Je dacht dat je na het verstrijken van de garantietermijn van producten die je hebt verkocht, tot niks meer verplicht bent? Dan heb je het mis. Een overzicht van de grootste misverstanden over garantie.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Misverstand 1

“Garantietermijn verstreken, dus geen verplichting”
– Je moet de klant altijd helpen een oplossing te vinden. Daarbij is de verwachte levensduur van een product leidend.

Misverstand 2

“Zonder bon geen reclamatie
– Een consument is niet verplicht een kassabon te overleggen wanneer hij met een ondeugdelijk product terugkomt. Wel kun je verlangen dat hij aantoont dat het bij je is gekocht.

Of je kent de klant en doet dan helemaal niet moeilijk.

Misverstand 3

“Maar ík kan mijn schade nergens verhalen”
– Volgens het ‘regresrecht’ kun je jouw leverancier wel degelijk de schadeloosstelling aan de consument doorberekenen.

Misverstand 4

“Eerst repareren, dan vervangen”
– De consument mag kiezen. Alleen als herstel veel goedkoper is, mag je vervanging afwijzen.

Je moet daarbij wel zorgen om de overlast van  een reparatie te beperken, bijvoorbeeld door tijdelijk een leenexemplaar aan te bieden.

Misverstand 5

“Geen rechten tijdens uitverkoop”
– Bij afgeprijsde producten gelden dezelfde wetten en regels. Het kan wel zo zijn dat er minder hoge verwachtingen aan het actieproduct gesteld moeten worden, zoals een kortere levensduur. Dat moet dan wel duidelijk zijn bij de aankoop.

Misverstand 6

“Klachten binnen 48 uur melden”
– De wet schrijft iets anders voor. Na ontdekking van het mankement hebben consumenten twee maanden de tijd om te klagen.

Misverstand 7

“Niet goed? Tegoedbon!”
– Als reparatie of vervanging niet mogelijk is bij een ondeugdelijk product, heeft de klant gewoon recht op teruggaaf van (een deel van) het aankoopbedrag. Je kunt wel een tegoedbon aanbieden, maar die hoeft hij niet te accepteren.

Misverstand 8

“Ik bepaal helemaal zelf de algemene voorwaarden”
– Je moet je aan de wet houden. Het is verboden om alle risico’s uit te sluiten of over te hevelen naar de andere partij.

Tip! Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsverzekering), een boekhouder of belastingadviseur die je helpt met jouw administratie en/of belastingaangiftes, incassobureau inschakelen voor je openstaande facturen, een professionele website laten maken of een gratis tankpas via De Zaak afsluiten.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Prinsjesdag – dit jaar op 19 september – is traditioneel de dag dat het kabinet de begroting presenteert en de verschillende (belasting)plannen uit de…
Prinsjesdag 2023 is achter de rug en het kabinet heeft de Miljoenennota overhandigd en het Belastingplan 2024 gepresenteerd. De redactie van De Zaak…
Consumenten in Nederland kunnen zich beroepen op verschillende wetten en regels als er iets mis is met een afgenomen dienst of product. Maar kun je als…
Om schijnconstructies aan te pakken, is De Wet aanpak schijnconstructies (WAS) in het leven geroepen. Deze wet beschermt werknemers tegen onderbetaling…
Ieder kwartaal is er weer nieuwe regelgeving waarmee zzp’ers en ondernemers te maken krijgen. Per 1 oktober 2023 gaat weer een aantal wetten en…
Je harde werk, je passie, je levenswerk. Wat gebeurt er met je bedrijf als jij er niet meer bent? Je denkt er misschien liever niet aan, maar…