In elk nummer van tijdschrift De Zaak staat een interview met een bijzondere ondernemer. Sommigen zijn al jaren bezig, anderen zijn piepjong. Maar ze zijn allemaal bereid hun ervaringen met u te delen. In deze aflevering: de tips van de bedenker van de Miljonair Fair, Yves Gijrath.

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

Inhoudsopgave

Yves Gijrath

Yves Gijrath organiseert elk jaar de Miljonair Fair en is uitgever van glossy’s als Miljonair en Green.2. In december 2009 verkocht hij de helft van zijn bedrijf Gijrath Media Groep aan een investeerder.

Never follow the crowd “Mensen communiceren altijd met de wind mee. Zo van: als de beurs laag staat, dan gaat het slecht. Hoezo? Dan wordt het juist interessant. Ik ben een aanhanger van het anti-cyclisch denken.”

“Dúrf kansen te pakken, voordat iemand anders het doet. Angst is de slechtste raadgever voor ondernemers. Dat zou u eigenlijk op iedere muur van uw kantoor moeten schrijven.”

“Toen ik in 2000 Miljonair als blad in de markt zette, ben ik door mij volstrekt onbekende mensen voor van alles uitgemaakt. Ik vind dat niet erg, zie dat niet als iets persoonlijks. Ik ben zelden boos, dat vind ik een héle slechte emotie voor een ondernemer. Maak nooit de fout je persoonlijk aangevallen te voelen!”

Kijk vooruit en maak keuzes “De meeste ondernemers pakken pas de brandslang als er brand is. Ze leven op de flow van alledag en denken niet na over de eventuele consequenties daarvan. Ik plan en denk altijd minstens twee jaar vooruit. De wijsheid komt met de jaren. Het is een cliché, maar tegelijkertijd een absolute waarheid.”

“Ondernemen is continu op zoek zijn naar de juiste route, en van te voren incalculeren dat je af en toe pech onderweg zult hebben. Een enkele keer plat op je bek gaan hoort erbij.”

“Succesvol ondernemen in drie dagen kán niet. Je moet er dingen voor opofferen, duidelijke keuzes maken. Je moet afspraken maken met je vrouw, je kinderen, je vriend. Maar: als je die keus eenmaal hebt gemaakt, heb je meer plezier.”

Leer van je fouten “Een succesvolle ondernemer maakt ruimte voor zelfreflectie. Ik praat veel met mezelf, analyseer bijvoorbeeld mijn optredens als ik weer eens op tv ben geweest. Je moet je technieken telkens onder de loep nemen. Net als topsporters, die trainen ook elke dag. Voor ondernemers geldt hetzelfde, op die manier leer je ook je zwakheden te camoufleren.”

“Geloof onvoorwaardelijk in uzelf, maar waak voor zelfoverschatting. Een succesvolle ondernemer is een bruggenbouwer, en dat betekent vooral ook aardig zijn en een ander respecteren.”

Succes zit in kleine dingen “Succes in zaken is voor een deel het logische gevolg van een strategie van uitsluitend die dingen doen die je leuk vindt. Dingen tegen je zin in doen, is nooit goed.”

“Succes heeft bovendien vaak met kleine dingen te maken. Bijvoorbeeld dat je een verkoopgesprek niet begint met een ja/nee-vraag. Nóóit! Je begint met een retorische vraag.”

Terug naar tips voor topondernemers 2009 »

Bovenstaande tips zijn afkomstig uit het interview met Yves Gijrath, dat verscheen in tijdschrift De Zaak, nummer 8, december 2008.

Eerdere nummers van De Zaak vindt u op onze tijdschriftpagina.

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Lees ook…
Hoe kijken stakeholders naar je bedrijf? Welk imago heeft jouw bedrijf? En hoe zorg je ervoor dat alle belangstellenden, zowel binnen als buiten de…
In een tijd waarin werknemers steeds vaker moeite hebben de balans te vinden tussen werk en privé, is het verhogen van de vitaliteit in je bedrijf…
Positionering is een belangrijk aspect van marketing en branding. Het bepaalt hoe een merk, product of organisatie wordt waargenomen in de ogen van de…
Door middel van KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) meet je hoe ver je op weg bent om een bepaald doel te bereiken. Dat doel kan van alles zijn….
Wetenschappelijke studies tonen aan dat een groene werkplek voor je medewerkers net zo cruciaal is voor de mentale gezondheid als een goede stoel voor…
Wil je jouw concurrerende producten overtreffen en omzetgroei realiseren? Richt je dan op de bestaande positionering van je merk en kijk je dit kunt…