Een verkeersongeval kan een hoop schade opleveren. Training kan een hoop ellende voorkomen. Wist u dat een verkeersveiligheidstraining onder de scholingsaftrek valt?

Inhoudsopgave

Voornaamste kosten verkeersongeval

Bij IBM besparen ze vanaf 2003 zo’n 600.000 euro op de kosten van het wagenpark. Niet omdat ze minder auto’s hebben rondrijden, maar omdat er minder schades worden verreden. Alle 3000 leaserijders zijn verplicht op cursus geweest. Dat levert al snel 40 procent minder deuken en blutsen op. Goed nieuws daarbij: wat IBM kan, kunt u ook!

De voornaamste kosten die een verkeersongeval met zich meebrengt:

  • Kosten vervangend vervoer;
  • Kosten eigen risico;
  • Kosten van arbeidsverlies (goederen te laat?);
  • Kosten van ziekte door ongeval;
  • Stijging van verzekeringspremies;
  • Verloren tijd…

Doe aan schadepreventie

Uzelf trainen in bovengenoemde onderdelen is de voornaamste remedie tegen de hoge schadelast. IBM, maar ook andere grootheden, sturen hun leaserijders op een eendaagse cursus. Er zijn verschillende aanbieders in de markt. Zoals Verkeersveiligheids Centrum Rozendom (www.vvcr.nl) die met meerdere vestigingen in het land vele veiligheidstrainingen verzorgt. Ook Prodrive Trainingen (www.prodrive-training.nl) doet aan schadepreventie.

De kosten variëren sterk en is afhankelijk voor welk ‘pakket’ er wordt gekozen. Maar vanaf zo’n €150,- per persoon krijgt u doorgaans al lessen die zich concentreren op de meest elementaire zaken.

Scholingsaftrek tegen schades

Scholing aan uzelf of aan uw medewerkers wordt fiscaal beloond door middel van de zogenaamde scholingsaftrek. Ook verkeersveiligheidstrainingen vallen hier in principe onder. Informeer altijd eerst bij de aanbieder van de trainingen of bij de belastingdienst. Deze extra aftrek (sowieso kunt u de scholingskosten al aftrekken) bedraagt:

  • 40% van de kosten mits en voor zover de totale uitgaven niet hoger zijn dan € 31.000 (in 2002: € 30.000);
  • Dan wel 20% van de kosten voor zover de totale uitgaven hoger zijn dan € 31.000 (in 2002: € 30.000) maar niet hoger dan € 129.000 (in 2002: € 124.000), en
  • 40% extra als het om scholingskosten gaat van personen die ouder zijn dan 40 jaar. De aftrek kan in totaal niet meer dan € 2.470.000 (in 2002: € 2.390.000) bedragen;
  • 20% extra als het om lagergeschoolden gaat, gericht op het opstartkwalificatie-niveau brengen van in onderneming werkzame personen.

Rekenvoorbeeld

Koeriersbedrijf met 40 werknemers volgen een autoveiligheidstraining, waarvan 10 personen ouder zijn dan 40 jaar en 5 laaggeschoolden, beginnende chauffeurs onder de 40 jaar:

40 personen x 140,- euro (kosten training) € 5.600,-
minus 40% scholingsaftrek € 2.240,-
minus voor 10 personen (ouder dan 40 jaar)
extra 40% aftrek
€ 560,-
minus voor 5 personen (laaggeschoolden, beginnend)
extra 20% aftrek
€ 140,-
Werkelijke kosten € 2.260,-
Lees ook…
De maximale onbelaste reiskostenvergoeding is in 2023 verhoogd van € 0,19 naar € 0,21 per kilometer. Deze vergoeding blijft in ieder geval tot en…
Een elektrische auto van de zaak. Dat klinkt vaak ideaal, maar rijden is en blijft niet gratis. De overheid vindt het prima als jij privé ook gebruik…
Een auto zakelijk aanschaffen klinkt erg aantrekkelijk en kan soms ook zeker voordelig uitpakken. Maar in andere gevallen kun je juist beter zakelijke…
Genoeg van al die files? Vermijden is steeds moeilijker, maar met wat handig plannen kun je een hoop ellende voorkomen. Lees hier wat de beste tijden…
Iedere eigenaar van een zakelijke of auto in privé betaalt wegenbelasting, ofwel motorrijtuigenbelasting (MRB). Deze wegenbelasting wordt regelmatig…
Betaald parkeren, het is met stip ergernis nummer één van de automobilist. Maak je leven aangenamer en soms zelfs goedkoper: zet een parkeer-app op…