Thema's
In elk nummer van tijdschrift De Zaak staat een interview met een bijzondere ondernemer. Sommigen zijn al jaren bezig, anderen zijn piepjong. Maar ze zijn allemaal bereid hun ervaringen met u te delen. In deze aflevering: de tips van de bedenker van de Miljonair Fair, Yves Gijrath.

WOW – Onze reactie van De Zaak na 2 dagen dit super praktische workshop gevolgd te hebben. Absolute aanrader voor ondernemers die systematisch willen groeien. Meld je gratis aan.

Inhoudsopgave

Yves Gijrath

Yves Gijrath organiseert elk jaar de Miljonair Fair en is uitgever van glossy’s als Miljonair en Green.2. In december 2009 verkocht hij de helft van zijn bedrijf Gijrath Media Groep aan een investeerder.

Never follow the crowd “Mensen communiceren altijd met de wind mee. Zo van: als de beurs laag staat, dan gaat het slecht. Hoezo? Dan wordt het juist interessant. Ik ben een aanhanger van het anti-cyclisch denken.”

“Dúrf kansen te pakken, voordat iemand anders het doet. Angst is de slechtste raadgever voor ondernemers. Dat zou u eigenlijk op iedere muur van uw kantoor moeten schrijven.”

“Toen ik in 2000 Miljonair als blad in de markt zette, ben ik door mij volstrekt onbekende mensen voor van alles uitgemaakt. Ik vind dat niet erg, zie dat niet als iets persoonlijks. Ik ben zelden boos, dat vind ik een héle slechte emotie voor een ondernemer. Maak nooit de fout je persoonlijk aangevallen te voelen!”

Kijk vooruit en maak keuzes “De meeste ondernemers pakken pas de brandslang als er brand is. Ze leven op de flow van alledag en denken niet na over de eventuele consequenties daarvan. Ik plan en denk altijd minstens twee jaar vooruit. De wijsheid komt met de jaren. Het is een cliché, maar tegelijkertijd een absolute waarheid.”

“Ondernemen is continu op zoek zijn naar de juiste route, en van te voren incalculeren dat je af en toe pech onderweg zult hebben. Een enkele keer plat op je bek gaan hoort erbij.”

“Succesvol ondernemen in drie dagen kán niet. Je moet er dingen voor opofferen, duidelijke keuzes maken. Je moet afspraken maken met je vrouw, je kinderen, je vriend. Maar: als je die keus eenmaal hebt gemaakt, heb je meer plezier.”

Leer van je fouten “Een succesvolle ondernemer maakt ruimte voor zelfreflectie. Ik praat veel met mezelf, analyseer bijvoorbeeld mijn optredens als ik weer eens op tv ben geweest. Je moet je technieken telkens onder de loep nemen. Net als topsporters, die trainen ook elke dag. Voor ondernemers geldt hetzelfde, op die manier leer je ook je zwakheden te camoufleren.”

“Geloof onvoorwaardelijk in uzelf, maar waak voor zelfoverschatting. Een succesvolle ondernemer is een bruggenbouwer, en dat betekent vooral ook aardig zijn en een ander respecteren.”

Succes zit in kleine dingen “Succes in zaken is voor een deel het logische gevolg van een strategie van uitsluitend die dingen doen die je leuk vindt. Dingen tegen je zin in doen, is nooit goed.”

“Succes heeft bovendien vaak met kleine dingen te maken. Bijvoorbeeld dat je een verkoopgesprek niet begint met een ja/nee-vraag. Nóóit! Je begint met een retorische vraag.”

Terug naar tips voor topondernemers 2009 »

Bovenstaande tips zijn afkomstig uit het interview met Yves Gijrath, dat verscheen in tijdschrift De Zaak, nummer 8, december 2008.

Eerdere nummers van De Zaak vindt u op onze tijdschriftpagina.

Exclusief via De Zaak toegang tot hét groeievent voor MKB ondernemers. Beoordeeld met een 9,2 uit 10 en door De Zaak zelf met een 10. Op = Op. Meld je gratis aan.

Lees ook…
Niemand wordt blij van lastige klanten. Toch is het iets waar veel ondernemers vroeg of laat mee te maken krijgt. Misschien is de kritiek die je…
Het nieuws dat je klant of leverancier failliet is, komt vaak als een schok. De impact op je bedrijf kan groot zijn: van onbetaalde facturen tot…
Heb je een goed idee en overweeg je om samen met een goede vriend, een familielid of je partner een bedrijf te starten? Ondernemen met mensen die je…
Positionering is een belangrijk aspect van marketing en branding. Het bepaalt hoe een merk, product of organisatie wordt waargenomen in de ogen van de…
Al sinds de 19de eeuw kennen we in Nederland de zomervakantie: een periode van zes weken, waarin de scholen zes weken gesloten zijn. Gezinnen met…
Door middel van KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) meet je hoe ver je op weg bent om een bepaald doel te bereiken. Dat doel kan van alles zijn….