te doen in de praktijk.
Aan een gewone 11 kW lader ben je een nachtje zoet om hem vol te ‘tanken’, snelladen zal een kwartier of drie vragen. Helaas biedt de Volkswagen geen opgeschoefde mogelijkheden aan een hypersnellader.
Onder de vloer gaat een opgerekte versie van het MEB ‘modulaire bouwblokken platform’ schuil. In essentie dezelfde die miljoenen elektrische auto’s van VW, Seat, Skoda en Audi mee gaan krijgen. Er komt trouwens ook een GTX-versie met twee motoren, maar ach… ook in de normale uitvoering neemt de ID.4 flinke stappen.
De achterwielen worden dan aangedreven met 204 pk en een kloeke 310 Nm trekkracht. Dat biedt niet alleen pittige prestaties, maar die zogenoemde ‘standaardaandrijving’ geeft hem ondanks een behóórlijk fors gewicht toch een redelijk dynamisch karakter. Zonder dat het oncomfortabel wordt.
De bediening van het geheel is prima geregeld. In rijstand ‘B’ hoef je eigenlijk bijna niet echt te remmen, de auto doet het meeste werk. Ook als je bijvoorbeeld een rotonde nadert, want dan helpt de slimme rijtechniek. Je hoeft alleen te sturen en de boel in de gaten te houden.
Als gebruikelijk start Volkswagen met dik uitgeruste versies. Lees: prijzen vanaf 47 mille. Begin volgend jaar komt er meer gangbare ID.4-s met prijzen die ergens tegen de 40 mille starten. Maar dan wel met een doorsnee accupack van 52 kWh. Reken op een praktijk actieradius van pakweg 250 kilometer.
Volkswagen ID.4 1st Edition 77 kWh* | |
---|---|
Motor: | Permanent magnet synchroon, elektrisch |
Power: | 204 pk, 310 Nm |
Prestaties: | 160 km per uur (begr.), 0-100 in 8,5 sec. |
Testverbruik: | 21,5 kWh/100 km (praktijkrange 364 km) |
Prijs: | Eerste gelimiteerde editie vanaf 47.290 euro |
Tekst: Rob van Ginneken
Foto’s: RvGP
Tip! Wil jij minder administratie, minder gedoe en veel opties met je zakelijke auto? Bekijk dan alle opties voor een tankpas.