Het is altijd de moeite waard om aan het eind van het jaar eens langs de diverse showrooms te rijden om naar zakelijke auto’s te kijken. Dealers willen graag hun verkopen nog wat oppoetsen en hun showrooms leegmaken voor het nieuwe modeljaar. Voor lease-auto’s geldt dit minder omdat de berijder bijna nooit de leverancier kan uitkiezen. Maar als u de auto op de zaak zet -en dus te maken krijgt met fiscale bijtelling- of de auto in privé zakelijk gebruikt, loont dit shoppen zeker de moeite.
Kleine auto: kopen in 2014
Volgens de laatste stand van zaken (medio november 2014) is het de moeite nog in 2014 een kleine A-segment auto op naam te laten zetten. Het A-segment bestaat uit kleine auto’s die uitermate geschikt zijn als zakelijke auto in de stad of de regio. Veel jonge werknemers rijden graag zo’n auto van de zaak omdat ze liever in de stad wonen en daar is een kleine auto handiger. En sinds de maandelijkse bijtelling van de auto ook op het salarisstrookje staat, willen steeds meer zakelijke rijders een auto in het laagst mogelijke tarief. Deze kleine auto’s worden meestal op benzine gereden, maar diesels zijn ook volop verkrijgbaar. Het betreft modellen als de VW Up, Peugeot 108 of Toyota Aygo.
Door veranderingen van de regels kunnen deze auto’s in 2015 tot wel €1000,- duurder worden. Een reden extra om deze auto’s nog in 2014 op naam te hebben, (niet een bestelling of koopcontract telt, maar koper, kenteken en auto moeten administratief zijn gekoppeld) is de restwaarde. Wie nu voor 10 mille een auto koopt die over een paar weken 1000 euro duurder is, heeft een hogere restwaarde en dus lagere afschrijving. De autohandel heeft nog voldoende van deze A-segment auto’s op voorraad, maar het op naam zetten duurt een paar werkdagen, dus haast is geboden.
B en C modellen: wachten tot 2015
Een tweede te verwachten prijs-effect van de politieke besluiten wordt begin 2015 duidelijk. Allereerst wordt het prijsverschil tussen bijvoorbeeld een VW Up en VW Polo kleiner omdat het kleinste model volgend jaar duurder wordt. En als de verkopen van het A-segment inzakken, zullen de net daarboven liggende modellen (B en C) aantrekkelijker geprijsd worden. Het betreft hier auto’s als VW Polo, Renault Clio, Kia Rio en in het C-segment de VW Golf, Hyundai i30 of de Ford Focus.
Middensegment: rekenen!
In het B en C segment zullen modellen verschuiven van 14 naar 20 procent bijtelling en andersom. Dit heeft te maken met de nieuwe uitstoot-regels die de regering heeft vastgesteld. Een auto in het 14-procent regime mocht in 2014 een uitstoot tot en met 88 gram/km hebben. Dat wordt in 2015 iets scherper: tot en met 82 gram/km. Peanuts, maar het kan nét het verschil betekenen tussen het ene of het andere model. Het geschuif met grammetjes per kilometer uitstoot zal minder gevolgen hebben voor auto’s in de middenklasse (Ford Mondeo), de executive-klasse (Volvo V70) en zelfs de luxe klasse. Ze vallen over het algemeen ruim binnen de kaders van respectievelijk 14- of 20 procent bijtelling.
Topsegment buiten schot
Zeer luxe auto’s die in een hybride uitvoering (deels benzine/diesel- en deels elektromotor) verkrijgbaar zijn, blijven buiten schot. Zelfs extreem luxe auto’s als Mercedes S-klasse of Porsche Panamera in de eco-uitvoering blijven namelijk ruim onder de 82 g/km norm en blijven dus in de 14 procent regeling. Veertien procent over ruim een ton aanschafprijs is natuurlijk altijd nog veel geld, maar de berijders in deze prijsklasse vinden de groene uitstraling (én de kick van de enorme acceleratiekracht door de elektrische motoren) zwaarder wegen.
Elektrische blijft zeer aantrekkelijk
Het enige segment dat onaangetast blijft in de overgang van 2014 naar 2015 is dat van de plug-in hybrides (PHEV en REV) en vol-elektrische (FEV) auto’s die tussen de 0 en 7 gr/km uitstoot hebben. Deze auto’s, zoals de Opel Ampera of de populaire Mitsubishi Outlander en de BMW i3 zorgen voor een fiscale bijtelling van slechts 4 procent per jaar op het belastbaar inkomen. Voor ondernemers is interessant dat er steeds meer (vol)elektrische bestelauto’s op de markt verschijnen (Renault Kangoo ZE of Mercedes-Benz Vito E-Cell). Duurder in aanschaf, maar bijzonder lage exploitatiekosten én een positieve milieuboodschap van het bedrijf.
Huiswerk doen
Er wordt veel gemopperd op de verbruikscijfers die de autofabrikanten opgeven en het verbruik dat in de praktijk werkelijk wordt gehaald. Bij het vaststellen van de fiscale bijtelling zijn de fabrieksopgaven over de uitstoot (en dus niet verbruik) bepalend. Het is dus even goed zoeken naar de officiële fabrieksopgaven van de diverse merken en modellen om te beslissen of u nog dit jaar profiteert of beter pas volgend jaar een nieuwe auto op de zaak kunt aanschaffen. Uiteraard kan uw dealer of leasebedrijf u hier adviseren.