Trendwatchers, futurologen, analisten, strategen, voorspellers, je hebt ze in alle soorten en maten. Maar wat schieten we er nu helemaal mee op?
Allereerst, het moeilijkst te voorspellen is het menselijk gedrag. Technologie is erg makkelijk te voorspellen, maar hoe de mens of de maatschappij daarmee omgaat is aanzienlijk moeilijker.
Klaar met het papierwerk van declaraties elke maand? En wil je altijd verzekerd zijn van volledige btw-teruggave? Ontdek het gemak van deze slimme betaalkaart voor jou en je medewerkers. Vraag nu gratis demo aan.
Slimme robots?
Neem AI, ook wel artificial intelligence genoemd. De eerste “zomer” van AI was in de jaren 50, de tweede “zomer” was in de jaren 80 en nu lijkt het de derde zomer te zijn. Al in de jaren 60 werd gespeculeerd op het feit dat het maximaal 10 jaar zou duren voordat er een machine, een robot, zou komen die slimmer zou zijn dan de mens. Welnu, we zijn nog steeds zelfs niet in de buurt van begrijpen hoe de menselijke hersenen werken, laat staan dat er binnen afzienbare tijd een slimmere robot komt.
Trendwatchers zitten er vaak naast, maar het zijn wel vaak vermakelijke lezingen die ze geven. Goed inzicht geven in de toekomst vereist veel werk en veel ervaring met verandering en innovatie. En vaak zijn die trendwatchers bureau-geleerden die geen of weinig ervaring hebben met bleeding edge technologieën en hoe de maatschappij daarop gaat reageren.
Trendmakers doen het
Trendmakers is een heel ander slag mensen, dat zijn de doeners. Dat zijn de veranderaars, de ondernemers die met vallen en opstaan de trend maken en die niet “watchen”, maar die “doen”.
Steve Jobs was een trendmaker, en wel van een zodanig superniveau dat er geen trendwatcher was die begreep wat Steve deed. Dat irriteerde Steve, want die wist precies waar hij heen ging. Niemand die het zag.
Steve Jobs maakte iets waar de wereld op zat te wachten zonder dat ze dat zelf wisten. Wow, dat is pas cool.
Trendmakers zijn ondernemers die met behulp van hun bedrijf, hun uitvinding, hun uiterlijk, hun gedrag, de trend bepalen. Dat wordt vervolgens dan weer gezien door de “watchers” die er over gaan vertellen.
Maar de makers, die hebben het al gezien voordat de zogenaamde watchers er zelfs maar erg in hebben.
Voorbeelden
Een paar voorbeelden; de invoering van AI begon begin jaren 80, virtual reality zag er in de jaren 90 uit zoals nu (met de prachtige VR bril), Internet of Things is geboren eind jaren 90, shopping on demand en video on demand begin van deze eeuw, sinds ongeveer 2007 is het laten staan van baarden weer in de mode, kaal scheren begon hip te worden rond 2001, managementboeken met plaatjes werden 2006/2007 populair en waren “not-done” daarvoor.
De makers zetten een trend en hebben daar lol in. Hoe die trend aanslaat in de maatschappij is niet altijd in te schatten. Maar hoe dan ook, de trendmakers zijn interessant, de trendwatchers amusant.
De trend van 2025: Een slimme betaalkaart voor jou en je medewerkers, waardoor je nooit meer declaraties hoeft te verwerken. Vraag nu gratis demo aan.