Wat is de invloed op inkomstenbelasting en btw?

Je rijdt een auto voor je bedrijf. Maar zet je die op naam van de zaak, of geef je hem op als privéauto? De keuze heeft gevolgen voor de inkomstenbelasting en de btw. Hieronder lees je er meer over.

Inhoudsopgave

Maak kennis met de vernieuwde versie van deze zeer populaire bestelbus. 3 modellen en zelfs met ChatGPT integratie. Bekijk #1 bestelbus

Inkomstenbelasting

Je rijdt een auto van de zaak als je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, je hem voor de zaak gebruikt en er jaarlijks niet meer dan 500 kilometer privé mee rijdt. Wanneer je wel meer dan 500 kilometer privé rijdt, mag je zelf bepalen of je de auto als privé opgeeft of op de zaak zet. Rijd je minder, dan ben je verplicht om hem als auto van de zaak op te geven.

Autokosten aftrekken

Is je auto van de zaak, dan kun je alle kosten aftrekken van de winst. Denk aan onderhoud, parkeren, autoverzekering en wegenbelasting. Koop je de auto speciaal voor het bedrijf, dan kun je ook het aankoopbedrag aftrekken van je winst. Het gaat hier dan om de nieuwwaarde. Kies je ervoor je privéauto voor de zaak te gebruiken, dan kun je het aankoopbedrag niet meer aftrekken. Je mag het bedrag dat je bedrijf betaalt voor de overname van de auto dan wel over een aantal jaren afschrijven. Hierbij geldt dan de dagwaarde van de auto.

Leaseauto niet altijd op balans

Als je voor je bedrijf een auto leaset, hoef je de waarde niet altijd op de balans te zetten. Bij operational lease huur je de auto als het ware; deze behoort dan niet tot het vermogen van je bedrijf. Je hoeft de waarde van de auto bij operational lease dus niet op de balans te zetten. Kies je voor financial lease, dan ben je zelf verantwoordelijk voor de financiële risico’s. In dat geval behoort de auto wel tot het vermogen van je bedrijf, en moet je hem dus wel op de balans zetten.

Bijtelling voor privégebruik

Gebruik je de auto ook privé, en wel meer dan 500 kilometer per jaar? Dan moet je bijtelling betalen. De hoogte van dat bedrag is afhankelijk van de waarde, de hoeveelheid CO2-uitstoot en wanneer je hem voor het eerst hebt gebruikt. Meestal is de bijtelling 22% van de cataloguswaarde. Bij auto’s die geen CO2 uitstoten geldt vaak 4% en voor auto’s die ouder dan 15 jaar zijn 35%. Je betaalt nooit meer aan bijtelling dan de auto kost.

Privé of zakelijk voor de btw

Je kunt ook voor de btw kiezen of je je auto zakelijk of privé houdt. Dit staat los van de keuze voor de inkomstenbelasting (IB). Ook als je auto voor de IB (verplicht) van de zaak is, kun je besluiten de auto voor de btw privé te houden. Je auto is voor de btw zakelijk als je de btw op de aankoop van de auto aftrekt. Koop je een tweedehands auto, dan wordt er meestal geen btw gerekend en kun je deze dus ook niet aftrekken. Kies je ervoor de btw op de aankoop van je auto niet af te trekken, ook al is dat wel mogelijk, dan is de auto voor de btw privé.

Btw op autokosten

Zet je de auto op de zaak, dan mag je de btw aftrekken op kosten voor onderhoud, gebruik en reparatie. Kies je ervoor de auto privé te houden, dan moet je de btw-aftrek aan het eind van het jaar corrigeren. Je moet dan btw betalen. Hoeveel hangt ervan af of je een sluitende rittenregistratie bijhoudt of niet. Houd er rekening mee dat woon-werkverkeer voor de btw als privé-kilometers geldt.

Als er diensten of goederen die jij aanbiedt zijn vrijgesteld van btw, moet je hier rekening mee houden bij de btw-aftrek. Stel, 20% van de omzet is vrijgesteld van btw. Dan mag je maar 80 procent van de btw op de autokosten aftrekken. Behalve als je de auto alleen gebruikt voor diensten of goederen waarvoor wel btw geldt, en je dit kunt aantonen. In dat geval mag je wel 100 procent van de btw van de autokosten aftrekken. Bereken aan het eind van het jaar of de verhouding klopt. Is dit niet het geval, dan moet je de btw-aangifte aanpassen.

Op zoek naar een nieuwe bestelbus? Zoek niet verder want de vernieuwde VW Crafter is uit! Bekijk alle opties en prijzen

Lees ook…
Benieuwd naar de actuele tarieven van autobelastingen? In dit artikel lees je alles over kosten, kortingen en toeslagen voor 2025 en verder. Of je auto…
Betaald parkeren is een van de grootste ergernissen van automobilisten. Gelukkig maken parkeerapps het proces eenvoudiger en soms zelfs goedkoper. We…
Zakelijk rijden in 2024? Dan kan je niet om de vraag heen of het nu de tijd is om de switch naar elektrisch te maken. Want na dit jaar gaat er veel…
De kosten van bedrijfsauto’s rijzen de pan uit, terwijl deelmobiliteit snel in populariteit groeit. Veruit de meeste Nederlandse ondernemers overwegen…
De stijgende kosten van brandstof en onderhoud maken het steeds duurder om zakelijke kilometers te rijden. Daarom wordt de belastingvrije…
Een auto kost geld. Niet alleen als erin gereden wordt, ook als hij stilstaat. Mogen parkeerkosten onbelast worden vergoed? Of zijn deze kosten…