Digitaal loket
U doet de aanvraag op de site van de RDW, dat daarvoor een zogeheten digitaal loket heeft ingericht. Naast de aanvraag voor een vervangend kentekenbewijs, kunt u daar overigens ook een keuringsafspraak maken of voertuiggevens bekijken.
Niet meer via postkantoor
Op het postkantoor liggen er al heel lang geen aanvraagformulieren voor een vervangend kentekenbewijs meer, vooral vanwege de populariteit van de aanvragen via internet.
Sneller in huis
Het voordeel van een aanvraag via internet is vooral dat u het kunt doen op een moment dat het u het beste uitkomt. Bovendien wordt het nieuwe document, als u de aanvraag vóór 20.00 uur ‘s avonds doet, de volgende dag al opgestuurd. U heeft het dus sneller binnen.
Niet goedkoper
Voor de kosten maakt het niet uit of u de aanvraag online of schriftelijk doet. De prijs van een nieuw kentekenbewijs is in beide gevallen € 31,00 (tarief per 1 januari 2010).
Alleen betalen via i-Deal
Verder is het goed om te weten dat u bij een aanvraag online alleen kunt betalen via i-Deal. Dus als u niet internetbankiert, zult u alsnog gebruik moeten maken van een aanvraagformulier.
Wanneer kunt u de aanvraag niet online doen?
- Als kenteken en voertuigidentificatienummer nog leesbaar zijn;
- Als de eigenaar of kentekenhouder is overleden;
- Als het bedrijf beëindigd of failliet is;
- Als de eigenaar of kentekenhouder geëmigreerd is.
Welke gegevens heeft u nodig?
Als u de aanvraag via internet doet, zorg dan dat u de volgende gegevens bij de hand heeft:
- Het kenteken;
- Het VIN, ofwel Voertuigidentificatienummer (uw dealer of importeur weet waar u dit kunt vinden);
- Uw burgerservicenummer;
- Benodigdheden voor internetbankieren.
Na de aanvraag
Het nieuwe kentekenbewijs wordt opgestuurd naar het adres waarop het kenteken geregistreerd staat. Overigens: als uw eenmaal de aanvraag hebt ingediend, dan is deze niet meer ongedaan te maken. Ook niet als u een zoekgeraakt kentekenbewijs weer hebt teruggevonden.