Column Leen Zevenbergen

Het lijkt wel of er elke dag een nieuwe trendwatcher geboren wordt. Weer iemand erbij die 1 pagina of 1 boek voor ligt op de rest. Iedereen lijkt te weten wat er in de toekomst te gebeuren staat. Terwijl dat, voor de goede kijker, toch wel erg makkelijk is.

Inhoudsopgave

Rijd jij als DGA in een zakelijke auto? Voorkom onverwachte belastingaanslagen en maak slimme keuzes. Download nu het gratis whitepaper!

Trendwatchers, futurologen, analisten, strategen, voorspellers, je hebt ze in alle soorten en maten. Maar wat schieten we er nu helemaal mee op?

Allereerst, het moeilijkst te voorspellen is het menselijk gedrag. Technologie is erg makkelijk te voorspellen, maar hoe de mens of de maatschappij daarmee omgaat is aanzienlijk moeilijker.

Klaar met het papierwerk van declaraties elke maand? En wil je altijd verzekerd zijn van volledige btw-teruggave? Ontdek het gemak van deze slimme betaalkaart voor jou en je medewerkers. Vraag nu gratis demo aan.

Slimme robots?

Neem AI, ook wel artificial intelligence genoemd. De eerste “zomer” van AI was in de jaren 50, de tweede “zomer” was in de jaren 80 en nu lijkt het de derde zomer te zijn. Al in de jaren 60 werd gespeculeerd op het feit dat het maximaal 10 jaar zou duren voordat er een machine, een robot, zou komen die slimmer zou zijn dan de mens. Welnu, we zijn nog steeds zelfs niet in de buurt van begrijpen hoe de menselijke hersenen werken, laat staan dat er binnen afzienbare tijd een slimmere robot komt.

Trendwatchers zitten er vaak naast, maar het zijn wel vaak vermakelijke lezingen die ze geven. Goed inzicht geven in de toekomst vereist veel werk en veel ervaring met verandering en innovatie. En vaak zijn die trendwatchers bureau-geleerden die geen of weinig ervaring hebben met bleeding edge technologieën en hoe de maatschappij daarop gaat reageren.

Trendmakers doen het

Trendmakers is een heel ander slag mensen, dat zijn de doeners. Dat zijn de veranderaars, de ondernemers die met vallen en opstaan de trend maken en die niet “watchen”, maar die “doen”.

Steve Jobs was een trendmaker, en wel van een zodanig superniveau dat er geen trendwatcher was die begreep wat Steve deed. Dat irriteerde Steve, want die wist precies waar hij heen ging. Niemand die het zag.

Steve Jobs maakte iets waar de wereld op zat te wachten zonder dat ze dat zelf wisten. Wow, dat is pas cool.

Trendmakers zijn ondernemers die met behulp van hun bedrijf, hun uitvinding, hun uiterlijk, hun gedrag, de trend bepalen. Dat wordt vervolgens dan weer gezien door de “watchers” die er over gaan vertellen.

Maar de makers, die hebben het al gezien voordat de zogenaamde watchers er zelfs maar erg in hebben.

Voorbeelden

Een paar voorbeelden; de invoering van AI begon begin jaren 80, virtual reality zag er in de jaren 90 uit zoals nu (met de prachtige VR bril), Internet of Things is geboren eind jaren 90, shopping on demand en video on demand begin van deze eeuw, sinds ongeveer 2007 is het laten staan van baarden weer in de mode, kaal scheren begon hip te worden rond 2001, managementboeken met plaatjes werden 2006/2007 populair en waren “not-done” daarvoor.

De makers zetten een trend en hebben daar lol in. Hoe die trend aanslaat in de maatschappij is niet altijd in te schatten. Maar hoe dan ook, de trendmakers zijn interessant, de trendwatchers amusant.

De trend van 2025: Een slimme betaalkaart voor jou en je medewerkers, waardoor je nooit meer declaraties hoeft te verwerken. Vraag nu gratis demo aan.

Lees ook…
Wil je de bijtelling voorkomen? Dan moet je kunnen aantonen dat je in een kalenderjaar niet meer dan 500 privékilometers hebt gereden. Een sluitende…
Rijd je zakelijk een auto of overweeg je dat? Of je nu kiest voor een auto van de zaak of je privéauto zakelijk inzet: elke keuze heeft fiscale…
De vraag of je als ondernemer moet overstappen naar elektrisch rijden wordt steeds relevanter. Met alle veranderende fiscale voordelen en nieuwe…
Rijd jij of een werknemer in een auto van de zaak? Dan moet je rekening houden met de fiscale bijtelling voor privégebruik. Wil je die bijtelling…
Betaald parkeren is een van de grootste ergernissen van automobilisten. Gelukkig maken parkeer-apps het proces eenvoudiger en soms zelfs goedkoper. Wat…
Ben je op zoek naar een slimme, betaalbare én stijlvolle manier om zakelijk te rijden? Ontdek de voordelen van een youngtimer. Deze zakelijke auto’s…