In elk nummer van tijdschrift De Zaak staat een interview met een bijzondere ondernemer. Sommigen zijn al jaren bezig, anderen zijn piepjong. Maar ze zijn allemaal bereid hun ervaringen met u te delen. In deze aflevering: de tips van de bedenker van de Miljonair Fair, Yves Gijrath.

Het kan anno 2024 toch niet zo zijn dat jij je ambitie als ondernemer niet waar maakt. Kom naar het webinar → Groeiplan 2024

Inhoudsopgave

Yves Gijrath

Yves Gijrath organiseert elk jaar de Miljonair Fair en is uitgever van glossy’s als Miljonair en Green.2. In december 2009 verkocht hij de helft van zijn bedrijf Gijrath Media Groep aan een investeerder.

Never follow the crowd “Mensen communiceren altijd met de wind mee. Zo van: als de beurs laag staat, dan gaat het slecht. Hoezo? Dan wordt het juist interessant. Ik ben een aanhanger van het anti-cyclisch denken.”

“Dúrf kansen te pakken, voordat iemand anders het doet. Angst is de slechtste raadgever voor ondernemers. Dat zou u eigenlijk op iedere muur van uw kantoor moeten schrijven.”

“Toen ik in 2000 Miljonair als blad in de markt zette, ben ik door mij volstrekt onbekende mensen voor van alles uitgemaakt. Ik vind dat niet erg, zie dat niet als iets persoonlijks. Ik ben zelden boos, dat vind ik een héle slechte emotie voor een ondernemer. Maak nooit de fout je persoonlijk aangevallen te voelen!”

Kijk vooruit en maak keuzes “De meeste ondernemers pakken pas de brandslang als er brand is. Ze leven op de flow van alledag en denken niet na over de eventuele consequenties daarvan. Ik plan en denk altijd minstens twee jaar vooruit. De wijsheid komt met de jaren. Het is een cliché, maar tegelijkertijd een absolute waarheid.”

“Ondernemen is continu op zoek zijn naar de juiste route, en van te voren incalculeren dat je af en toe pech onderweg zult hebben. Een enkele keer plat op je bek gaan hoort erbij.”

“Succesvol ondernemen in drie dagen kán niet. Je moet er dingen voor opofferen, duidelijke keuzes maken. Je moet afspraken maken met je vrouw, je kinderen, je vriend. Maar: als je die keus eenmaal hebt gemaakt, heb je meer plezier.”

Leer van je fouten “Een succesvolle ondernemer maakt ruimte voor zelfreflectie. Ik praat veel met mezelf, analyseer bijvoorbeeld mijn optredens als ik weer eens op tv ben geweest. Je moet je technieken telkens onder de loep nemen. Net als topsporters, die trainen ook elke dag. Voor ondernemers geldt hetzelfde, op die manier leer je ook je zwakheden te camoufleren.”

“Geloof onvoorwaardelijk in uzelf, maar waak voor zelfoverschatting. Een succesvolle ondernemer is een bruggenbouwer, en dat betekent vooral ook aardig zijn en een ander respecteren.”

Succes zit in kleine dingen “Succes in zaken is voor een deel het logische gevolg van een strategie van uitsluitend die dingen doen die je leuk vindt. Dingen tegen je zin in doen, is nooit goed.”

“Succes heeft bovendien vaak met kleine dingen te maken. Bijvoorbeeld dat je een verkoopgesprek niet begint met een ja/nee-vraag. Nóóit! Je begint met een retorische vraag.”

Terug naar tips voor topondernemers 2009 »

Bovenstaande tips zijn afkomstig uit het interview met Yves Gijrath, dat verscheen in tijdschrift De Zaak, nummer 8, december 2008.

Eerdere nummers van De Zaak vindt u op onze tijdschriftpagina.

Het is tijd voor een nieuw idee over groei. Meld je aan voor het webinar ‘Groeiplan 2024’

Lees ook…
Droom je ervan om je eigen bedrijf te starten en wil je weten hoe je geld kunt verdienen? Of wil je weten hoe je als ondernemer andere inkomstenbronnen…
Strategisch samenwerken kan een goed idee zijn. Samen met een zakelijk partner of meerdere partners heb je meer te bieden, en dat vinden klanten vaak…
Het is vakantie en eindelijk heb je de tijd om te lezen. Wat is er niet heerlijker dan een boek waaraan je ook na de vakantie nog wat hebt. En dat ook…
Succesvol ondernemen is voor een flink deel afhankelijk van je zakelijk netwerk. Als zelfstandige is het belangrijk zichtbaar te zijn, zodat je wordt…
Klaar om jouw onderneming naar nieuwe hoogtes te tillen in 2024? Ontdek waarom concrete bedrijfsdoelstellingen onmisbaar zijn voor het succes van jouw…
Ga je een bedrijf starten? Heb je een innovatief idee? Of verandert de markt waarin je actief bent? Dan kun je gebruikmaken van het Business Model…