Het zal voor ondernemers geen nieuws zijn dat de Belastingdienst de touwtjes rond bijtelling, BPM en motorrijtuigenbelasting vanaf begin dit jaar stevig heeft aangetrokken. Zelfs het rijden met een deels elektrische plug-in hybride auto is daardoor een stuk onaantrekkelijker geworden. Volledig elektrisch is de komende jaren vanuit zakelijk oogpunt het interessantst.

Inhoudsopgave

Maak kennis met de vernieuwde versie van deze zeer populaire bestelbus. 3 modellen en zelfs met ChatGPT integratie. Bekijk #1 bestelbus

Zowel milieutechnisch als voor de rijder met de zakelijke bril op de neus is de volledig elektrisch rijdende auto voor de komende jaren het meest aantrekkelijk. Het is de enige categorie die nog écht flink wordt gestimuleerd. Niet alleen belastingtechnisch, maar vaak ook met stedelijke en regionale subsidies. Zo starten de catalogusprijzen voor de 30 kWh-versie van de Nissan Leaf bij ruim 35 mille en wanneer je kiest voor leasen van de accu bij ruim 29 mille. Check echter zeker de subsidies voor jouw specifieke locatie. Ze kunnen flink oplopen.

Elektrische auto’s hebben nul uitlaatgasemissie en vallen daarom in de meest gunstige 4-procentbijtellingscategorie. In het geval van de Leaf 30 kWh heb je het dan over netto rond de vijf tientjes per maand! Voor de zakelijke rijder aantrekkelijk in de privé te betalen belasting dus, maar ook het bedrijf ziet pluspnten voor de autokosten. Zo heft de fiscus geen motorrijtuigenbelasting – over meerdere jaren gerekend een mooi bedrag – en wordt bij aanschaf geen BPM berekend.

Veranderde verhoudingen
Het is duidelijk hét type auto dat de overheid de komende jaren zal blijven ondersteunen met fiscale kortingen. Waarom? Simpel: als ‘we’ de Europese CO2-doelstellingen voor de lange termijn willen halen, kan dat feitelijk alleen lukken als een zeer groot deel van de personenautovloot niets uitstoot. Nul. Nada.

Lees: elektrisch rijden of overschakelen op waterstofgas. Dat zal niet in één klap lukken, dus om dat te realiseren zal die omslag nú moeten beginnen. Een aantal merken heeft die toekomst met veranderde verhoudingen in beeld en neemt het voortouw. Zo is de Leaf intussen mondiaal de meest verkochte elektrische auto.

E-vier
Nu komt dus de uitdaging om een breder zakelijk en daarna ook privé koperspubliek aan de alternatieve ‘brandstof’-stroom te binden. In ons land speelt de importeur de troefkaart van ‘E-vier’. Dat staat voor de 4-procentbijtelling, maar ook voor vier jaar gratis snelladen Fastned, vier jaar gratis onderhoud en (verdeeld over diezelfde vier jaar) in totaal twaalf weken een vakantieauto bij Hertz. De rijder krijgt een soort ‘knipkaart’ die je dus ook in tientallen weekends, bij zakelijke trips of op losse dagen kunt besteden.

Op zoek naar een nieuwe bestelbus? Zoek niet verder want de vernieuwde VW Crafter is uit! Bekijk alle opties en prijzen

Lees ook…
Voor werknemers is een auto van de zaak een gewilde secundaire arbeidsvoorwaarde. Voor werkgevers kan het juist een kostenpost zijn met extra…
Een auto kost geld. Niet alleen als erin gereden wordt, ook als hij stilstaat. Mogen parkeerkosten onbelast worden vergoed? Of zijn deze kosten…
ADVERTORIAL: Leusden, 4 oktober 2024 – Met de vernieuwde Crafter gaan ondernemers nu nog slimmer, efficiënter en veiliger aan de slag. Alle modellen…
Ben je op zoek naar een slimme, betaalbare én stijlvolle manier om zakelijk te rijden? Ontdek de voordelen van een youngtimer. Deze zakelijke auto’s…
Ben je het zat om elke dag in de file te staan en hoge parkeerkosten te betalen? Overweeg dan eens een motor op de zaak. Het is niet alleen een snel en…
Wil je de bijtelling voorkomen? Dan moet je kunnen aantonen dat je in een kalenderjaar niet meer dan 500 privékilometers hebt gereden. Een sluitende…