Het zal duidelijk zijn dat het wel iéts kostbaarder is dan pakweg een nieuwe accu voor je smartphone of laptop. Ingewikkeld is het echter niet. Volgens de Duitse projectmanager – ik sprak hem in het testcentrum In Garching – was de i3 altijd al op een accuwissel voorbereid en duurt dat daarom maar een paar uur. Gewoon bij de dealer. Hij is wel krachtiger, maar niet groter. Een iets minder prettig detail: het battery pack zelf komt op zeven mille.
Roest niet
Kansloos? Misschien valt dat mee, want je brengt de auto op de nieuwste stand van de techniek en een i3 heeft een zeer lang leven. Hij is namelijk uit koolstofvezel en gecoat lichtmetaal opgetrokken. Roest is geen item.
Batterij wisselen wordt zodoende een nieuwe ontwikkeling in deze tak van sport binnen het zakelijk rijden. Het wordt trouwens boeiend om te zien hoe een ‘onderhoudsbeurt’ met anderhalf uur werk en zeven duizend euro aan onderdelen er bij je belastingaangifte ingaat. Even slikken voor de fiscus!
Maar goed, het ligt natuurlijk iets meer voor de hand om gewoon een nieuwe i3 te kopen en het goede nieuws is dan dat die nauwelijks meer kost. Om precies te zijn 1.200 euro (ruim 36 mille). Tijdens eerste testritten in de regio München merkte ik dat er in rijeigenschappen geen noemenswaardig verschil is. Hij weegt weliswaar 40 kilo meer, maar aan de prestaties is daar weinig van te merken.
Hamvraag
Daarmee kom je dus aan de hamvraag: is de stap vooruit echt wel zo groot? Tijdens een lange rit in Zuid-Duitsland reed ik daarom snaaks eerst even een verkeerde richting op om ook wat Autobahn-kilometers te klokken. Daar houdt zo’n E-auto niet van. Daarna volgde een flinke route over provinciale wegen en door stadjes in de regio, om uiteindelijk bij BMW Welt in München uit te komen.
Eerste conclusie: de i3 heeft een theoretische range van zo’n 300 kilometer, maar in de praktijk zal dat ergens tussen de 200 en 230 kilometer uitkomen. Geven ze ook zelf toe. Met airco en andere ‘verbruikers’ aan én een redelijke vlotte rijstijl – onderweg nog een keer geflitst zelfs – kwam ik net tussen die waardes uit. In extreem koude winters zal dat nog iets afnemen, weet de projectleider, maar dat geldt voor elke elektrische auto. De nieuwe i3 is er hoe dan ook een veel praktischer auto mee geworden.
En dit is volgend ontwikkelingstechnicus Peter Lampe nog lang niet het eindpunt. Tussen nu en 2020 wordt de range in twee stappen verder verbeterd. De actieradius zal uiteindelijk nog eens verdubbelen. Vier-, vijfhonderd kilometer… dan heb je een auto die echt ook voor de veelrijders inzetbaar is. Hopelijk worden de accupacks tegen die tijd ook steeds goedkoper, want het is een kostbare hobby om telkens batterijen te verversen.
Nou ja, je begrijpt wat ik bedoel…